Gå til innhold

Hvordan forstår jeg atonal musikk? Kan man lære å like det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ofte hørt folk si at Prokofiev og Scriabin (senere verk) er kjempebra. Men disse atonale stykkene høres bare ut som en massiv gryte med tilfeldige toner for meg.

Hvordan kan jeg forstå atonal musikk?

Anonymkode: b6c47...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg syns ikke Prokofiev og Scriabin er atonal. Prokofiev brukte tonalitet på sin egen personlige måte, men å kalle musikken atonal blir ikke helt riktig. Uansett, jeg vil absolutt si ja til at man kan lære seg å like musikken til disse to komponistene, bare ved å høre mye på det. Det er jo sånn klassisk musikk ofte er for helt nybegynnende lyttere også (tenker på de som ikke har lyttet til Bach, Mozart, Beethoven, Chopin osv). Dess mer man lytter, dess mer setter det seg i kroppen, og man både liker det gradvis bedre, og forstår det bedre. Spiller du noe instrument selv? 😊

Anonymkode: be736...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del har jeg bare spilt atonal musikk de gangene jeg har vært forbannet på naboen, og lagt vekt på å uttrykke meg ved å spille noe som hørtes helt forferdelig ut og kunne irritere vettet av en døv hamster, men det virket ikke som om naboen satte pris på min evne til å få tangentene til å høres ut som en alkoholpåvirket sjøku. :tunge:

- B.

Anonymkode: e5668...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det som skrives over, det er ikke atonalt, men for eksempel er sen Scriabin ganske modernistisk. Det er vel gjerne en tilvenningsprosess for å forstå og sette pris på en ny estetikk. Selv tok det lang tid før jeg begynte å like Mahler for eksempel, det er jo så klart noe ganske annet, men da var jeg innom Schubert og Brahms på veien.

Kanskje det kan hjelpe å også forsøke på litt andre komponister med noe modernistisk tonespråk, selv foretrekker jeg Stravinskij (neoklassisk periode som f.eks. symfoni i C) og tidlig Prokoffiev fremfor f.eks Sjostakovitsj (kun pianokonsert 2 jeg setter ordentlig pris på av det jeg har hørt). Og så må man vel ofte ha hørt samme verk en god del ganger før man virkelig kommer inn i det; jeg synes symfonier ofte kan være overveldende på første gjennomlytting fordi det er så mange nye idéer, men etter å ha hørt den et par ganger har man litt flere knagger, og man kan begynne å kjenne igjen flere mønstre og oppfatte mer av hva komponisten har tenkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sorry for avsporing, men HVOR lytter dere til musikk? Jeg spør her fordi det virker som at dere som svarer i tråden faktisk har peiling på klassisk musikk. Jeg synes det er så vanskelig å finne gode innspillinger på f.eks. Spotify, så jeg ender bare opp med å høre på CDene mine og da hører jeg aldri noe jeg ikke har hørt før, og jeg ønsker jo å utvide horisonten. Men synes at Spotify er veldig vanskelig å finne frem i, så håper dere har noen tips. Blir veldig takknemlig! 

Anonymkode: e84fc...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...