Gå til innhold

Hvorfor sies det at softshell puster bedre en skalltøy?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Brukte softshell til barna, FØR jeg kjøpte meg ei jakke selv. Av god kvalitet, Bergans. Det var det klammeste jeg noen gang har hatt på meg! Jakke ble brukt 1 gang, og hengt i kjelleren siden. Og ikke brukt det på barna heller. Her kjøper jeg heller skalltøy av god kvalitet, det står jo spesifisert pusteevne, så velg etter behov? 

Anonymkode: a870a...e98

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dropp softshell, og kjøpe skalltøy! Var en periode «alle» kjøpe nameit softshelldressene, var mer populært pga mønster enn komfort/egenskaper tenker jeg. 
De fleste parkdresser og allværsjakker er jo type skalltøy, og det de fleste bruker. Hvorfor vurderer du softshell?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det plass til litt en mellomtykk genser under softshell?

Anonymkode: e2782...dab

Absolutt

Anonymkode: 6f836...80b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dropp softshell, og kjøpe skalltøy! Var en periode «alle» kjøpe nameit softshelldressene, var mer populært pga mønster enn komfort/egenskaper tenker jeg. 
De fleste parkdresser og allværsjakker er jo type skalltøy, og det de fleste bruker. Hvorfor vurderer du softshell?

Men er det ikke veldig upraktisk med en jakke du faktisk MÅ ha noe annet under? 1. klassingen her dropper glatt mellomlag, så han hadde gått rundt kald i softshell. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Softshell er greit på høsten, lettere igså enn å å måtte ta pp flere barn fir ett barn som skal kle på seg selv

Anonymkode: ec1c4...dae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Brukte softshell til barna, FØR jeg kjøpte meg ei jakke selv. Av god kvalitet, Bergans. Det var det klammeste jeg noen gang har hatt på meg! Jakke ble brukt 1 gang, og hengt i kjelleren siden. Og ikke brukt det på barna heller. Her kjøper jeg heller skalltøy av god kvalitet, det står jo spesifisert pusteevne, så velg etter behov? 

Det står jo pusteevne på softshell også og mange av de er jo mye høyere enn på skallklær, så skjønner ikke at det blir klamt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er det ikke veldig upraktisk med en jakke du faktisk MÅ ha noe annet under? 1. klassingen her dropper glatt mellomlag, så han hadde gått rundt kald i softshell. 

Det er til lite barnehagebarn. 

AnonymBruker
Skrevet
On 7/4/2023 at 8:37 AM, AnonymBruker said:

Lurer litt på hva slags merker du har prøvd i softshell? Softshelldressene her brukes en del om høst og vår, og blir som sagt ikke slitt. Tørker fort etter vask også. 

Bergans, skrev jo.

Anonymkode: 619d1...3fc

• 2 uker senere...
Skrevet

Her i huset har vi vært veldig fornøyde med softshelldressene fra Name It. Ikke superpricy heller... 
Jeg vet ikke så mye om puste-egenskapene, men har ikke inntrykk av at gutta mine blir klamme i dem. Det står at softshell skal ha bedre puste-egenskaper enn vanlig skalltøy i denne bloggen: Softshell-guide 🤷‍♀️
Det jeg liker best med dem er at de er veldig myke og virker lette å ha på seg. Blir nok ny på eldstemann til høsten, men minsten må arve 😝 

Skrevet
8 hours ago, Elsa Kristine said:

Her i huset har vi vært veldig fornøyde med softshelldressene fra Name It. Ikke superpricy heller... 
Jeg vet ikke så mye om puste-egenskapene, men har ikke inntrykk av at gutta mine blir klamme i dem. Det står at softshell skal ha bedre puste-egenskaper enn vanlig skalltøy i denne bloggen: Softshell-guide 🤷‍♀️
Det jeg liker best med dem er at de er veldig myke og virker lette å ha på seg. Blir nok ny på eldstemann til høsten, men minsten må arve 😝 

Jeg tror ikke man skal stole helt på denne bloggen. 

Både nameit og Reima oppgi vanligvis pusteevne på rundt 3000  g/m2/24t på sine softshellklær. Dette er mindre enn på de aller fleste skallklærne til Reima. Det er sannsynligvis bedre pusteevne på softshellklær som ikke er vanntett, sånn som f.eks Bergans selger.æ, men dersom man kjøper vanntett softshell, så er ikke pusteevnen bedre enn på skallklær.Screenshot_20230715_090432_Gmail.thumb.jpg.ac7fd85a0304552a8e76dcaf7ac45dd9.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Både softshell og skall-produkter har en ytterside, en membran og en innside. Hva som avgjør hvor godt stoffet puster er kvaliteten på membranen. Puste-evnen bør være minst 10.000 g/m²/24 og helst opp mot 20.000 til voksne. Hvis puste-evnen til membranen er veldig lav, blir man klam på innsiden av plagget og det vil fungere som en plastpose. Til barn holder det med 5000 - 10.000, men under dette er ikke så veldig bra.

Anonymkode: 6d461...d88

AnonymBruker
Skrevet
gjest:) skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke man skal stole helt på denne bloggen. 

Både nameit og Reima oppgi vanligvis pusteevne på rundt 3000  g/m2/24t på sine softshellklær. Dette er mindre enn på de aller fleste skallklærne til Reima. Det er sannsynligvis bedre pusteevne på softshellklær som ikke er vanntett, sånn som f.eks Bergans selger.æ, men dersom man kjøper vanntett softshell, så er ikke pusteevnen bedre enn på skallklær.Screenshot_20230715_090432_Gmail.thumb.jpg.ac7fd85a0304552a8e76dcaf7ac45dd9.jpg

Det mange glemmer er at softshell er mye tykkere enn skallplagg og derfor også blir varmere og da oppleves mer klamme. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig med TS. Jeg opplever softshell som mye klammere. Det er mulig det henger sammen med hva jeg har under. Bruker jeg softshell har jeg gjerne en t-skjorte eller tynn genser under, bruker jeg skalljakke har jeg gjerne ull eller en litt tykkere fleecegenser under, dermed blir eventuell kondens liggende på mellomlaget og ikke rett inn mot huden? 

Anonymkode: 7bd8f...b41

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Det mange glemmer er at softshell er mye tykkere enn skallplagg og derfor også blir varmere og da oppleves mer klamme. 

Dersom man velger softshell som er vanntett så føles de ofte klammeri fordi de faktisk puster dårligere.

Ønsker man en vanntett dress med best mulig pusteevne, så er skalltøy det man bør gå for, som Reima også skriver. (Screen shoten i forrige bildet. Dette var et direkte spørsmål fra meg til reima om softshellen deres og pusteevne, sammenlignet med skalltøyet deres.)

Dersom man velger softshell som ikke er vanntett, kan man kanskje finne softshell som puster bedre.

Anonymkode: 19da6...6cf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dersom man velger softshell som er vanntett så føles de ofte klammeri fordi de faktisk puster dårligere.

Ønsker man en vanntett dress med best mulig pusteevne, så er skalltøy det man bør gå for, som Reima også skriver. (Screen shoten i forrige bildet. Dette var et direkte spørsmål fra meg til reima om softshellen deres og pusteevne, sammenlignet med skalltøyet deres.)

Dersom man velger softshell som ikke er vanntett, kan man kanskje finne softshell som puster bedre.

Anonymkode: 19da6...6cf

Takk, det var nyttig👍😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...