Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest mye økonominyheter i det siste og ser at tegnene tyder på resesjon allerede i løpet av 2023. Rentene kommer til å øke smertefullt mye og arbeidsledigheten kommer til å øke. Det er ventet et boligprisfall, og de fleste tallene kommer i løpet av uken på en del prognoser. SSB tar ting med ro og forventer at prisveksten roer seg i løpet av 2024. Den amerikanske Sentralbanken regner med at det verste er over i løpet av 2025. 

Selv om jeg leser disse nyhetene er ikke økonomi helt mitt fag. Kan noen med peiling si litt om hva vi kan vente oss? 

Anonymkode: ac3a8...728

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært snakk om resesjon lenge, og noen land har vel allerede vært i resesjon? 
I tillegg kommer en svært ustabil og svak krone. 
Jeg ser ganske mørkt på de nærmeste årene, egentlig. Vi vil få svi pga ellevill pengetrykking under covid og energikrise. Men vi får se. Jeg er ingen ekspert, jeg bare er bekymret for det jeg ser, og jeg er glad for at vi selv har en stabil økonomi, med to gode inntekter (offentlig ansatt) og lite lån.

Anonymkode: 9bc28...ce7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har vært snakk om resesjon lenge, og noen land har vel allerede vært i resesjon? 
I tillegg kommer en svært ustabil og svak krone. 
Jeg ser ganske mørkt på de nærmeste årene, egentlig. Vi vil få svi pga ellevill pengetrykking under covid og energikrise. Men vi får se. Jeg er ingen ekspert, jeg bare er bekymret for det jeg ser, og jeg er glad for at vi selv har en stabil økonomi, med to gode inntekter (offentlig ansatt) og lite lån.

Anonymkode: 9bc28...ce7

De venter at kronekursen går opp til neste år men den kommer seg ikke på nivå med 8-9 kroner igjen i forhold til euro. Muligens 10 kroner i forhold til euro. 

Jeg er også dypt bekymret og prioriterer å banke ned lån og handle på tilbud. Jeg har heldigvis sikker inntekt og har strammet inn overalt på budsjettet. 

Enkelte økonomer mener at det står dårligere til med USA økonomisk enn hva myndighetene vil innrømme, men jeg vet ikke hvor seriøst jeg skal ta de analysene. 

Jeg er enig med deg i at det er bekymringsverdig. Den pengetrykkingen straffer seg hardt. 

AnonymBruker
Skrevet

Resesjon er tilbakegang i økonomien. Når de setter opp rentene, så vil de jo bremse prisoppgang, forbruk osv. Da vil noen firma gå konkurs, noen miste jobben, det blir et fall i økonomi...og prisene faller. Neppe strømprisen ettersom vi må ha strøm, men ironisk nok noe som ikke er med i inflasjonsmålet: boliger. .

Det blir mindre penger i omløp, og da settes nok renta noe ned. Men først skal det gjøre vondt. 

Har gått gjennom noen kriser nå, så bring it on. 

Anonymkode: 174dc...11e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Resesjon er tilbakegang i økonomien. Når de setter opp rentene, så vil de jo bremse prisoppgang, forbruk osv. Da vil noen firma gå konkurs, noen miste jobben, det blir et fall i økonomi...og prisene faller. Neppe strømprisen ettersom vi må ha strøm, men ironisk nok noe som ikke er med i inflasjonsmålet: boliger. .

Det blir mindre penger i omløp, og da settes nok renta noe ned. Men først skal det gjøre vondt. 

Har gått gjennom noen kriser nå, så bring it on. 

Anonymkode: 174dc...11e

Det er bra du har benka deg. 

Norges Bank skal kutte ned på kronesalget noe som også vil roe ned fallet i kronekursen. Flere mener at vi ikke har en boligboble og energimarkedet gikk i følge SSB bedre med enn ventet, så det kan hende at strømprisene ikke tar livet av oss likevel. 

Men at det kommer til å svi. Joda! 

Tyskland er jo i resesjon nå og de er en viktig økonomisk motor for Europa. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De venter at kronekursen går opp til neste år men den kommer seg ikke på nivå med 8-9 kroner igjen i forhold til euro. Muligens 10 kroner i forhold til euro. 

Jeg er også dypt bekymret og prioriterer å banke ned lån og handle på tilbud. Jeg har heldigvis sikker inntekt og har strammet inn overalt på budsjettet. 

Enkelte økonomer mener at det står dårligere til med USA økonomisk enn hva myndighetene vil innrømme, men jeg vet ikke hvor seriøst jeg skal ta de analysene. 

Jeg er enig med deg i at det er bekymringsverdig. Den pengetrykkingen straffer seg hardt. 

Dette er rent svada. Det er ingenting som tilsier at verken krona styrker seg eller at rentene går ned. Økonomene har mistet fullstendig vettet for tiden

Anonymkode: 8be0d...f79

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er rent svada. Det er ingenting som tilsier at verken krona styrker seg eller at rentene går ned. Økonomene har mistet fullstendig vettet for tiden

Anonymkode: 8be0d...f79

Ja, mulig. Jeg har bare lest økonominyheter og klarer ikke være kritisk nok siden jeg ikke har faglig bakgrunn. Kilder er E24, Dagens Næringsliv og SSB. 

Der er mange dommedagsprofeter :) og mange som forsøker å berolige. Det var derfor jeg etterlyste noen med peiling. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jeg også bekymret for. Føler vi bør forberede oss, men usikker på hva som er lurest å gjøre. Spre opp penger eller betale ned hardt på boliglån👀😳

Anonymkode: 3aa39...d04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er jeg også bekymret for. Føler vi bør forberede oss, men usikker på hva som er lurest å gjøre. Spre opp penger eller betale ned hardt på boliglån👀😳

Jeg kommer til å betale ned på boliglånet og bunkre bufferen. Fond med stor risiko kommer til å være demoraliserende, selv om det kanskje lønner seg i det lange løp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvor mye er lurt å ha på buffer før man prioriterer alt til nedbetaling av boliglånet? Jeg tenkte kansje spare opp 100 k i buffer, og deretter betale ned så mye jeg kan på lånet etterpå. Samtidig er jo 100 k egentlig lite dersom det blir virkelig trassige tider.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvor mye er lurt å ha på buffer før man prioriterer alt til nedbetaling av boliglånet? Jeg tenkte kansje spare opp 100 k i buffer, og deretter betale ned så mye jeg kan på lånet etterpå. Samtidig er jo 100 k egentlig lite dersom det blir virkelig trassige tider.. 

Spørs jo hva du har i utgifter. Dette er vel ikke over før etter 2025. Jeg håper det går over tidsnok til å berge mange. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...