AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 Nylig utdannet og fått vikariatstilling et stykke unna der jeg bor på et lite tettsted. Jeg mistrives så sterkt i den nye jobben. Det er kun kollegaer som er en god del eldre enn meg der. Ingen snakker til meg eller har tatt meg imot, folk overser meg totalt. Har heller ingenting til felles med dem, og det er naturligvis mye internprat om personer jeg ikke kjenner. Jeg har selvsagt forsøkt, men nå begynner det å bli slitsomt. Har ikke fått opplæring. Har også merket på flere at de selv ikke kan jobben spesielt godt, og oppfører seg uproft blant andre. En som jeg er satt til å «samarbeide» med har vært frekk siden starten, og kommet med trakkaserende utsagn mot meg i tillegg til at personen har mangel på kompetanse. Som ny er ikke dette så enkelt, og jeg ønsker også å utvikle meg faglig av noen jeg vet faktisk kan jobben godt. Jeg gruer meg hver dag til jobb, og ønsker bare å si opp. Men har ingenting annet å gå til. Derimot har jeg en attraktiv utdanning, men det har vært dårlig marked i det siste og vet ikke hvordan det blir fremover. Er livredd for å bli gående for lenge uten jobb og så bli uattraktiv… samtidig er jeg redd for å bli syk av å være i jobben. Hva hadde du gjort? Bør jeg presse meg selv eller si opp og satse på at jeg får jobb relativt kjapt? I og med at jeg er nyutdannet har jeg i alle fall til en stund etter sommerferien før det begynner å «se rart ut» Anonymkode: 1f164...cad 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Skrevet 2. juli 2023 Du har ikke samme rettigheter hvis du sier opp selv!! Pass på dette, og søk etter nye jobber. Hold ut, dette varer ikke evig! Anonymkode: 502e2...0dc 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 Bli og søk jobber. Du klarer å gå på jobb og bare utføre jobben. Er vanskeligere å få jobb hvis du må forklare du sa opp, og begynner legge ut om dårlig arbeidsmiljø. Det reflekterer ikke godt på deg. Anonymkode: 73bee...3e4 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bli og søk jobber. Du klarer å gå på jobb og bare utføre jobben. Er vanskeligere å få jobb hvis du må forklare du sa opp, og begynner legge ut om dårlig arbeidsmiljø. Det reflekterer ikke godt på deg. Anonymkode: 73bee...3e4 Man forteller jo ikke om det på jobbintervju! Skjønner ikke hvorfor folk bruker dette som argument😑 Anonymkode: ac8e0...90c 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Man forteller jo ikke om det på jobbintervju! Skjønner ikke hvorfor folk bruker dette som argument😑 Anonymkode: ac8e0...90c Hvis du som nyutdannet kun har jobbet kort tid i én jobb vil det etterspørres om årsak. Det kan være et massivt rødt flagg. Søk nye jobber, ikke si opp. Du er ikke i en posisjon hvor du kan det Anonymkode: 2915d...974 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #6 Skrevet 4. juli 2023 Må jo ikke nevne på intervju at jeg har jobbet der jeg er nå? Anonymkode: 1f164...cad 1
Grønt blad Skrevet 4. juli 2023 #7 Skrevet 4. juli 2023 Fortsett i jobben samtidig som du søker på ny jobb.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #8 Skrevet 4. juli 2023 Kan du snakke med sjefen om hvordan du har det på jobb? Anonymkode: bee89...f85
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #9 Skrevet 4. juli 2023 Ts. Men hvor lurt er det å fortsette i jobben mens jeg søker ny når jeg blir fysisk uvel av det? Er jo nyutdannet så har på en måte en unnskyldning for ikke å ha vært i jobb? Anonymkode: 1f164...cad 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #10 Skrevet 4. juli 2023 Just now, AnonymBruker said: Ts. Men hvor lurt er det å fortsette i jobben mens jeg søker ny når jeg blir fysisk uvel av det? Er jo nyutdannet så har på en måte en unnskyldning for ikke å ha vært i jobb? Anonymkode: 1f164...cad Du bør virkelig ikke lyve på intervju altså... Det vil slå ekstremt negativt ut. Å ha vært i en jobb gjør deg også mer attraktiv enn de som kommer rett fra studier. Anonymkode: 2915d...974 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #11 Skrevet 4. juli 2023 Sykemeld deg imens du søker ny jobb. Det er bedre enn å si opp ihvertfall, da får du også lønn imens. Anonymkode: 92223...fb9
Grønt blad Skrevet 4. juli 2023 #12 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts. Men hvor lurt er det å fortsette i jobben mens jeg søker ny når jeg blir fysisk uvel av det? Er jo nyutdannet så har på en måte en unnskyldning for ikke å ha vært i jobb? Anonymkode: 1f164...cad Men du er jo i jobb, og det bør du ikke lyve om. I tillegg kan du vise til erfaring, og man er mer attraktiv på jobb markedet når man allerede har en jobb. I tillegg er det viktig å ha en inntekt. Gå på jobb, men bruk all ledig tid på å skrive søknader slik at du får ny jobb så fort som mulig. Skriv like mange søknader som du ville gjort dersom du var arbeidsledig. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #13 Skrevet 4. juli 2023 Kan ikke det vitne om karakterstyrke, å faktisk ta valget om å si opp? Man kan da i kommende jobbintervjuer si noe sånt som at jeg fant meg ikke til rette, eller "jobbens innhold var ikke en god match for meg". Viser selvinnsikt synes nå jeg. Anonymkode: 7eaa2...22c 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #14 Skrevet 4. juli 2023 Just now, AnonymBruker said: Kan ikke det vitne om karakterstyrke, å faktisk ta valget om å si opp? Man kan da i kommende jobbintervjuer si noe sånt som at jeg fant meg ikke til rette, eller "jobbens innhold var ikke en god match for meg". Viser selvinnsikt synes nå jeg. Anonymkode: 7eaa2...22c Jeg kan love deg at de fleste ville valgt noen andre. Det er for risikabelt med folk som sier opp uten ny jobb. Noen har garantert blitt oppfordret til å si opp (eller bli sagt opp). Det hadde stilt seg annerledes hvis hi hadde hatt langvarige arbeidsforhold før denne jobben. Men det har hun jo ikke. Anonymkode: 2915d...974 1 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #15 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 10.13): Man forteller jo ikke om det på jobbintervju! Skjønner ikke hvorfor folk bruker dette som argument😑 Anonymkode: ac8e0...90c Folk sier de merkeligste tingene på intervju. Det er ikke selvsagt at man ikke sier det. Jeg har hørt alt fra drittslenging om forrige leder til drittslenging om forrige arbeidsplass. Til og med ting som nok er taushetsbelagt. Du skulle bare visst hvordan folk åpner seg på intervju. Jeg har blitt sjokkert til tider. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Må jo ikke nevne på intervju at jeg har jobbet der jeg er nå? Anonymkode: 1f164...cad Det er enda verre. 1) Du stiller som nyutdannet så det er enda vanskeligere å få jobb. 2) Det er alltid noen som kjenner noen. Å lyve er et dårlig utgangspunkt allerede. Anonymkode: 73bee...3e4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #16 Skrevet 5. juli 2023 Ts her. Er uenig i det som skrives om at jeg absolutt må opplyse om jobben jeg er i nå til mulig ny arbeidsgiver. Det er vanlig at nyutannede går uten jobb en periode uten at det er krise. Dessuten vil det være veldig merkelig på jobbintervju å si «ja har en jobb jeg har vært i i en måned nå, men nå søker jeg meg videre»?? Anonymkode: 1f164...cad
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #17 Skrevet 5. juli 2023 Ts igjen. Og ettersom jeg blir å slutte etter kort tid kan jeg heller ikke bruke nåværende arbeidsplass som referanse, da de kommer til å være lite fornøyd med at jeg slutter så raskt. Så hva er poenget da med å bli?? Anonymkode: 1f164...cad
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #18 Skrevet 5. juli 2023 Må si du gir et dårlig inntrykk her. Du vil lyve på jobbintervju? Tror du kan slite med å finne gode arbeidssteder med dine holdninger Anonymkode: 2915d...974 1
omnitron Skrevet 5. juli 2023 #19 Skrevet 5. juli 2023 Hvis jobben gjør deg syk så sykmelder du deg hos legen, eller tar en prat med arbeidsgiver og finner ut om det er noe som kan gjøres for å bedre situasjonen. Det er den riktige, og ansvarlige måten å gjøre ting på. Å si opp denne jobben for å søke ny jobb kan gå bra, og det kan gå dårlig. 50/50.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #20 Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Må si du gir et dårlig inntrykk her. Du vil lyve på jobbintervju? Tror du kan slite med å finne gode arbeidssteder med dine holdninger Anonymkode: 2915d...974 Dårlig holdning fordi jeg vil komme meg over til en bedre arbeidsplass for å sikre egen helse? Hvem tar skade av at jeg ikke opplyser om at jeg er i en annen midlertidig jobb?? Har ingen plikt om å opplyse om det. Anonymkode: 1f164...cad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå