Gå til innhold

hoka eller brooks sko??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

til gåing, mest på asfalt... Hvordan er kvaliteten opp mot hverandre?

Anonymkode: 67ade...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke erfaring med Brooks, men Hoka har jeg mildt sagt dårlig erfaring med…

Kjøpte for to år siden Hoka Bondi som skal være den skoen fra Hoka med mest demping og som er beregnet til asfalt, men også til jobb for de som har et yrke de går mye i. Jeg har tidligere vært en løper, og løpt mye både på tredemølle og asfalt+grus, men etter at jeg fikk kreft så måtte jeg legge løpinga på hylla og heller gå over til å gå tur.

Jeg gikk ca 6km turer på asfalt og grus ca 4 ganger i uken, og fikk etterhvert begynnende smerte under hælene (etter at jeg begynte med Hoka), og smertene ble bare verre og verre og spredte seg tilslutt under hele foten og oppover akillesene. Var så ille at jeg slet med å få de siste 100 meterne hjem. Men pga jeg har kreft og har vært gjennom mye cellegift så trodde både jeg og legene at det var kreftrelatert da man bl.a kan få nevropati etter cellegift. Var til nevrolog og masse undersøkelser, men det var ikke nevropati, men rett og slett en kraftig betennelse i musklene og kjøttet rundt. Full hvile i 6mnd og smertene gikk over. Begynte å gå litt tur igjen, og smertene kom tilbake.

Da begynte jeg å mistenke at det var Hoka-skoene. Tidligere har jeg bare brukt Asics gel nimbus og aldri hatt problemer. I tillegg så følger jeg Veronica Simone/Yummimummy på snap, og da hun begynte å slite med samme smertene i beina etter at hun begynte å bruke Hoka så gikk det virkelig opp et lys for meg. Det var ikke kreft-relatert, men sko-relatert. Jeg brukte ikke Hoka før jeg fikk kreft, de kjøpte jeg da jeg begynte å komme meg litt til hektene og ønsket å prøve å gå tur igjen. Alle snakket så mye om Hoka, og jeg syntes jeg så Hoka-brukere overalt.

Dette ble litt langt, men uansett; jeg solgte Hoka-skoene og kjøpte meg heller et nytt par asics gel nimbus, og smertene i beina har ikke kommet tilbake. Tror faktisk jeg lagde en tråd her inne om Hoka da jeg begynte å slite med føttene 

Så; jeg kan i allefall anbefale Asics gel nimbus hvis du har normalpronasjon, utrolig god demping i tillegg til ekstra støtdemping i hælenog sitter godt på foten. Den er også veldig lett i vekt og er slitasjesterk. Litt liten i størrelsen, jeg har 1/2-nummer større i denne skoen (Hoka er også litt liten i størrelsen, der måtte jeg opp 1/3-del i størrelse). Hvis du har overpronasjon så er Asics gel Kayano fin (tilsvarer nimbus i kvalitet, men er for overpronasjon) Jeg har denne (men den finnes i flere farger); 

https://www.getinspired.no/sko/joggesko/asics-gel-nimbus-23-as-1012a885-700

image.thumb.jpeg.df6afed0d7c4971c7a12b325efbcf658.jpeg

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...