Gå til innhold

Medisiner for søvn (ikke nødvendigvis «sovemedisiner»)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg sliter massivt med søvnen og har gjort det hele livet. Jeg er utredet ved nevrologisk avdeling, og Søvnklinikken ved Haukeland, så jeg er godt utredet, og passert 40. 

Jeg sover så lite innimellom at jeg er innlagt på sykehus for det. Gått nesten 90 timer våken på det meste. Søvnhygiene kan jeg godt, og jeg står opp uansett på morgenen, og kommer meg i gang. 

Nå står ene legen (spesialist) helt fast, og vet ikke hva mer han kan gjøre. Han er villig til å ta imot tips fra meg om ulike typer medisiner også vurdere/se på det. Jeg er imidlertid ikke lege og har jo prøvd litt, men kanskje dere vet om noe? 

Jeg er langt forbi Vallergan og alt i den gaten. Melatonin bruker jeg fast, sammen med annet, og liker den. Jeg ser etter medisiner som kan ha «bivirkning» eller «sideeffekt» hvor en sover/roer ned. Remeron og Seroquel er eksempler på dette. Nozinan har jeg også ok erfaring med, og jeg får Imovane når jeg havner på sykehus, men det er ikke noe jeg vil bruke fast. De klassiske «sovemedisinene» mister jo sin virkning om de tas fast, så de vil jeg unngå. Jeg har fått en dato for innleggelse på sykehus hvor det kan testes ut mer, men jeg er og tom for ideer.

Jeg har C-PTSD, OCD, og sliter med angst. Mareritt er regulert. Jeg hverken sovner eller holder meg sovende, så normalt må jeg kombinere ulike medisiner for å hjelpe på begge deler. Dyp søvn er også mangelvare. Jeg har ingen rusproblematikk, eller tyngre psykiatriske diagnoser, men jeg har brukt medisiner for tyngre diagnoser pga sideeffektene av dem. 

En har egentlig sagt jeg må være bedre regulert for søvnen før jeg kan få mer behandling for traumer, men nå har de gitt litt opp, og jeg legges inn på dps for å starte å røre opp i traumer i høst (fått dato alt). Personlig kunne jeg godt tenkt meg litt mer søvn for å klare behandlingen bedre da. 

Noen som har noen tips? Jeg kommer til å gå igjennom med en venninne som er dyktig på det, og alt blir vurdert nøye av spesialist, før jeg eventuelt tester de ut, så bare kast ut det dere har så kan andre ta sorteringen. Om noe har noen ekstremene bivirkninger sånn utenom «det normale» så er jo det greit å ta med, men vi er alle ulike, og dette vil bli vurdert av spesialist og kontrollert opp mot andre medisiner jeg bruker før jeg igjen eventuelt tester de ut. 

Tusen takk for hjelpen! Passe desperat og sliten her.  

Anonymkode: 647a2...e1c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden heftige sovemedisiner ikke fungerer for deg, hvorfor tror du noe så mildt som bivirkning "trøtt" vil kunne ha en effekt?

Men for å svare på spørsmålet ditt, så blir jeg trøtt av reisemedisiner.

Anonymkode: cb92a...48c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Truxal for å sove. De har som bieffekt at man blir søvnig, og er ikke avhengighetsskapende. Har fungert for meg i mange år. 

Det skjer imidlertid (etter at jeg kom i overgangsalderen og fikk noe søvnuregelmessigheter av det) at jeg våkner på natten noen ganger og ikke klarer å sovne igjen. Men i det store og hele sover jeg helt greit med Truxal. Uten sover jeg knapt noe, og kan gå en hel natt uten å sovne noenting.

Anonymkode: d7305...d27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker Truxal for å sove. De har som bieffekt at man blir søvnig, og er ikke avhengighetsskapende. Har fungert for meg i mange år. 

Det skjer imidlertid (etter at jeg kom i overgangsalderen og fikk noe søvnuregelmessigheter av det) at jeg våkner på natten noen ganger og ikke klarer å sovne igjen. Men i det store og hele sover jeg helt greit med Truxal. Uten sover jeg knapt noe, og kan gå en hel natt uten å sovne noenting.

Anonymkode: d7305...d27

Truxal har jeg i tankene. Hørt så mye blandet om den, og syntes det har vært rart den ikke har kommet opp, så tenkt noe med være galt med den, men tror det er tiden for å ta den opp. Hørt flere som har effekt av den. Tusen takk, og godt å høre den har hjulpet deg også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Siden heftige sovemedisiner ikke fungerer for deg, hvorfor tror du noe så mildt som bivirkning "trøtt" vil kunne ha en effekt?

Men for å svare på spørsmålet ditt, så blir jeg trøtt av reisemedisiner.

Anonymkode: cb92a...48c

For et kronisk problem prøver jeg å ikke skape flere kroniske problemer. Jeg kombinerer ulike medisiner, så derfor gjør det ikke noe om noe av det er lettere. Reisesyke sover jeg ikke på, men godt tips, så takk for det. TS.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt grei effekt av desse to(ikke samtidig):

Tolvon og surmontil. Sliter med at jeg i snitt sover 3 timer om natten. Skal også prøve progesteron krem, da jeg nettopp har tatt blodprøver som idikerer mulig østrogen dominans, der søvnproblem er vanlig. 

Anonymkode: 7da59...627

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt grei effekt av desse to(ikke samtidig):

Tolvon og surmontil. Sliter med at jeg i snitt sover 3 timer om natten. Skal også prøve progesteron krem, da jeg nettopp har tatt blodprøver som idikerer mulig østrogen dominans, der søvnproblem er vanlig. 

Tusen takk! 

Siste har jeg ikke prøvd, men Tolvon brukte jeg i mange år. Bruker Remeron nå, og den er visst nok litt i samme gate som Tolvon. Noterer meg Surmontil. Ikke sjekket for østrogendominans her som jeg vet, men nyttig innspill, og det tas også med. 

Godt å høre det virker litt for deg. TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alimemazin eller propovan.

Anonymkode: 86239...f3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alimemazin eller propovan.

Tusen takk for tips! Ukjente for meg sånn bare av navnene, men skal lese på de. TS

Skrevet

Jeg bruker Atarax. Eneste som ikke gir meg tørr munn om natta. 
Tar 50 mg på kvelden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nytte av Atarax, men det er jo en vesentlig mildere medisin enn mange av de du har forsøkt.

Anonymkode: e2c73...3ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd Imovane? Jeg vet det er litt dumt å gå på de over tid, og man utvikler toleranse. Men jeg er også en traumepasient og har slitt med søvn hele livet på tross av god søvnhygiene sånn som deg. For meg så var Imovane livreddende. Har pause på de av og til, slik at jeg ikke utvikler så høy toleranse. Har gått på samme dose i over 4 år nå. 

Anonymkode: 530c8...807

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for tips! Ukjente for meg sånn bare av navnene, men skal lese på de. TS

Slitt med søvn i alle år  så prøvd mye. Alimemazin er den som fungerer best for dyp søvn på meg. 

Propavan fungerer men gir meg restles lege, å da er man like langt😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med søvn, og opplever å bli veldig søvnig av allergimedisinen Zyrtec (reseptfri). Så de dagene jeg tar den, får jeg faktisk sove. 

Anonymkode: 4dfb5...080

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sleit veldig med søvn, og gikk tidvis på mange medisiner for å få sove samtidig (apodorm, imovane, truxal, serequel og sobril - og enda våkna jeg ofte etter en times tid - om jeg først fikk sove). 

Jeg var også ekspert på søvnhygiene og avsluttet vanedannende medisiner etter en uke eller to for jeg ønsket ikke å bli avhengig. 

Det som hjalp meg:

Jeg slutta med klokke. Jeg var våken helt til jeg ble trøtt, noe som kunne ta mellom 24-30 timer. Når jeg ble trøtt, la jeg meg - hadde jeg avtale de neste ti timene så avlyste jeg dem, blenda rommet om det var lyst og dempa lyder om det var mye bråk utenfor. Så sov jeg til jeg våknet. Dette gjorde at jeg til slutt fikk en slags rytme - og at kroppen faktisk fikk mer søvn enn den var vant til. Når så en rytme var etablert, jobbet jeg for å regulere den inn i "normalen" - med hjelp av melatonin og lyslampe.

Det hele tok tre-fire måneder og jeg var på den tiden på AAP, og hadde ikke barn så jeg hadde ingen andre å ta hensyn til, som gjorde at jeg kunne legge meg klokka 13.00 på formiddagen og sove til 22.00 på kvelden uten at det gikk ut over noen. Når jeg våkna 22.00 på kvelden passet jeg på å ha "dag" selv om det var natt - spiste frokost - husarbeid etc.  

Anonymkode: f08b0...1c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Zonat, det fungerer bra for meg. Men jeg har ikke alvorlige søvnproblemer. 

Anonymkode: d92cb...dce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en digresjon, men jeg irriterer meg veldig over folk som ikke klarer å ta hensyn til oss med alvorlige søvnproblem. Alt fra behandlingstimer kl 08(1 t reisevei) til kvinnfolk som skal bedrive psykoanalysering kl 10-11, slik at freden er fucka den kvelden🫣Haha jeg er kjempesur i dag pga 3 uker nesten uten søvn. Og drit lei av å høre fra venner og familie”det er bare å ikke tenke på noe så kommer søvnen”🙄jeeze.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg bruker Zonat, det fungerer bra for meg. Men jeg har ikke alvorlige søvnproblemer. 

Anonymkode: d92cb...dce

Finnes denne fortsatt? Jeg fikk beskjed om at den var tatt av markedet og begynte derfor med Alimemazin. Den fungerer ikke for meg, jeg får kraftige bivirkninger, munntørrhet, svimmelhet, kvalme dagen derpå.

Anonymkode: 5e957...d75

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette er en digresjon, men jeg irriterer meg veldig over folk som ikke klarer å ta hensyn til oss med alvorlige søvnproblem. Alt fra behandlingstimer kl 08(1 t reisevei) til kvinnfolk som skal bedrive psykoanalysering kl 10-11, slik at freden er fucka den kvelden🫣Haha jeg er kjempesur i dag pga 3 uker nesten uten søvn. Og drit lei av å høre fra venner og familie”det er bare å ikke tenke på noe så kommer søvnen”🙄jeeze.

Er dette folk som ringer deg 22-23 tiden? Da ville jeg bare slått av lyden og ringt tilbake dagen etter. Hvis det er samboeren din så må du jo forklare at hun må ta opp problemene tidligere på dagen. Enig i at det er slitsomt med masse råd fra folk som ikke aner hva søvnproblemer er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er dette folk som ringer deg 22-23 tiden? Da ville jeg bare slått av lyden og ringt tilbake dagen etter. Hvis det er samboeren din så må du jo forklare at hun må ta opp problemene tidligere på dagen. Enig i at det er slitsomt med masse råd fra folk som ikke aner hva søvnproblemer er.

Jeg er kvinne og bor alene☺️Men opplever veninner som gjerne vil ha lange meldingschatter noen timer fra kl 21-22. Og har flere bekjente som gjerne ringer kl 22. Jeg må skru av tlf for å få ro. 

Jeg er syk pga flere tilstander, og det er alltid slitsomt med desse kjerringrådene. Prøver å holde avtaleboken på et minimum, da jeg ikke kan love at jeg ikke spyr/har diare eller whatever fredag kl 14🫣En av mine veninner ble skikkelig såret da jeg sa nei til besøk en fredag kl 21.30; hun mente at det måtte være unntak i helgen. Jeg sa at jeg kan gjøre unntak, men det betyr null søvn, kvalme og utmattelse lørdagen. Og at siden vi bor 15 min kjøring fra hverandre så kunne vi sikkert finne et bedre tidspunkt.

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...