Gå til innhold

Føflekkkreft spredning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har erfaring med føflekkkreft som har spredt seg til lungen? Eventuelt behandling ? 

Anonymkode: 918f6...a12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen erfaring- Men har fått med meg at veldig mange lever flere år med immunterapi. Og det er bra. 

Anonymkode: c6e8a...8e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2023 den 22.33):

Er det noen her som har erfaring med føflekkkreft som har spredt seg til lungen? Eventuelt behandling ? 

Godt spørsmål. Trolig svært, svært, svært få, om noen.

Føflekkreft sprer seg svært sjelden til andre organer og det er svært få som dør av det (i det minste føflekkreft som oppstår i huden). 

Anonymkode: d23f2...b53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Føflekkreft sprer seg svært sjelden til andre organer og det er svært få som dør av det (i det minste føflekkreft som oppstår i huden). 

Føflekkreft sprer seg jo det? 
og det er svært dødelig så fort det får spredt seg..Hvor finner du din informasjon fra? 

Anonymkode: c6e8a...8e8

• Liker 4
Skrevet

Kjenner du noen som har hatt føflekk kreft? Det som avgjør er hvor dypt den var (hvor mange mm)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du blander føflekkreft med hudkreft? 

Anonymkode: b3b1b...ddd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå blander du hudkreft med føflekk-kreft. Basalcellekreft som er hudkreft sprer seg veldig sjeldent til mer enn huden. Føflekk-kreft derimot kan spre seg og være dødelig og bør behandles så fort som mulig. Min far døde av føflekk-kreft. Min mor har hatt hudkreft/basalcellekreft ørten ganger, og det er helt ufarlig (så sant man ikke lar det gå ubehandlet i år etter år).

Anonymkode: d68fd...f46

• Liker 2
Skrevet

Malignt melanom (føflekkkreft) spres til andre organer, dersom føflekken ikke fjernes tidlig. Rundt 300 personer dør årlig i norge av MM.

• Liker 1
Skrevet

Dette er helt feil. Føflekkreft er den farligste formen for hudkreft og kan spre seg i omtrent hele kroppen. Det viktige er å oppdage det tidlig, da går det som regel bra om man får fjernet hele. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skjønt at prognosene for føflekkreft har blitt mye bedre etter at immunterapien kom. Folk med føflekkreft i 4 stadiet med spredning til lunge, hjerne, lever blant annet blir helt kreftfrie med immunterapi. Men det er ikke alle som responderer på dette. Denne er jo ganske optimistisk:

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/BjElEg/ny-forskning-stadig-flere-overlever-kreft-med-spredning

Anonymkode: 88f9f...8e7

AnonymBruker
Skrevet

Ok er min mor som har føflekk kreft med spredning til lunge . 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Anonymkode: 

Hold håpet oppe! Som sagt så er prognosene mye bedre i dag enn de var for mindre enn 10 år siden. Immunterapi er revulosjonerende for de som responderer på det. Lykke til ❤

Anonymkode: 88f9f...8e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Håper det vil gå bra ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...