Gå til innhold

Lege sa nei til wegovy, har bmi på 35

lichtmensch

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Les deg opp på produktet, du. Man kan ikke leve på cheeseburgere og potetgull på wegovy.

Og de aller fleste som er overvektige har et sjokkerende normalt kosthold. De spiser bare mer. Noe de slipper hvis de tar wegovy.

Jeg Spør deg igjen, hvorfor plager det deg så veldig at noen har god effekt av dette produktet?

Anonymkode: 1b861...304

Fordi det er en sykeliggjøring av et problem som bør løses på andre måter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vera skrev (11 timer siden):

Fordi det er en sykeliggjøring av et problem som bør løses på andre måter..

Du vet at alvorlig fedme er kategorisert som sykdom?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du vet at alvorlig fedme er kategorisert som sykdom?

Ja, vi har til og med egne klinikker for problematikken..

Men som andre brukere sier; medisinen er en latterliggjøring og stakkarsliggjøring av overvektige mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vera skrev (55 minutter siden):

Men som andre brukere sier; medisinen er en latterliggjøring og stakkarsliggjøring av overvektige mennesker. 

Jeg betaler for denne medisinen, og for meg er den til STOR hjelp. Jeg har fått et nytt liv, kiloene renner av, og jeg tenker ikke på mat på samme måte lenger, og blir raskt mett.

Jeg blir ikke stakkarsliggjort av medisinen, men jeg kan endelig få oppleve å bli behandlet mer menneskelig av samfunnet rundt meg, nå som jeg ikke er så stor - DET er den triste sannheten.

Anonymkode: 451ba...a76

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg betaler for denne medisinen, og for meg er den til STOR hjelp. Jeg har fått et nytt liv, kiloene renner av, og jeg tenker ikke på mat på samme måte lenger, og blir raskt mett.

Jeg blir ikke stakkarsliggjort av medisinen, men jeg kan endelig få oppleve å bli behandlet mer menneskelig av samfunnet rundt meg, nå som jeg ikke er så stor - DET er den triste sannheten.

Du sier du ikke tenker på mat, på samme måte lengre..vet du hvorfor du i utgangspunktet tenkte på mat på den måten du gjorde? 

Har du endret hva du spiser? Altså fått fokus over på sunnere mat, hva som er sunn mat, hva som er ultraprosessert osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vera skrev (10 minutter siden):

Du sier du ikke tenker på mat, på samme måte lengre..vet du hvorfor du i utgangspunktet tenkte på mat på den måten du gjorde? 

Har du endret hva du spiser? Altså fått fokus over på sunnere mat, hva som er sunn mat, hva som er ultraprosessert osv? 

Nei, jeg har ikke endret kosthold. Porsjonene er mindre. Jeg tok blodprøver hos legen da jeg begyntez og alle verdier var bra, ikke noe problem relatert til kolesterol eller tegn til diabetes type 2. Som legen min sa: kroppen min var sunn og sterk, men alt for stor. Allerede her viser du en fordom om at tykke mennesker er dumme, som ikke forstår seg på sunt kosthold.

Med det å tenke på mat, kan jeg ikke beskrive det som annet enn en slags "støy". Dette ble borte fra første sprøyte. Endelig har jeg en helt annen mental ro. De aller fleste som prøver Wegovy forstår hva jeg snakker om.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg har ikke endret kosthold. Porsjonene er mindre. Jeg tok blodprøver hos legen da jeg begyntez og alle verdier var bra, ikke noe problem relatert til kolesterol eller tegn til diabetes type 2. Som legen min sa: kroppen min var sunn og sterk, men alt for stor. Allerede her viser du en fordom om at tykke mennesker er dumme, som ikke forstår seg på sunt kosthold.

Med det å tenke på mat, kan jeg ikke beskrive det som annet enn en slags "støy". Dette ble borte fra første sprøyte. Endelig har jeg en helt annen mental ro. De aller fleste som prøver Wegovy forstår hva jeg snakker om.

Jeg har akkurat samme effekt. Det var som å skru av en bryter i hodet. Før tenkte jeg på mat hele tiden. Nå har jeg utrolig mye plass i hjernen til andre ting, og det er deilig! Jeg spiser akkurat det samme som før, bare mindre. 

Jeg har faktisk en del vekttall innen kost og ernæring, og jeg er matsnobb, så de som har fordommer som går på at overvektige spiser potetgull og sukker kan bare legge av seg det. Men jeg er vel bare mer sulten enn folk flest.

Sult er genetisk, og noen er mer sultne enn andre. Man kan kanskje sammenligne det med hunder? Labradorer er ofte tyngre enn fuglehunder, selv om de er samme art og samme størrelse. Alle som har møtt en labrador vet hvorfor…

Jeg må si jeg er litt overrasket over hvor liten innlevelsesevne enkelte har. At de ikke klarer å se utenfor sin egen boble. Det som fungerer for en person, fungerer ikke nødvendigvis for alle andre. For meg fungerer medisinen, og jeg er evig takknemlig for at jeg har økonomi og helse til fortsette på denne. Jeg skjønner ikke at det kan være så problematisk for andre?

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har akkurat samme effekt. Det var som å skru av en bryter i hodet. Før tenkte jeg på mat hele tiden. Nå har jeg utrolig mye plass i hjernen til andre ting, og det er deilig! Jeg spiser akkurat det samme som før, bare mindre. 

Samme opplevelse har jeg. Har også en kollega som har begynt og hun sa:
Fantastisk, dette er altså slik vanlige og slanke folk har det, de har ikke mat "surrende oppi huet hele dagen". De stopper å spise når de er mette og småspiser ikke hele dagen/kvelden, tenk at noen faktisk har det sånn.

Anonymkode: 6883b...9d1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Sult er genetisk, og noen er mer sultne enn andre. Man kan kanskje sammenligne det med hunder? Labradorer er ofte tyngre enn fuglehunder, selv om de er samme art og samme størrelse. Alle som har møtt en labrador vet hvorfor…

Syns dette var en veldig god sammenlikning. Ikke meningen å avspore, men vil bare føye til egen erfaring fra dette.

Vi har hatt flere hunder, av to forskjellige raser: den ene er en stor «bamserase», og den andre en slank «jakthundrase».

Bamsene hadde spist seg i hjel, om bare det var nok mat tilgjengelig. De har ikke bunn i seg. Sluker hundematen, stjeler alt de kommer over, støvsuger under spisebordet etter måltider og hadde tigget non stop under alle måltider om de fikk lov.

Jakthundene snuser skeptisk på matskåla. Tar noen biter. Rygger unna. Spiser kanskje halve skåla før de går og legger seg igjen. Får de en godbit plukker de den litt uinteressert med seg. Tygger litt. Glemmer den på gulvet. Stjeler aldri fra bord eller kjøkkenbenk. Og virker knapt som de har skjønt at mennesker spiser veldig spennende ting. 

Samme art, to forskjellige raser, og HELT forskjellig forhold til mat.

Anonymkode: aefe4...a22

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk ozempic med bmi på 31. Gikk ned 20 kilo og holdt meg der ett år. Anbefaler å bytte lege.

Anonymkode: a38ae...f1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be om en telefonrunde der du klager til FL på avgjørelsen. 
fikk su noe annet da? Ozempic vil være rimeligere å betale selv.

Anonymkode: c9964...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for helseskadelig innhold og brukerdebatt samt svar til dette. 

Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 1.34):

Det du kan gjøre er å regne ut kaloribehovet ditt, og innta 500 kalorier mindre enn det. Hver dag. Loggføre ALT. Positivt om du legger inn mer fysisk aktivitet i hverdagen hvis du har lite. (Du har sikkert gjort dette før men).

Anonymkode: 92f05...bf3

Loggføring er veldig effektivt. Om ts loggfører hver eneste matbit hun tar, selv om det bare er en peanøtt så blir til at hun kanskje ikke gidder å småspise. Loggen kan også sammenlignes med vekt utvikling og da blir det tydelig hvilke mengder som gir hvilke vektkonsekvenser. Kjør logg på trening også, og kos deg med vakre statistikker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vera skrev (På 7.7.2023 den 10.25):

Du vet tydeligvis så lite om overvektsproblematikk og årsaker at det er flaut å lese 😅

Anonymkode: ee355...3ba

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.7.2023 den 19.15):

Be om en telefonrunde der du klager til FL på avgjørelsen. 
fikk su noe annet da? Ozempic vil være rimeligere å betale selv.

Anonymkode: c9964...081

Ozempic skal ikke brukes pga overvekt, fastlegene SKAL skrive ut wegovy.

fint at mange har nytte av den, men er det tenkt som livslang medisinering? Hva gjør man mer rustet til å holde venten om man slutter npr man ikke har endret kosthold, bare porsjoner? Vil ikke porsjonsstørrelsen øke igjen med en gang dere slutter?

Anonymkode: eec08...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bytt lege er mitt tips. Den sprøyten gir ingen rett på blå resept. Her bruker jeg selv mysimba med god virkning. Den kan du først prøve, legen må søke og sende til helfo. 

Anonymkode: 6bbe3...dc6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du vet tydeligvis så lite om overvektsproblematikk og årsaker at det er flaut å lese 😅

Anonymkode: ee355...3ba

Det som er flaut er se deg her inne, gjemme deg bak anonymknappen når du skal hetse andre brukere 😅 Er du like vemmelig i det virkelige liv også? 

Anonymkode: 3fb60...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...