AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #21 Del Skrevet 6. juli 2023 INGEN lege ville sagt det når pasienten kommer inn med en bmi på 35. INGEN! Anonymkode: 67450...3b7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #22 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): INGEN lege ville sagt det når pasienten kommer inn med en bmi på 35. INGEN! Anonymkode: 67450...3b7 Du aner ikke hvor mye rart leger får seg til å si, og hvor mye idiotisk noen av dem har for seg. Anonymkode: 1c91b...95f 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #23 Del Skrevet 6. juli 2023 Altså vi kjenner ikke TS, det gjør legen hennes. Etter ett tiår på KG har jeg forlengst lært at ting ofte ikke er sånn de fremstilling i åpningsinnlegget, det kommer ofte mer og vesentlig informasjon ettersom ts utbroderer saken i tråden. Her kan det jo godt være andre medisinske tilstander eller medisiner som gjør at legen tenker det ikke er aktuelt, evt at hun vet at ts ikke har rådt il å betale det Wegovy koster (som for de fleste er et godt innhogg i økonomien). TS alt du kan gjøre er å ta det opp igjen med leger dersom du ikke har kontraindikasjoner som gjør medisinen uaktuell, og du vet har råd. Anonymkode: f4aa5...711 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #24 Del Skrevet 6. juli 2023 lichtmensch skrev (På 3.7.2023 den 0.51): Gikk til fastlegen her om dagen ettersom jeg ønsket å begynne på wegovy. Det første hun sa var «Du trenger ikke det, du er ikke en stor jente». Etter å ha veid meg og regnet ut av bmien min sa hun at jeg er for ung (24år) og at hun hadde fått kjeft av sine kollegaer om hun hadde gitt meg resept på wegovy. Det er til tross for at jeg har prøvd meg på slanking og livsstilsendring siden jeg var 8 år. Jeg gikk ned 30 kg en gang i tiden, men opp 40 rett etter. Har vært i fedmekategorien siden barnehagen. Hva skal jeg gjøre noe? Har prøvd å gå ned i vekt i hele år men jeg har ingen metthetsfølelse, noe som gjør alt så vanskelig. Bytt lege. Gå til privat og be om resepten der. Anonymkode: 0f731...299 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #25 Del Skrevet 6. juli 2023 Er medlem av en wegovy-gruppe på FB og ser mange som har måttet gå til Volvat for å få resept. Enkelte fastleger er dårlig oppdatert på fedme og tror at alt kan løses ved å "Det du kan gjøre er å regne ut kaloribehovet ditt, og innta 500 kalorier mindre enn det. Hver dag. Loggføre ALT. Positivt om du legger inn mer fysisk aktivitet i hverdagen hvis du har lite" (siterer ab bf3, for det illustrerer så utrolig godt hvordan folk uten kunnskap om fedme tenker) Jeg kjenner flere som er yngre enn deg som går på medisinen, som har slitt med overvekt hele livet. De er nå normalvektige for første gang. Det er ingen mirakelkur, man må fremdeles gjøre jobben, men man blir ikke sabotert av en kropp som tror den trenger mye mer næring enn den egentlig gjør. Anonymkode: 1b861...304 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 6. juli 2023 #26 Del Skrevet 6. juli 2023 Hva tror du blir annerledes med denne medisinen, kontra forrige gang du gikk ned 30 kg? Problemet virker å være psykisk og ikke fysisk? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #27 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (12 minutter siden): Hva tror du blir annerledes med denne medisinen, kontra forrige gang du gikk ned 30 kg? Problemet virker å være psykisk og ikke fysisk? Det er jo nettopp derfor det blir forskjellig med wegovy. Den virker direkte på belønningssenteret, samt at du blir raskere mett (og gjerne uvel og en del andre ugreie bivirkninger). Plutselig fungerer man litt som en normalvektig person oppi hodet... Anonymkode: 1b861...304 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 6. juli 2023 #28 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er jo nettopp derfor det blir forskjellig med wegovy. Den virker direkte på belønningssenteret, samt at du blir raskere mett (og gjerne uvel og en del andre ugreie bivirkninger). Plutselig fungerer man litt som en normalvektig person oppi hodet... Anonymkode: 1b861...304 Og når man har oppnådd ønsket vekt - har man da i samme slengen behandlet den psykiske årsaken til overvekten? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #29 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (16 minutter siden): Og når man har oppnådd ønsket vekt - har man da i samme slengen behandlet den psykiske årsaken til overvekten? Fedme regnes som en kronisk diagnose, så når man har oppnådd ønsket vekt, går man på vedlikeholdsdose av wegovy så lenge man trenger. Kanskje livet ut... For mange skyldes fedme at de er mer sultne enn folk flest, så ved å dempe denne unormale sulten, blir man normalvektig. Man er ikke nødvendigvis psykisk syk i den forstand at man trenger terapi... Anonymkode: 1b861...304 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 6. juli 2023 #30 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fedme regnes som en kronisk diagnose, så når man har oppnådd ønsket vekt, går man på vedlikeholdsdose av wegovy så lenge man trenger. Kanskje livet ut... For mange skyldes fedme at de er mer sultne enn folk flest, så ved å dempe denne unormale sulten, blir man normalvektig. Man er ikke nødvendigvis psykisk syk i den forstand at man trenger terapi... Anonymkode: 1b861...304 Så man behandler altså ikke årsaken bak overvekten..men gjør seg avhengig av legemidler for å holde bukt med problemet. Det er jo en grunn til at 70% av befolkningen er overvektige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aureka Skrevet 6. juli 2023 #31 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 14.37): Hun har gått ned 30 kilo, det sier nok om at rådet ditt var bortkastet. Problemet hennes løses ikke med BARE kaloritelling. Anonymkode: 9025f...656 Problemet løses ved at man ikke går tilbake til gamle vaner. Så jo kaloritelling er ikke så dumt. Men det er vanskelig, ja! Men løses problemet md slankemedisin? Slutter man, så kommer går de fleste opp i vekt igjen. Sånn sett hjelper vel heller ikke bare slankemedisin? Jeg er selv noe overvektig, så jeg vet hvor vanskelig det er. Endret 6. juli 2023 av Aureka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #32 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (13 minutter siden): Så man behandler altså ikke årsaken bak overvekten..men gjør seg avhengig av legemidler for å holde bukt med problemet. Det er jo en grunn til at 70% av befolkningen er overvektige. Årsaken bak overvekten er kanskje en kombinasjon av faktorer som genetisk disposisjon for vektrelatert problematikk og andre ting som påvirker sultfølelsen, impulskontroll eller flere ting. Medisinen kan med andre ord fint hjelpe til å løse rotårsakene. Anonymkode: f8ce8...5c8 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #33 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (10 minutter siden): Så man behandler altså ikke årsaken bak overvekten..men gjør seg avhengig av legemidler for å holde bukt med problemet. Det er jo en grunn til at 70% av befolkningen er overvektige. Jo man behandler årsaken til overvekten, dersom årsaken er økt sultfølelse. Da går man på medisiner for dette. Noen må gjøre det resten av livet. Det blir ikke annerledes enn om man behandler høyt blodtrykk eller diabetes. Man blir ikke avhengig av wegovy. Og man går ikke automatisk ned i vekt ved å bruke det. Man må fremdeles telle kalorier og røre på seg, ellers ser man ut akkurat som før. Det er et hjelpemiddel for ikke å føle unormal sult. Er man spiseforstyrret, stiller det seg selvfølgelig annerledes. Men hvis man er spiseforstyrret får man ikke wegovy... Anonymkode: 1b861...304 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 6. juli 2023 #34 Del Skrevet 6. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Årsaken bak overvekten er kanskje en kombinasjon av faktorer som genetisk disposisjon for vektrelatert problematikk og andre ting som påvirker sultfølelsen, impulskontroll eller flere ting. Medisinen kan med andre ord fint hjelpe til å løse rotårsakene. Anonymkode: f8ce8...5c8 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jo man behandler årsaken til overvekten, dersom årsaken er økt sultfølelse. Da går man på medisiner for dette. Noen må gjøre det resten av livet. Det blir ikke annerledes enn om man behandler høyt blodtrykk eller diabetes. Man blir ikke avhengig av wegovy. Og man går ikke automatisk ned i vekt ved å bruke det. Man må fremdeles telle kalorier og røre på seg, ellers ser man ut akkurat som før. Det er et hjelpemiddel for ikke å føle unormal sult. Er man spiseforstyrret, stiller det seg selvfølgelig annerledes. Men hvis man er spiseforstyrret får man ikke wegovy... Anonymkode: 1b861...304 Når overvektsproblematikken er så massiv - blir det litt for enkelt å skylde på genetikk. Hvorfor hadde vi ikke samme problematikk for 20 år siden? Når vi spiser mer enn vi har behov for, vil magesekken øke i volum - dermed vil man også få økt sultfølelse. Det meste vi stapper i oss er konstruert på en måte som trigger belønningssenteret i hjernen vår - problematikken starter der. Mange av oss klarer ikke å motstå triggerne. Men hey - nå tjener både legemiddelindustrien OG matvareindustrien penger..det blir litt som lykkepillen, årsaken blir ikke behandlet og man risikerer å måtte gå på spetakkelet resten av livet. Endret 6. juli 2023 av Vera 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #35 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (6 minutter siden): Når overvektsproblematikken er så massiv - blir det litt for enkelt å skylde på genetikk. Hvorfor hadde vi ikke samme problematikk for 20 år siden? Når vi spiser mer enn vi har behov for, vil magesekken øke i volum - dermed vil man også få økt sultfølelse. Det meste vi stapper i oss er konstruert på en måte som trigger belønningssenteret i hjernen vår - problematikken starter der. Mange av oss klarer ikke å motstå triggerne. Men hey - nå tjener både legemiddelindustrien OG matvareindustrien penger..det blir litt som lykkepillen, årsaken blir ikke behandlet og man risikerer å måtte gå på spetakkelet resten av livet. Leste du ikke det som stod om flere årsaker? Størrelsen på magesekken er ikke hovedproblemet for sultfølelsen, det er trøbbel med sult/metthetshormoner. Som er årsaken til at wegovy stopper den unormale sultfølelsen, siden den gjør jobben hormonene skulle gjort. Anonymkode: 1c91b...95f 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #36 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (10 minutter siden): Når overvektsproblematikken er så massiv - blir det litt for enkelt å skylde på genetikk. Hvorfor hadde vi ikke samme problematikk for 20 år siden? Når vi spiser mer enn vi har behov for, vil magesekken øke i volum - dermed vil man også få økt sultfølelse. Det meste vi stapper i oss er konstruert på en måte som trigger belønningssenteret i hjernen vår - problematikken starter der. Mange av oss klarer ikke å motstå triggerne. Men hey - nå tjener både legemiddelindustrien OG matvareindustrien penger..det blir litt som lykkepillen, årsaken blir ikke behandlet og man risikerer å måtte gå på spetakkelet resten av livet. Jeg stoler mer på fagfolkene som uttaler seg om temaet, Hjelmesæth og fastlegen min for eksempel enn random person på KG som bare må inn å synse, synse og moralisere hver gang temaet dukker opp. For mange hjelper medisinene, det er virkelig mer relevant enn hva som var situasjonen for 20 år siden. Jeg var feit for 20 år siden, jeg er ikke feit nå. Anonymkode: f8ce8...5c8 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 6. juli 2023 #37 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg stoler mer på fagfolkene som uttaler seg om temaet, Hjelmesæth og fastlegen min for eksempel enn random person på KG som bare må inn å synse, synse og moralisere hver gang temaet dukker opp. For mange hjelper medisinene, det er virkelig mer relevant enn hva som var situasjonen for 20 år siden. Jeg var feit for 20 år siden, jeg er ikke feit nå. Anonymkode: f8ce8...5c8 Ja, det er mange som ukritisk stapper i seg ting - fordi fagpersoner har sagt det er bra..helt til man gjør litt research og finner ut hvorfor fagpersonen har sagt det er bra. Det er også mange fagpersoner som sier dette legemiddelet ikke er bra - stoler du ikke på dem? Det er ingen som betviler at man går ned i vekt av legemiddelet - det gjør man også av slankekurer..problemet melder seg når man er ferdig med «kuren». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 6. juli 2023 #38 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Leste du ikke det som stod om flere årsaker? Størrelsen på magesekken er ikke hovedproblemet for sultfølelsen, det er trøbbel med sult/metthetshormoner. Som er årsaken til at wegovy stopper den unormale sultfølelsen, siden den gjør jobben hormonene skulle gjort. Anonymkode: 1c91b...95f Så hvorfor hadde man ikke denne type problematikk for 20 år siden mener du? Hadde de andre typer sult/metthetshormoner da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #39 Del Skrevet 6. juli 2023 lichtmensch skrev (På 3.7.2023 den 0.51): Gikk til fastlegen her om dagen ettersom jeg ønsket å begynne på wegovy. Det første hun sa var «Du trenger ikke det, du er ikke en stor jente». Etter å ha veid meg og regnet ut av bmien min sa hun at jeg er for ung (24år) og at hun hadde fått kjeft av sine kollegaer om hun hadde gitt meg resept på wegovy. Det er til tross for at jeg har prøvd meg på slanking og livsstilsendring siden jeg var 8 år. Jeg gikk ned 30 kg en gang i tiden, men opp 40 rett etter. Har vært i fedmekategorien siden barnehagen. Hva skal jeg gjøre noe? Har prøvd å gå ned i vekt i hele år men jeg har ingen metthetsfølelse, noe som gjør alt så vanskelig. Kjeft av kollegaer? Hun har da taushetsplikt!! Anonymkode: 86384...e70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #40 Del Skrevet 6. juli 2023 Vera skrev (40 minutter siden): Når overvektsproblematikken er så massiv - blir det litt for enkelt å skylde på genetikk. Hvorfor hadde vi ikke samme problematikk for 20 år siden? Når vi spiser mer enn vi har behov for, vil magesekken øke i volum - dermed vil man også få økt sultfølelse. Det meste vi stapper i oss er konstruert på en måte som trigger belønningssenteret i hjernen vår - problematikken starter der. Mange av oss klarer ikke å motstå triggerne. Men hey - nå tjener både legemiddelindustrien OG matvareindustrien penger..det blir litt som lykkepillen, årsaken blir ikke behandlet og man risikerer å måtte gå på spetakkelet resten av livet. Legemiddelindustrien OG matvareindustrien tjener penger? Du har ikke fått med deg at man ikke kan spise som man vil på Wegovy? Man spiser mindre, ergo kjøper man mindre mat. Og så har du kjørt deg fast i sporet om at dette er en kur. Det er ikke det, det er en livsstilsendring. Noen må gå på disse medisinene resten av livet. Man anbefaler minst 2 år etter at man er vektstabil. Det er jo alt annet enn en slankekur... Anonymkode: 1b861...304 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå