Gå til innhold

Har så mye gamle klær, hvordan kvitte meg med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har altfor mye gamle klær i ulike størrelser. Klær som har passet, blitt for små, blitt for store. Mange av de har sikkert gått av moten eller passer ikke til min nåværende alder. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Er veldig dårlig på styling og farger og å vite hva som passer sammen. 

Hvordan avgjør du hva du vil beholde og hva som kan kastes?

Anonymkode: 9ba6a...252

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver alt på og står foran speilet. Det som ikke passer (for lite, for stort, for stygt/ rart) putter jeg i poser og legger i en kasse til Røde Kors.

Angående hva du beholder: Hva kunne du tatt på deg i dag og gått ut døra med?

Anonymkode: f3fdf...3c2

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er å begynne med passer det og liker du det. Det som ikke passer eller du ikke liker gis bort.

Anonymkode: 28037...565

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. ta ut alt av skap/kommoder og sorter raskt etter type klær

2. Ta for deg en kategori av gangen. Feks bukser, tskjorter, kjoler, tynne gensere, bh osv. Alt som er for smått, alt du ikke liker, eller av ulike grunner ikke bruker. Legg i haug gis bort. Så ser du kritisk på det du har igjen og gir bort mer, feks svarte høyhalset strikkegenser bruker jeg sjeldent så da holder det med en stk. 

3. det du kvitter deg med kan du selge om det er i god stand og fra 1998-2006 så selges det raskt nå pga y2k mote (kjøpes av 16-17åringer er min erfaring). Evt gi det vekk i klescontainer. Jeg liker selge for føler det er mer miljøvennlig for da blir det brukt. 

Anonymkode: fe320...70d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenk over hvilke klær du tar på deg til vanlig. De beholder du.

De klærne som bare blir liggende i skapet og ikke er brukt de siste 3 årene, kvitter du deg med.

Alt du føler deg ukomfortabel i, eller som ikke passer, er ikke vits å beholde. Det kommer ikke til å bli brukt.

Anonymkode: 5b2bb...12b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har altfor mye gamle klær i ulike størrelser. Klær som har passet, blitt for små, blitt for store. Mange av de har sikkert gått av moten eller passer ikke til min nåværende alder. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Er veldig dårlig på styling og farger og å vite hva som passer sammen. 

Gå igjennom klærne dine og ta til side de plaggene du ikke har fått med på årevis og ikke klarer å se for deg en anledning du vil gå med de igjen. Kast dem til Fretex eller forsøk å selge dem på Finn om de har potensiale. Alt av retro og vintage klær har det. Klær som skiller seg ut på en området. Diverse merkeklær. Om du ikke gidder bryet meg salg, så er der jo nok av miljøstasjoner for gjenbruk. Siste nye jeg har fått med meg er at mange vanlige kleskjeder, feks H&M og Lindex tar i mot brukte klær for videre donering.

Anonymkode: aaee5...9b7

Skrevet

Klær som er skikkelig slitt kaster jeg i en sånn gjenvinningsboks for tøy, klær som er brukbare og i fin tilstand som ikke passer eller jeg ikke har brukt på flere år vasker jeg opp og gir bort til enten en lokal bruktbutikk, eller jeg gir det bort til et asylmottak. Har også gitt bort både klær etter meg og barna til et krisesenter for kvinner her i byen (de som flykter dit kommer dit ofte i bare det de står og går i, og har lite med seg) Ga også bort endel til Flyktninghjelpen her i byen da krigen i Ukraina brøt løs 

Merkeklær/klær av dyrere kvalitet selger jeg på Finn eller Tise. Orker ikke jobben med å ta bilder og legge ut, skrive en beskrivelse, pakke inn og sende hvis det er klær jeg ville fått max 100kr for. Så derfor bare klær som kostet litt. Eller hvis jeg har strikket en genser som ble feil størrelse og døtrene mine ikke vil ha den

Jeg er selv dårlig på å ta en sjau i klesskapet, men da jeg ble syk for et par år siden, gikk ned en god del i vekt og derfor måtte ha endel nye klær så måtte jeg bare til pers.

Først så fjernet jeg det meste av det jeg ikke hadde brukt de siste årene. Har det ligget ubrukt i over ett år så er det lite sannsynlig at det blir brukt igjen. Fjernet også noen plagg som var i motebildet for mange år som jeg aldri kommer til å bruke igjen, feks bukser og skjørt med lavt liv. Likedan overdeler i farger som jeg egentlig ikke liker. Siden jeg har blitt mere kresen på kvalitet med årene så fjernet jeg også alt som var i syntetisk stoff.

Kjoler og hjemmestrikk sliter jeg litt med å kvitte meg med, men jeg kvittet meg med kjoler som jeg vet aldri vil bli brukt. Flere av kjolene mine er 20 år gamle, men de er klassiske og i god kvalitet. Senest forrige helg så lånte datteren min på 19 en kjole jeg kjøpte for 16 år siden :) 

Bukser var det jeg kvittet meg mest med. Hadde mange bomkjøp, og jeg har egentlig aldri likt slim tight-bukser (men i en lang periode var det nesten bare det som var å få kjøpt), så der fikk jeg solgt unna mange jeans.

Jeg har to skap + et skap for klær som skal henge som jeg har kjoler i (det deler jeg med mannen min, så halve er til skjortene hans), så nå prøver jeg å ha et ryddig system der det ene skapet (det er ikke store skap asså, men to smale langskap, ei hyllerekke i hvert skap) inneholder vår/sommerklær og det andre har høst/vinterklær. Har egen kommode til strikkaklær.

Vi har ikke så stor yttergang, så der har jeg et system der jeg har kjøpt store plastkasser med lokk, så akkurat nå har jeg tynnere jakker/bkazere+sandaler og sommersko i gangen, mens vinterjakker/kåper+vintersko er pakket ned i kassene og står på mørkeloftet. Når høsten kommer så bytter jeg om.

Har også sett at mange selger klespakker på lokale kjøpe/selge-sider på Facebook. Stor søppelsekk til feks hbo 400kr. Det er jo veldig enkelt siden du ikke behøver å ta bilde av hvert plagg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2023 den 22.35):

Hvis du har trange jeans, selg til meg da.

Anonymkode: e8c24...8d5

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...