Gå til innhold

Har begynt å trene, kjenner ikke nervøsitet lenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har trent svært lite siste året fordi jeg ble mer og mer nedstemt i og etter svangerskapet og mammapermisjonen, og slet med fysiske plager som følge av svangerskapet. Først nå har jeg begynt å komme meg ovenpå igjen, og har begynt å gå trimturer på fjellet, litt under en time per gang. Jeg har nettopp begynt, men har allerede merket en dramatisk positiv endring på humøret og den mentale helsen generelt.

I hele år har kroppen vært i konstant høygir og full av nervøsitet (sier ikke angst for jeg har ingen diagnose, men tror den dignosen lett kunne blitt stilt), men nå kan jeg sitte på jobb uten å ha konstant hjertebank og angstfølelse hele dagen. Kjenner faktisk ikke på det i det hele tatt, sitter med en slags ro i kroppen som jeg ikke tror jeg har kjent på flere år.

Var jo veldig klar over at trening har en positiv effekt både på fysisk og mental helse, men at det skulle hjelpe SÅ mye var jeg ikke forberedt på. Trodde faktisk at den mentale helsegevinsten var litt oppskrytt, men det merker jeg jo nå at den ikke er.

Er bare så overrasket og begynner å lure på om det kan være placebo? 😅 Eller kan jeg faktisk forberede meg på å ha det såpass godt med meg selv fremover om jeg bare fortsetter å trene? Noen erfaringer her?

Anonymkode: d46b1...8b7

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat samme erfaring som deg. TS. Nyt det! 😃

Anonymkode: c8e29...664

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så glad for å høre at du har det bedre ❤️ Hvor ofte går du tur? 

Har hørt at trening er så bra for den mentale helsen, er det noen som vet hvor ofte eventuelt hva man bør trene for å oppnå denne effekten? Jeg kommer aldri inn i gode nok rutiner på det.

Anonymkode: b02de...3df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå skjønner du kanskje hvorfor alle fine fruer løper rundt som galne border collier?😆 Trening gjør underverk for psyken, burde vært på blå resept👍🏼 likevel blir alle fornærmet og føler seg misforstått når fastleger foreslår trening😄

Anonymkode: 7b698...303

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå skjønner du kanskje hvorfor alle fine fruer løper rundt som galne border collier?😆 Trening gjør underverk for psyken, burde vært på blå resept👍🏼 likevel blir alle fornærmet og føler seg misforstått når fastleger foreslår trening😄

Anonymkode: 7b698...303

Eller bare det at som alt annet fungerer det ikke på alle. 

Ganske irriterende å hele tiden få tren, gå ut i naturen når man sliter psykisk, når det faktisk ikke virker. Å jo, har prøvd lenge. 

Sol fungerer for meg. Men den kan jeg ikke styre.

Anonymkode: b25d8...60a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Så glad for å høre at du har det bedre ❤️ Hvor ofte går du tur? 

Har hørt at trening er så bra for den mentale helsen, er det noen som vet hvor ofte eventuelt hva man bør trene for å oppnå denne effekten? Jeg kommer aldri inn i gode nok rutiner på det.

Har gått hver dag siden jeg begynte, merker at den følelsen man får av det er ganske avhengighetsskapende 😊 Det er ikke hard trening da, det tar ca. 20 min opp og ca. det samme ned, men det er ulendt terreng og relativt bratt hele veien, så min dårlige kondis får virkelig kjørt seg. Må faktisk ta noen småpauser på veien.

Tror også at det gjør underverker for psyken å bevege seg utendørs, kjenne på luktene og høre fuglene kvitre. Har tatt med headset noen ganger, men vil faktisk heller høre på lydene i naturen. Føler jeg får koblet av skikkelig når jeg gjør det, og legger telefonen i lomma i tillegg. For min del er det viktig at det er noe jeg trives med, og som er såpass lavterskel at det er mulig å få det inn som en rutine. Det er mitt tips, i hvert fall 🥰

Treningssenter fungerer f. eks. ikke for meg, for jeg liker meg ikke der, og synes i tillegg at det å stå og pumpe jern er kjempekjedelig 😅

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har gått hver dag siden jeg begynte, merker at den følelsen man får av det er ganske avhengighetsskapende 😊 Det er ikke hard trening da, det tar ca. 20 min opp og ca. det samme ned, men det er ulendt terreng og relativt bratt hele veien, så min dårlige kondis får virkelig kjørt seg. Må faktisk ta noen småpauser på veien.

Tror også at det gjør underverker for psyken å bevege seg utendørs, kjenne på luktene og høre fuglene kvitre. Har tatt med headset noen ganger, men vil faktisk heller høre på lydene i naturen. Føler jeg får koblet av skikkelig når jeg gjør det, og legger telefonen i lomma i tillegg. For min del er det viktig at det er noe jeg trives med, og som er såpass lavterskel at det er mulig å få det inn som en rutine. Det er mitt tips, i hvert fall 🥰

Treningssenter fungerer f. eks. ikke for meg, for jeg liker meg ikke der, og synes i tillegg at det å stå og pumpe jern er kjempekjedelig 😅

Å så deilig! Jeg er nok ganske lik som deg, elsker å være ute i naturen. Har vokst opp i byen, så er et lite stykke inn til skog og mark, men det er så deilig når jeg først kommer meg dit. Drømmer om å flytte nærmere/vekk fra byen snart 🙉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å så deilig! Jeg er nok ganske lik som deg, elsker å være ute i naturen. Har vokst opp i byen, så er et lite stykke inn til skog og mark, men det er så deilig når jeg først kommer meg dit. Drømmer om å flytte nærmere/vekk fra byen snart 🙉

Kan absolutt anbefales! Deilig å bo nær naturen og gode turmuligheter, har nesten dårlig samvittighet for at jeg har vært så dårlig til å utnytte meg av det 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever mye av det samme. Jeg har alltid vært plaget med nervøsistet og stressfølelse i kroppen i forbindelse med jobb. Søndag kveld, før en ny uke med jobb og krav om å prestere. Og å gå tur i naturen hjelper.

Jeg har to små barn, mannen min jobber offshore, og nå på sommeren går eller løper jeg kveldsturer når barna er lagt de ukene mannen er hjemme. Det er ikke noen tvil for meg om at det hjelper på stresset mitt. Jeg merker forskjell de ukene jeg kan gå tur. Jeg har alltid tenkt at det handler vel så mye om naturen som om treningen, men det vet jeg egentlig ikke helt.

Anonymkode: 62ec3...5db

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har trent svært lite siste året fordi jeg ble mer og mer nedstemt i og etter svangerskapet og mammapermisjonen, og slet med fysiske plager som følge av svangerskapet. Først nå har jeg begynt å komme meg ovenpå igjen, og har begynt å gå trimturer på fjellet, litt under en time per gang. Jeg har nettopp begynt, men har allerede merket en dramatisk positiv endring på humøret og den mentale helsen generelt.

I hele år har kroppen vært i konstant høygir og full av nervøsitet (sier ikke angst for jeg har ingen diagnose, men tror den dignosen lett kunne blitt stilt), men nå kan jeg sitte på jobb uten å ha konstant hjertebank og angstfølelse hele dagen. Kjenner faktisk ikke på det i det hele tatt, sitter med en slags ro i kroppen som jeg ikke tror jeg har kjent på flere år.

Var jo veldig klar over at trening har en positiv effekt både på fysisk og mental helse, men at det skulle hjelpe SÅ mye var jeg ikke forberedt på. Trodde faktisk at den mentale helsegevinsten var litt oppskrytt, men det merker jeg jo nå at den ikke er.

Er bare så overrasket og begynner å lure på om det kan være placebo? 😅 Eller kan jeg faktisk forberede meg på å ha det såpass godt med meg selv fremover om jeg bare fortsetter å trene? Noen erfaringer her?

Jeg har ingen konkret forskning å vise til , men min PT sa at stryrketrening , fjellturer etc har bedre effekt enn angstdempende / antidepressiva . Å min erfaring er at det stemmer . 😘 . Vil nesten si at fjellturer har en magisk effekt på psyken / overskudd etc . Får sjelefred av det☺️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kanskje det er det jeg burde gjøre.. det eneste som hindrer meg er dårlig kondis og at jeg ikke liker å trene. Men burde absolutt ha fått til noe 

Anonymkode: 33b04...2bf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kanskje det er det jeg burde gjøre.. det eneste som hindrer meg er dårlig kondis og at jeg ikke liker å trene. Men burde absolutt ha fått til noe 

Anonymkode: 33b04...2bf

Det med kondisen er jo et kjempesterkt argument for å begynne å trene, for det har jo en direkte sammenheng med fysisk helse 😊 Har aldri vært begeistret for trening selv, men sånne turer som jeg har pratet om synes jeg er veldig gjennomførbart fordi det føles så bra etterpå og er veldig lavterskel.

Bare for å understreke hvor bra det er å holde seg i form kan jeg ta bestefaren min som eksempel: Det har generelt vært litt dårlig hjertehelse på mannssiden i familien på hans side. Han fikk et hjerteinfarkt som følge av en veldig stressende jobb der han hadde to viktige roller før han pensjonerte seg, men han har alltid holdt seg i god fysisk form ved å gå fjellturer. Som et resultat av det, var det ikke mulig å se på hjertet at han hadde hatt hjerteinfarkt i ettertid, og legen sa det var det sterkeste hjertet han noengang hadde sett hos en 80-åring. Han er fortsatt knallsprek og i full sving med diverse prosjekter. Det er god motivasjon for min del, i hvert fall. Å øke sannsynligheten for et langt og godt liv.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme erfaring! Og det er logisk - trening forbrenner energi, og mye overskuddsenergi er en kilde til stress og nervøsitet. Og også angst. Man blir roligere, men også mer skjerpet i hodet. 

Anonymkode: 8bb3f...183

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så bra! Jeg synes ikke det hjelper, jeg blir innimellom verre av det (ikke treningen, men ensomheten), så jeg holder meg unna 😅 

Men godt at det hjelper for mange ❤️

Anonymkode: ddd90...b1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...