Gå til innhold

Er det mulig å endre attachment style?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som kan attachment theory i psykologi,  er det egentlig mulig å endre? I teorien vil jeg også si ja men jeg har nå gått i terapi fem år og holdt meg unna menn, trodde jeg hadde endret mønsteret og jeg vet hvorfor jeg har det, er veldig bevisst på det teoretisk og logisk og trodde jeg ville være helt anderledes etter å ha terpet på dette i terapi i årevis, men så fort jeg begynte å date igjen og begynte å like en mann så var jeg rett tilbake i samme mønster som før med min usunne attatchmentstyle som om jeg ikke hadde noe kontroll over det. Jeg var fullt klar over alle teknikker og reaksjoner rent praktisk men klarte ikke å handle fornuftig fordet. Dette har nå pågått i et par år og jeg kommer meg ikke ut av mønsteret. 

Er det mulig å endre totalt og bli kvitt eller vil man alltid ha det og må lære å leve med det på sunnere måter?

Anonymkode: e1c83...156

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du skal gidde fordype deg mer i dette røret om attachmentstyle?

Jeg tror dagens unge går seg fullstendig vill i diagnoser og teorier rundt sin egen person og handlingsmønstre at dere mister all spontanitet og naturlig respons. Man lærer best av egne erfaringer. Å teoretisere rundt dette er kanskje interessant hvis man har en lett, overfladisk tilnærming til tema. Men det ser ut som unge i dag blir altfor fokusert på å finne definisjoner de kan henge seg på som skal forklare alt og gi en slags endelig innsikt. Det fremstår som krampaktig og feilslått i mange tilfeller.

Anonymkode: 4b50a...428

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan hjelpe å trene på selvkontroll, samt tålmodighet. Du vet hva du skal gjøre / hva som et logisk å gjøre - gjør det. Ikke reager eller handle med en gang, ro deg ned og tenk deg om 2 ganger først. Bygg også opp en god selvfølelse, bli trygg i deg selv.

Anonymkode: f21f5...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Sikker på at du skal gidde fordype deg mer i dette røret om attachmentstyle?

Jeg tror dagens unge går seg fullstendig vill i diagnoser og teorier rundt sin egen person og handlingsmønstre at dere mister all spontanitet og naturlig respons. Man lærer best av egne erfaringer. Å teoretisere rundt dette er kanskje interessant hvis man har en lett, overfladisk tilnærming til tema. Men det ser ut som unge i dag blir altfor fokusert på å finne definisjoner de kan henge seg på som skal forklare alt og gi en slags endelig innsikt. Det fremstår som krampaktig og feilslått i mange tilfeller.

Tråden er ikke rettet til deg. Tilknytningsmønster har ikke noe med dagens ungdom å gjøre, det er ren psykologi og ble en del av psykologekspertise på 50-tallet. Senere videreutviklet på 70 og 90 tallet med utgangspunkt i forskning. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kan hjelpe å trene på selvkontroll, samt tålmodighet. Du vet hva du skal gjøre / hva som et logisk å gjøre - gjør det. Ikke reager eller handle med en gang, ro deg ned og tenk deg om 2 ganger først. Bygg også opp en god selvfølelse, bli trygg i deg selv.

Anonymkode: f21f5...7d0

Jeg har bygget opp god selvfølelse og alt det, vet også logisk hva jeg skal gjøre men følelsene/mønsteret overstyrer logikken samme hvor mye jeg vet det er det usunne valget og samme hvor lenge jeg venter og reflekterer før jeg reagerer. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Attachment style er en omstridt teori. Ikke alle eksperter mener det er evidens for den.

Anonymkode: dc7a1...150

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Veien dit er via å elske deg selv mer og komme i kontakt med følelsene dine og finne ut hva du vil ha.

Podcastene kjærlighetsmønster, relasjonspodden og havarikommisjonen har vært nyttige. Jeg har lest Ross Rosenberg sin bok om tilknytning, Attached, the body keeps the score, pulskuren, Det er slutt. For å nevne noe. 

Tålmodighet - å klare å vente og å observere, og ikke høre til hva som blir sagt, men gjort. Er viktig. Tid til å lytte innover og observere. 

Jeg er i en situasjon nå, der jeg velger å vente før jeg går videre. I vår kom jeg i kontakt med en ny mann, men oppdaget at det aldri ville bli oss, fordi han mangler noen sentrale verdier jeg trenger i et forhold. Så det ble avslutta før det hadde begynt. Og gjorde det lettere å roe ned. 

Anonymkode: 4826c...780

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Attachment style er en omstridt teori. Ikke alle eksperter mener det er evidens for den.

Anonymkode: dc7a1...150

Det har ikke noe å si for meg. Da det stemmer på en prikk for mitt vedkommende og det er dette som er hovedfokus i terapien jeg har gått i i årevis nå etter å blitt traumeutredet på Modum bad hvor de også brukte denne modellen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har ikke noe å si for meg. Da det stemmer på en prikk for mitt vedkommende og det er dette som er hovedfokus i terapien jeg har gått i i årevis nå etter å blitt traumeutredet på Modum bad hvor de også brukte denne modellen. 

Det stemmer på en prikk for deg? Du har har hatt dette som hovedfokus i årevis?

Allikevel har det ikke hjulpet og du tyr nå til KG for hjelp. Jeg tror poenget mitt fortsatt står: Sikker på det er vits å rote seg mer inn i disse teoriene? Teorier du ikke klarer sette ut i praksis.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det stemmer på en prikk for deg? Du har har hatt dette som hovedfokus i årevis?

Allikevel har det ikke hjulpet og du tyr nå til KG for hjelp. Jeg tror poenget mitt fortsatt står: Sikker på det er vits å rote seg mer inn i disse teoriene? Teorier du ikke klarer sette ut i praksis.

Hvis du ikke kan holde deg til det jeg spør om så la være å svare. 

Du forstår tydeligvis ikke hva dette engang dreier seg om og hvordan traumer påvirker kroppen på måter vi ikke har kontroll over selvom hjernen er klar over det

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...