Gå til innhold

Jeg hater opera

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet at opera ikke er noe folk vil gjøre alt de kan for å lytte til, men jeg hater virkelig opera. Måten de synger på i vibrato, og hele operasyngingen generelt høres hardt og ubehagelig ut. Og jeg kan ikke ta det seriøst.

Jeg liker veldig godt klassisk musikk, men opera fremstår som pompøs. Opera-apologeter vil snakke om hvor emosjonelle forestillingene er, men sammenlignet med nesten alle andre typer musikk med vokal, er den musikken mye bedre til å formidle følelser og den menneskelige tilstanden enn opera.

Anonymkode: a1276...3ae

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vell uten opera hadde vi ikke hatt legendefulle band som Queen og Kaizers, så selv om du ikke liker sounden kan du likevel være takknemmlig for at det fins, det er i jaffal jeg :)

Anonymkode: 05abb...d63

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Okei. Jeg digger tikka masala og Pepsi 

Anonymkode: 08b4b...d25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet at opera ikke er noe folk vil gjøre alt de kan for å lytte til, men jeg hater virkelig opera. Måten de synger på i vibrato, og hele operasyngingen generelt høres hardt og ubehagelig ut. Og jeg kan ikke ta det seriøst.

Jeg liker veldig godt klassisk musikk, men opera fremstår som pompøs. Opera-apologeter vil snakke om hvor emosjonelle forestillingene er, men sammenlignet med nesten alle andre typer musikk med vokal, er den musikken mye bedre til å formidle følelser og den menneskelige tilstanden enn opera.

Helt enig. Men det finnes unntak der sangeren/innen synger med lavere volum og intensitet. Strauss; vier letzte lieder. Der finnes en versjon med Cheryl Studer. Hun synger mer lavmælt og ikke så giga.pompøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, da lar du være å høre på. Jeg elsker opera :) 

Anonymkode: bfa43...e45

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe er absolutt i overkant pompøst. Da jeg var barn og tenåring likte jeg ikke opera. Syntes det samme som deg. Har hørt mye klassisk musikk og det har blitt en naturlig inngang til opera for meg. Den første operaen jeg så var Carmen. En flott opplevelse.

Anonymkode: b96c5...ec8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 7/3/2023 at 12:23 AM, AnonymBruker said:

Kan det hende at du har bedre gehør enn du gir deg selv kred for? Opera skal ikke høres anstrengt ut. Det skal høres kraftig men lett og lekende, emosjonelt men ikke overdramatisk, høyt og kraftig ja, men ikke hardt og skrikkende. Anstrengelser er en sikker tegn på en dårlig eller utslitt, skadet opera-stemme. Kan det være at du er bare god på å kjenne igjen dårlig opera?

Hvis du søker på YouTube for "opera singing good or bad" eller noe slik, kan du se om du er enig med noen av anmeldelser. Også se om du selv hører forskjell i eksemplene.

Det er dessverre ikke lett å høre på kvalitetsopera i Norge.. De beste stemmene drar til andre plasser i Europa eller USA, så fort de er ferdige med utdannelse. Du vil kanskje møte en eller annen ung talent, men etter min smak, virker norsk stemmeutdannelse litt utdatert, litt for lyrisk, romantisk, klassisk på grensen til følelsesløs. Pluss at det virker å være alt for mange tenore og for få baritoner, noe som i hodet mitt må bety at de lærer om for mange baritoner feil. Slik som Solli-Tangen brødre er begge eksempler på. De synger veldig pent og rent, men føler du det de føler? Tror i så fall de føler ingenting. Og Didrik er vel omtrent beste Norge har å tilby, han har en kraftig og fin stemme. Og han synger kjærlighetsbalader lik krigsmarsh 🙈 Og Didrik burde kanskje vært en bariton og rett og slett ikke burde synge romantiske roller.. 

Anonymkode: e47cf...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 0.23):

Jeg liker veldig godt klassisk musikk, men opera fremstår som pompøs.

Hva slags musikk liker du, da? Finnes veldig mye klassisk som er fryktelig pompøst.

Anonymkode: 8c84d...e0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen operakjenner, men jeg er enig i at mye blir masete og pompøst. Men Maria Callas og Tiri Te Kanawa syns jeg synger vakkert! 

Akkurat disse regnes sikker som mainstream, men blir aldri lei. Jeg syns i allefall ikke disse to er pompøse i det hele tatt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med all musikk og annen underholdning er det delte meninger. Man trenger jo ikke se/høre/delta på ting man ikke liker og får noe som helst ut av. Spesielt når det koster mye pÆng... Jeg kan være litt enig i at opera kan fremstå som "pompøst", men... 

Jeg  liker noe, og annet itte, og sånn er det med alt...  Denne synes jeg f.eks er toppers! (mye av "Kammeraten Av Seville" er alle tiders)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ikke opera noe jeg hører på i bakgrunnen, men noe jeg lytter til. Jeg trenger et visst fokus for å sette pris på det. Det er så komplekst og kraftfult, og jeg er enig i at det ikke er heismusikk. Historiene i operaene er ofte klisjefylte og pompøse, men for meg er ikke historien poenget. Det er musikken og oppsetningen. På samme måte som jeg elsker å se garden masjere, elsker jeg å se disiplin og kompetanse. Det er en selvsikkerhet og en disiplin i tillegg til enorme talenter og samarbeid som ligger bak store forestillinger. Det er det som blåser meg av banen/balkongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er omvendt, syns klassisk synging høres pompøst ut, opp mot opera som er full av liv. Elsker opera!

Jeg syns heavy metal, screamo og ska er dårlig, så jeg hører ikke på det. Uten at jeg tenker noe videre på det. Andre liker det jo 😁

Anonymkode: 5065c...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opera er bedre enn danseband da. Jeg HATER danseband! 

Anonymkode: ae1aa...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Opera kan være bra hvis det mixes med metall.

Anonymkode: 7c2e4...b5a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 0.23):

Enig. Hjelper ikke at de fleste tekstene er fjollete, banalt nonsens.

Humoristisk opera som Tryllefløyten kan ha noe for seg da 

og

AnonymBruker skrev (På 8.7.2023 den 23.15):

Opera kan være bra hvis det mixes med metall.

Anonymkode: 7c2e4...b5a

enig, men beste opera + metall band er Therion 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...