Gå til innhold

Om dere inviterer folk i bryllupet deres, forventes det at dere blir invitert tilbake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette en (u)skreven regel?

Er det kanskje en større selvfølgelighet når det gjelder familie? Jeg var i min kusines bryllup, og selv om vi egentlig ikke er noe nære i det hele tatt, så takket jeg ja og dro dit. Nå skal jeg gifte meg selv, men jeg har egentlig ikke lyst til å invitere min kusine. Jeg vil heller ha fler gode venner som reiser langt for å komme i bryllupet mitt (fra utlandet).

Eller må jeg på en måte invitere min kusine nå, siden jeg var i hennes bryllup?

Anonymkode: 7631b...56b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen regler på det. Det kommer jo an på hvor stort bryllup dere har. 

Jeg antar din kusine hadde et ganske stort bryllup, der alle eller mange av fettere og kusiner var invitert. Mens dere tenker å ha et bryllup der fetter og kusiner ikke er invitert. 

Min ene kusine var litt skuffet over ikke å være invitert i mitt bryllup. Men hun forsto det bedre når ingen andre kusiner og fettere var invitert heller. 
Vi hadde ikke råd til å ha det bryllupet vi ønsket, med HELE storfamilien. Derfor begrenset vi familieinvitasjonene til nærmeste familie, Altså foreldre, søsken, besteforeldre og onkler/tanter. I tillegg til vennene våre. 
Da ble det på et nivå vi hadde råd til. 

Jeg skulle nok gjerne inkludert noen av mine kusiner, som jeg har vært tett med i oppveksten. Men da ville det blitt vanskelig å sette grensen for hvem som fikk komme og ikke. Er det greit å invitere kun de man har hatt mest kontakt med? Hva med deres søsken, må de også med? Og hvis vi inviterer alle barna til Onkel X og til Tante Y, vil det ikke da være rart for Tante Z at ingen av hennes barn får komme? 
Og hvis jeg da inviterer alle mine fettere og kusiner på morssiden, fordi jeg har hatt mye med dem å gjøre, hva med de på farssiden, som jeg bare har møtt i noen familieselskaper? Og hva med mannens fettere og kusiner, som han knapt har truffet.
Og skal de få ha med partnere? Det bør de jo kanskje?
Og plutselig økte gjestelista med 40 personer, fordi man ønsket å inkludere 3. 

Anonymkode: bfef9...d82

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det kanskje en større selvfølgelighet når det gjelder familie? Jeg var i min kusines bryllup, og selv om vi egentlig ikke er noe nære i det hele tatt, så takket jeg ja og dro dit. Nå skal jeg gifte meg selv, men jeg har egentlig ikke lyst til å invitere min kusine. Jeg vil heller ha fler gode venner som reiser langt for å komme i bryllupet mitt (fra utlandet).

Jeg tenker det kommer helt an på om du inviterer andre kusiner og fettere. I så fall synes jeg du burde invitere henne også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at kusinen din inviterte alle søskenbarna sine i bryllupet, og ikke deg spesielt? Det er ganske vanlig (og høflig) at om man inviterer en «gruppe» i slekta, så inviterer man alle i den «gruppen». Man unnlater for eksempel ikke noen søskenbarn, om man velger å inviterer søskenbarn i bryllupet sitt. Så selv om kusinen din valgte å inviterer søskenbarna sine i bryllupet, så betyr jo ikke det at du må gjøre det samme.

Anonymkode: cf8af...8be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det forventer jeg ikke.

Anonymkode: 0642d...721

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både og. Om det er store bryllup forventer jeg kanskje en invitasjon, er det små/mellomstore spørs det nok på hvem andre som blir invitert.

Anonymkode: 3b8f1...81e

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: cf8af...8be

• Liker 1
Skrevet
Alauda skrev (På 3.7.2023 den 10.59):

Jeg tenker det kommer helt an på om du inviterer andre kusiner og fettere. I så fall synes jeg du burde invitere henne også.

Enig i dette. Hvis man har et stort bryllup og inviterer andre søskenbarn ville det være rart å ikke invitere henne. Å bevisst holde noen utenfor er ikke greit. I mindre bryllup forstår man at bare de nærmeste inviteres. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ville ikke falt meg inn å forvente. På samme måte som i alle andre type feiringer, både bursdager og konfirmasjoner osv.

Anonymkode: 3438f...839

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg vært kusinen, ville det vært midt i blinken å sluppet unna et bryllup 😆👍🏻

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
vafle skrev (4 minutter siden):

Hadde jeg vært kusinen, ville det vært midt i blinken å sluppet unna et bryllup 😆👍🏻

Enig 

Anonymkode: 38279...f07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 10.58):

Det er ingen regler på det. Det kommer jo an på hvor stort bryllup dere har. 

Jeg antar din kusine hadde et ganske stort bryllup, der alle eller mange av fettere og kusiner var invitert. Mens dere tenker å ha et bryllup der fetter og kusiner ikke er invitert. 

Min ene kusine var litt skuffet over ikke å være invitert i mitt bryllup. Men hun forsto det bedre når ingen andre kusiner og fettere var invitert heller. 
Vi hadde ikke råd til å ha det bryllupet vi ønsket, med HELE storfamilien. Derfor begrenset vi familieinvitasjonene til nærmeste familie, Altså foreldre, søsken, besteforeldre og onkler/tanter. I tillegg til vennene våre. 
Da ble det på et nivå vi hadde råd til. 

Jeg skulle nok gjerne inkludert noen av mine kusiner, som jeg har vært tett med i oppveksten. Men da ville det blitt vanskelig å sette grensen for hvem som fikk komme og ikke. Er det greit å invitere kun de man har hatt mest kontakt med? Hva med deres søsken, må de også med? Og hvis vi inviterer alle barna til Onkel X og til Tante Y, vil det ikke da være rart for Tante Z at ingen av hennes barn får komme? 
Og hvis jeg da inviterer alle mine fettere og kusiner på morssiden, fordi jeg har hatt mye med dem å gjøre, hva med de på farssiden, som jeg bare har møtt i noen familieselskaper? Og hva med mannens fettere og kusiner, som han knapt har truffet.
Og skal de få ha med partnere? Det bør de jo kanskje?
Og plutselig økte gjestelista med 40 personer, fordi man ønsket å inkludere 3. 

Anonymkode: bfef9...d82

Jeg ser ingen problemer med å invitere et eller to blant søskenbarna, uten å invitere resten. Noen søskenbarn har man hatt mye kontakt med, og et vennskap som føles spesielt. Det er lov å bruke skjønn - noen mennesker føles rett og slett viktige å ha til stede, andre ikke. 

Da min fetter giftet seg, inviterte han kun min bror blant oss ørten søskenbarn. No hard feelings, for de to er like gamle, lekte sammen gjennom hele barndommen og har beholdt jevnlig kontakt. Min relasjon til denne fetteren er langt mer overfladisk og preget av stor aldersforskjell. 

Mannen min gjorde noe liknende da vi giftet oss - vi hadde kun nærmeste familie og venner, men han inviterte også en tante og onkel som hadde stilt svært mye opp i årenes løp.

Anonymkode: aa7e7...73e

• Liker 4
Skrevet

Du inviterer de du ønsker å invitere. Jeg har vært i bryllup hos folk som ikke ble invitert i mitt bryllup. Tilsvarende har jeg invitert folk i mitt bryllup som ikke inviterte meg i sitt. Ikke noe rart ved det, så lenge dette er mennesker som er perifere i ditt daglige liv. Det handler både om størrelsen på arrangementet, og hvor mange andre mennesker man har et nærere forhold til enn de som utelates. 

Skrevet

ja , blir man invitert til bryllup eller noe annet , bør man invitere tilbake. Noe annet er frekt vil jeg si..  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 0.50):

Enig 

Anonymkode: 38279...f07

Også enig 😂

Anonymkode: a1c69...e9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 0.58):

Du burde jo vurdere å  invitere din kusine siden hun inviterte deg i sitt. Er vel plass til denne personen 

Skrevet

Man inviterer hvem man vil til sitt eget bryllup! Noen vil ha fire personer der, andre vil ha tohundreogfemti der! 

AnonymBruker
Skrevet
solietta skrev (2 timer siden):

ja , blir man invitert til bryllup eller noe annet , bør man invitere tilbake. Noe annet er frekt vil jeg si..  

Så du mener at hvis jeg har vært i et bryllup med mange gjester (både slekt og venner), så er det frekt å ha et lite selv med kun foreldre, søsken og forlovere.

Anonymkode: 5c8d1...958

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...