AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 Hei! Kort bakgrunn: En eks var utro mot meg og jeg har siden da slitt med ekstrem sjalusi og tillitsproblemer med partnere etter det. Forrige forhold tok slutt på grunn av dette. Nå er jeg i et forhold med en veldig snill og tålmodig mann, som jeg egentlig ikke tror ville gjort meg noe vondt eller gått bak ryggen min. Likevel ligger de tankene der, og de er ofte sterkere enn fornuften. Ønsker virkelig å snu på dette, da det er veldig dumt for både meg og partner Jeg vurderer å oppsøke privat psykolog med erfaring med relasjoner og parterapi. Jeg vil gjerne vite om det er noen andre som har erfaring med det? Hjalp det for deg? Var det noe annet du gjorde som hjalp? Anonymkode: cc7e3...b8c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Skrevet 2. juli 2023 Jeg tror det er viktig å jobbe med å bygge god selvfølelse og å bli mer trygg i seg selv for å unngå sjalusi og tillitsproblemer. Når man har god selvfølelse, er man mer komfortabel med seg selv og mindre sannsynlig å sammenligne seg med andre eller føle seg truet av andre mennesker i forholdet. Det kan hjelpe å fokusere på ens egne positive egenskaper og å jobbe med å akseptere seg selv for den man er. Dette vil gjøre det lettere å bygge et sunt og trygt forhold basert på tillit og respekt. Jeg tror det er viktig å huske at man ikke kan kontrollere hva andre mennesker gjør, så det er bedre å utvise tillit og stole på at partneren din vil være trofast og respektfull mot deg. Hvis noe skulle skje, er det viktig å ha nok selvrespekt til å gå fra situasjonen og ikke tolerere mistillit eller dårlig behandling. Men det er ingen poeng i å gå rundt å gruble på at ting kan gå galt, det er totalt bortkastet tid, ta det heller hvis noe skjer. Det er viktig å huske at man fortjener å være i et forhold som er basert på tillit og respekt, og at man ikke skal akseptere mindre enn det. Det kan absolutt hjelpe å gå til psykolog for å endre tankemønstre. Jeg har to venninner som fikk god hjelp der. Anonymkode: 043a4...594 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #3 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror det er viktig å jobbe med å bygge god selvfølelse og å bli mer trygg i seg selv for å unngå sjalusi og tillitsproblemer. Når man har god selvfølelse, er man mer komfortabel med seg selv og mindre sannsynlig å sammenligne seg med andre eller føle seg truet av andre mennesker i forholdet. Det kan hjelpe å fokusere på ens egne positive egenskaper og å jobbe med å akseptere seg selv for den man er. Dette vil gjøre det lettere å bygge et sunt og trygt forhold basert på tillit og respekt. Jeg tror det er viktig å huske at man ikke kan kontrollere hva andre mennesker gjør, så det er bedre å utvise tillit og stole på at partneren din vil være trofast og respektfull mot deg. Hvis noe skulle skje, er det viktig å ha nok selvrespekt til å gå fra situasjonen og ikke tolerere mistillit eller dårlig behandling. Men det er ingen poeng i å gå rundt å gruble på at ting kan gå galt, det er totalt bortkastet tid, ta det heller hvis noe skjer. Det er viktig å huske at man fortjener å være i et forhold som er basert på tillit og respekt, og at man ikke skal akseptere mindre enn det. Det kan absolutt hjelpe å gå til psykolog for å endre tankemønstre. Jeg har to venninner som fikk god hjelp der. Anonymkode: 043a4...594 Takk for godt svar 😊 Jeg var singel en stund nettopp fordi jeg måtte jobbe med meg selv og selvtilliten. Jeg følte meg skikkelig bra med meg selv, også i starten av forholdet jeg er i nå. Men det har vært noen nedturer, og deretter har jeg blitt mer usikker også. TS Anonymkode: cc7e3...b8c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #4 Skrevet 2. juli 2023 Ja og nei. Terapi hjalp meg til å akseptere at utroskap ikke er min skyld , at det er den utro som har dårlig personlighet og ikke jeg som ikke er bra nok eller fortjener en trofast mann. Det lærte meg at jeg ikke kan kontrollere alt selvom det gjør meg trygg og at om en ny partner velger å være utro så er det ingenting jeg kan gjøre fra eller til for å hindre det , det eneste jeg kan gjøre er å velge å gå. Det lærte meg å ikke skamme meg over å kommunisere følelser , grenser og behov helt tydelig og klart og ikke la noen skyve på disse grensene eller bagatellisere mine behov. Derfor er det et must for meg at ny partner er like åpen om følelser selv og at vi har et forhold hvor det ikke er noe problem å se på telefonene til hverandre, og hvor han ikke oppfører seg på måter som egentlig ikke er helt greit eller trigger usikkerhet som det å like bildene til masse babes, chatte med damer han har møtt på byen, og at han respekterer forholdet og alltid handler ut av et spørsmål om forholdet har godt eller vondt av det han vurderer (og jeg) for eksempel å ikke svare telefonen fordi man er på fest da svarer man heller telefonen fordi det er viktig for partner og holde forholdet sunt , om vi vil på venninnetur/guttetur ikke gjøre det om partner ikke er komfortabel med det men finne felles løsninger så man kan reise med venner og partner sammen eller med venner som partner vet har god moral og ikke med venner som har vist dårlig moral osv. Anonymkode: 18370...e9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå