AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #41 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (24 minutter siden): Så hvorfor hadde man ikke denne type problematikk for 20 år siden mener du? Hadde de andre typer sult/metthetshormoner da? Jeg trenger ikke mene noe om det, fagmiljøet er veldig tydelig på årsakene. Du kan jo selv se den episoden som handler om dette på det slankeprogrammet til Else Koss Furuseth, der ernæringsfysiologen forklarer dette. Anonymkode: 1c91b...95f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #42 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 8.32): Hadde det vært så lett hadde det da ikke vært så mange som slet med overvekt i verden. Jeg hadde undersøkt litt rundt alder og denne medisinen, og muligens bedt om en annen lege hvis hun er urimelig. Som jeg har skjønt er dette en dyr medisin man må betale selv, å man må kanskje slutte en gang? Så man burde jo i samme slengen få hjelp til det mentale slik at du er rustet til og slutte, og opprettholde vekttapet når du er der. Slik at det ikke er forgjeves. Masse lykke til! Anonymkode: 0444b...152 Det ER jo lett å gå ned i vekt. Det er som å slutte å røyke. En må bare være tilstrekkelig motivert til å utføre helt enkle grep. I tilfellet røyke «la være å røyke». I tilfellet vektreduksjon «spise mindre enn en forbrenner». Grunnen til at folk likevel røyker eller er overvektige (eller ikke trener segla om de vet faren for sykdom og død er overhengende) er at folk ønsker å leve akkurat som nå - og samtidig være sunne/normalvektige. Altså de har et ønske som mangler realisme, og ingen egentlig motivasjon til livsstilsendring. Om ts får kjemisk hjelp til å dekke punktet «motivasjon» er meg helt likegyldig. Men jeg synes vi undervurderer ts og andre overvektige langt over grensen til infantalisering når vi later som om de ikke kan finne indre motivasjon. Som om de er helt uten egne evner. De er overvektige - ikke evneløse. Ts kan om bare noen gir henne troen på seg selv. Anonymkode: 854b1...b84 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #43 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det ER jo lett å gå ned i vekt. Det er som å slutte å røyke. En må bare være tilstrekkelig motivert til å utføre helt enkle grep. I tilfellet røyke «la være å røyke». I tilfellet vektreduksjon «spise mindre enn en forbrenner». Grunnen til at folk likevel røyker eller er overvektige (eller ikke trener segla om de vet faren for sykdom og død er overhengende) er at folk ønsker å leve akkurat som nå - og samtidig være sunne/normalvektige. Altså de har et ønske som mangler realisme, og ingen egentlig motivasjon til livsstilsendring. Om ts får kjemisk hjelp til å dekke punktet «motivasjon» er meg helt likegyldig. Men jeg synes vi undervurderer ts og andre overvektige langt over grensen til infantalisering når vi later som om de ikke kan finne indre motivasjon. Som om de er helt uten egne evner. De er overvektige - ikke evneløse. Ts kan om bare noen gir henne troen på seg selv. Anonymkode: 854b1...b84 Det der blir som å si at alkoholikere og narkomane bare må ha troen på seg selv, så blir de edru. Anonymkode: 1c91b...95f 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #44 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det ER jo lett å gå ned i vekt. Det er som å slutte å røyke. En må bare være tilstrekkelig motivert til å utføre helt enkle grep. I tilfellet røyke «la være å røyke». I tilfellet vektreduksjon «spise mindre enn en forbrenner». Grunnen til at folk likevel røyker eller er overvektige (eller ikke trener segla om de vet faren for sykdom og død er overhengende) er at folk ønsker å leve akkurat som nå - og samtidig være sunne/normalvektige. Altså de har et ønske som mangler realisme, og ingen egentlig motivasjon til livsstilsendring. Om ts får kjemisk hjelp til å dekke punktet «motivasjon» er meg helt likegyldig. Men jeg synes vi undervurderer ts og andre overvektige langt over grensen til infantalisering når vi later som om de ikke kan finne indre motivasjon. Som om de er helt uten egne evner. De er overvektige - ikke evneløse. Ts kan om bare noen gir henne troen på seg selv. Anonymkode: 854b1...b84 Dette var en fryktelig forenkling. Anonymkode: c49f2...b25 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarah93 Skrevet 6. juli 2023 #45 Del Skrevet 6. juli 2023 Har to venninner som har fått resept på Wegowy og Ozempic uten å være i nærheten av så overvektige, faktisk ikke ekstremt overvektige i det hele tatt. Det er to muligheter. Enten har legen gitt en fryktelig dårlig begrunnelse for avslag, og du bør som folk skriver gå til en annen lege. Mitt anekdotiske inntrykk er at det er ganske lett å få resept. En annen mulighet er at hun har en bedre begrunnelse, som hun kanskje ikke har kommunisert godt nok, eller som du ikke kommuniserer her. For eksempel om problemet ditt er mer psykisk og at det er andre tilstander som gjør at det ikke er riktig å behandle dette med medikamenter. Det vet ikke jeg. Men det er enkelt: enten er legen helt idiot og du må bytte/ gå privat, eller så et det en bedre grunn, og hun sier nei av omsorg for din helse. Det vet ikke vi, men det vet kanskje du. Lykke til ❤️ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #46 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (2 timer siden): Så hvorfor hadde man ikke denne type problematikk for 20 år siden mener du? Hadde de andre typer sult/metthetshormoner da? Du kan ikke bare dikte opp ting for å vinne en diskusjon. Anonymkode: 94000...272 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #47 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (3 timer siden): Så man behandler altså ikke årsaken bak overvekten..men gjør seg avhengig av legemidler for å holde bukt med problemet. Det er jo en grunn til at 70% av befolkningen er overvektige. Ja, miljøet vi lever i er en grunn til at det er vanskelig for mange mennesker å begrense matinntaket. Vi er forskjellige. Og for mange mennesker er det nesten umulig å gå ned i vekt og beholde vekten der. Jeg går selv på Wegovy, og det å endelig kunne føle hvordan det egentlig skal være med mat/sult/ metthet og cravings er helt fantastisk. Nå spiser jeg sånne måltider jeg bør spise, ikke mer. Jeg blir mett av normale mengder. Absolutt alt av cravings er borte. Stoppet å drikke brus med en gang. Samme med alkohol. Har rett og slett ikke lyst på! Dette gjør utrolig godt for min fysiske og psykiske helse, og om jeg må stå på vedlikeholdsdose for å fortsette å ha det sånn, så gjør jeg det. Anonymkode: 214a8...614 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 6. juli 2023 #48 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du kan ikke bare dikte opp ting for å vinne en diskusjon. Anonymkode: 94000...272 Hæ? Jeg stiller spørsmål ut fra innlegget jeg siterte..muligens du bør lese det også? Faktum er at vi ikke hadde den mengden med overvektige som vi har i dag - men få stiller de store spørsmålene. Vi tyr til quick-fix, og fortsetter som før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 6. juli 2023 #49 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, miljøet vi lever i er en grunn til at det er vanskelig for mange mennesker å begrense matinntaket. Vi er forskjellige. Og for mange mennesker er det nesten umulig å gå ned i vekt og beholde vekten der. Jeg går selv på Wegovy, og det å endelig kunne føle hvordan det egentlig skal være med mat/sult/ metthet og cravings er helt fantastisk. Nå spiser jeg sånne måltider jeg bør spise, ikke mer. Jeg blir mett av normale mengder. Absolutt alt av cravings er borte. Stoppet å drikke brus med en gang. Samme med alkohol. Har rett og slett ikke lyst på! Dette gjør utrolig godt for min fysiske og psykiske helse, og om jeg må stå på vedlikeholdsdose for å fortsette å ha det sånn, så gjør jeg det. Anonymkode: 214a8...614 Men hvorfor stilles det ikke spørsmål om hvorfor det plutselig er blitt vanskelig å begrense matinntaket? Hvor ligger egentlig ansvaret? Å fore befolkningen med medisiner resten av livet for å holde vekten nede - istedenfor å gå løs på det virkelige problemet er rett og slett tragikomisk. Men som sagt - her tjener både matindustri og legemiddelindustrien gode penger på folks sårbarhet. Kynisk og jævlig - men det virker som folk er fornøyde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #50 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (11 minutter siden): Men hvorfor stilles det ikke spørsmål om hvorfor det plutselig er blitt vanskelig å begrense matinntaket? Hvor ligger egentlig ansvaret? Å fore befolkningen med medisiner resten av livet for å holde vekten nede - istedenfor å gå løs på det virkelige problemet er rett og slett tragikomisk. Men som sagt - her tjener både matindustri og legemiddelindustrien gode penger på folks sårbarhet. Kynisk og jævlig - men det virker som folk er fornøyde. Det er vel opplagt. Går vi bare litt bakover i tid så hadde man ikke ubegrenset tilgang på mat. Det har vi i dag. Anonymkode: b9225...af7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #51 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (33 minutter siden): Men hvorfor stilles det ikke spørsmål om hvorfor det plutselig er blitt vanskelig å begrense matinntaket? Hvor ligger egentlig ansvaret? Å fore befolkningen med medisiner resten av livet for å holde vekten nede - istedenfor å gå løs på det virkelige problemet er rett og slett tragikomisk. Men som sagt - her tjener både matindustri og legemiddelindustrien gode penger på folks sårbarhet. Kynisk og jævlig - men det virker som folk er fornøyde. Og hva er det virkelige problemet, mener du? Og hvordan vet du hva folk har «jobbet» med eller ikke? Jeg har slitt i åresvis, og ingenting har fungert på sikt. Og jeg har prøvd alt av dietter, treningsprogrammer og også terapi. Men dette har ikke funket for meg. Om man skal begynne å snakke om kynisk og jævlig når det kommer til mat, så kan du ta deg en titt i matbutikkene. Der kjøper produsenter plass for plassering av produkter. Ingenting er plassert tilfeldig. Spiller ikke dette også på folks sårbarhet, tenker du? Jeg tenker at folk må få velge selv det som er best for dem. Og overvekt er forferdelig skadelig. Så om Wegovy hjelper folk til en bedre helse, så mener jeg det er helt ok. Anonymkode: 214a8...614 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #52 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (44 minutter siden): Men hvorfor stilles det ikke spørsmål om hvorfor det plutselig er blitt vanskelig å begrense matinntaket? Hvor ligger egentlig ansvaret? Å fore befolkningen med medisiner resten av livet for å holde vekten nede - istedenfor å gå løs på det virkelige problemet er rett og slett tragikomisk. Men som sagt - her tjener både matindustri og legemiddelindustrien gode penger på folks sårbarhet. Kynisk og jævlig - men det virker som folk er fornøyde. Det er ingen som forer befolkningen med medisiner, de som går på dette må faktisk betale det selv. Det koster 3000 i måneden. For de 3000 får de fleste et lettere liv, med mindre følgesykdommer av fedme. Det sparer statskassa for mange tusen, vil jeg tro. Så da lurer jeg på hva du synes er problematisk? Anonymkode: 1b861...304 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 6. juli 2023 #53 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Om man skal begynne å snakke om kynisk og jævlig når det kommer til mat, så kan du ta deg en titt i matbutikkene. Der kjøper produsenter plass for plassering av produkter. Ingenting er plassert tilfeldig. Spiller ikke dette også på folks sårbarhet, tenker du? Det er jo akkurat dette jeg mener..og jeg skjønner ikke hvordan dere kan gå glipp av kynismen i dette - når dere tar steget og lar legemiddelindustrien utnytte dere i tillegg til matindustrien.. Det man bør stille spørsmål ved, er hvorfor politikerne og helsemyndighetene er så lite villige til å gjøre tiltak som vil komme folkehelsen til gode..de fikk til en røykelov..hvem er i lommene på hvem her tror du? Vektnedgang er beintøft (jeg har selv gått ned 30 kg og holdt meg der) - og det finnes ingen quick-fix. Man må være villig til å gå glipp av mye kos for å holde vekten i etterkant..ikke alle klarer/har lyst til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #54 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (59 minutter siden): Det er jo akkurat dette jeg mener..og jeg skjønner ikke hvordan dere kan gå glipp av kynismen i dette - når dere tar steget og lar legemiddelindustrien utnytte dere i tillegg til matindustrien.. Det man bør stille spørsmål ved, er hvorfor politikerne og helsemyndighetene er så lite villige til å gjøre tiltak som vil komme folkehelsen til gode..de fikk til en røykelov..hvem er i lommene på hvem her tror du? Vektnedgang er beintøft (jeg har selv gått ned 30 kg og holdt meg der) - og det finnes ingen quick-fix. Man må være villig til å gå glipp av mye kos for å holde vekten i etterkant..ikke alle klarer/har lyst til det. Men det er ikke verre at legemiddelindustrien gjør det enn at matindustrien gjør det. Men Wegovy ganger meg mer enn matvareindustrien, så da velger jeg det. Jeg tror alle som prøver å gå ned i vekt har lyst til det, og de ofrer mye for det. Noen lykkes, andre ikke. Veldig bra for deg at du har lyktes. Men det finnes flere veier til å nå målet, ikke kun èn riktig fasit. For noen er medisiner riktig, og det mener jeg er helt ok. Kynisme finnes vel i alle bransjer/ industrier, men de aller fleste klarer ikke å være prinsippfaste til absolutt alt. Man må velge sine egne kamper, og respektere at ikke alle velger det samme. Anonymkode: 214a8...614 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 6. juli 2023 #55 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men det er ikke verre at legemiddelindustrien gjør det enn at matindustrien gjør det. Men Wegovy ganger meg mer enn matvareindustrien, så da velger jeg det. Jeg tror alle som prøver å gå ned i vekt har lyst til det, og de ofrer mye for det. Noen lykkes, andre ikke. Veldig bra for deg at du har lyktes. Men det finnes flere veier til å nå målet, ikke kun èn riktig fasit. For noen er medisiner riktig, og det mener jeg er helt ok. Kynisme finnes vel i alle bransjer/ industrier, men de aller fleste klarer ikke å være prinsippfaste til absolutt alt. Man må velge sine egne kamper, og respektere at ikke alle velger det samme. Anonymkode: 214a8...614 Det er jo matvareindustrien som i utgangspunktet har fått deg dit at du må bruke legemiddelindustrien for å bli sunn igjen..men..problemet er at de fleste ikke legger om livsstilen sin - men fortsatt spiser usunt, bare i mindre mengder, mens de bruker preparatet..så blir det en evig runddans. Heldigvis for legemiddelindustrien og matvareindustrien. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #56 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (1 minutt siden): Det er jo matvareindustrien som i utgangspunktet har fått deg dit at du må bruke legemiddelindustrien for å bli sunn igjen..men..problemet er at de fleste ikke legger om livsstilen sin - men fortsatt spiser usunt, bare i mindre mengder, mens de bruker preparatet..så blir det en evig runddans. Heldigvis for legemiddelindustrien og matvareindustrien. Les deg opp på produktet, du. Man kan ikke leve på cheeseburgere og potetgull på wegovy. Og de aller fleste som er overvektige har et sjokkerende normalt kosthold. De spiser bare mer. Noe de slipper hvis de tar wegovy. Jeg Spør deg igjen, hvorfor plager det deg så veldig at noen har god effekt av dette produktet? Anonymkode: 1b861...304 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sløyfe Skrevet 6. juli 2023 #57 Del Skrevet 6. juli 2023 man må ha en bmi på over 40 og det høres ut som du er for ung for det også jeg syns heller du skal spørre legen din om og bli henvendt til en ernæring ekspert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #58 Del Skrevet 6. juli 2023 Rosa Sløyfe skrev (Akkurat nå): man må ha en bmi på over 40 og det høres ut som du er for ung for det også jeg syns heller du skal spørre legen din om og bli henvendt til en ernæring ekspert Dette stemmer ikke. Anonymkode: 214a8...614 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 6. juli 2023 #59 Del Skrevet 6. juli 2023 Hva med å be om henvisning til overvektspoliklinikk? Peoblemet med disse medikamentene nå er at man vet lite om langtidseffekt av langvarig bruk - og man går opp alt igjen med renter når man slutter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #60 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 1.05): BMI på 35 er i kategorien alvorlig fedme. Hvis du har råd til wegovy så syntes jeg legen kunne ha gitt deg resept på det, men man får det foreløpig ikke på blå resept lenger. (kun de med ca 50 bmi får det) Anonymkode: 64ad5...d17 Ingen får wegovy på blå resept. Det er kun mysimba som man kan få på blå. Anonymkode: 0ca67...4f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå