AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 Har en gutt på 5 år som ikke tør å gå på do. Han har tisset på do i et par år, og sovet uten bleie like lenge. Alltid tørr på natta, men det er det å sitte på doen som er problemet. (Han står når han tisser) Han tør ikke presse, og blir veldig sint og redd. Gråter og er helt fortvilet. Han holder seg i dagesvis om han ikke får bæsje i bleien. Blir forstoppet. Dette er så leit for han, er så fortvilet. Hvordan tar jeg tak i dette? Fjerner bleiene helt og lar det stå til? Får så vondt av han. Han har CP (mildeste grad, så tror ikke diagnosen har noe med dette å gjøre) Anonymkode: 3da77...4b4
Rødstrupa Skrevet 2. juli 2023 #2 Skrevet 2. juli 2023 Jeg tok noen prestekrager i wc og så prøvde ungen å treffe de da det skulle bæsjes. Da var fokuset et annet sted og det hjalp faktisk😂 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #3 Skrevet 2. juli 2023 Bruker dere doring? Hvis ikke, kanskje han synes det er ubehagelig å holde balansen? Anonymkode: 46e1e...a85 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #4 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bruker dere doring? Hvis ikke, kanskje han synes det er ubehagelig å holde balansen? Anonymkode: 46e1e...a85 Har doring ja. Også prøvd potte tidligere, men det var helt håpløst. Anonymkode: 3da77...4b4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #5 Skrevet 2. juli 2023 Rødstrupa skrev (3 timer siden): Jeg tok noen prestekrager i wc og så prøvde ungen å treffe de da det skulle bæsjes. Da var fokuset et annet sted og det hjalp faktisk😂 Det skal jeg prøve 😅 Anonymkode: 3da77...4b4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #6 Skrevet 3. juli 2023 Hadde samme problemet her, og er det en ting både barnelege (fulgt opp av annen grunn) og helsestasjon sa, var det å ikke tving gutten på do og ikke ta vekk bleien for så la gutten gå å holde seg og bli forstoppet. Det vil lage et enda større problem! Jeg laget ikke noe styr ut av det. Null fokus. Gutten din er såpass stor at han vet at det forventes at han skal bæsje på do, han vet han er en stor gutt som ikke trenger bleie. Møt heller gutten i hans følelser, og at dette er vanskelig. Gi tid og rom for at han kan finne ut av dette selv, med lett oppmuntring og positive ord rundt det å gå på do. Aldri true med å ta vekk bleien, som er hans trygghet i denne situasjonen. Gutten min var rett og slett livredd, hvorfor vet jeg ikke. Han var bleiefri/tørr fra 2,5år. Men sluttet ikke å bæsje i bleie, før sommeren han fylte 5 i oktober (skulle begynne på siste året i barnehagen). Da hadde vi brukt ferien på å få gutten til å bli enig om å prøve å gå på do. Hadde all fokus på å få han med på å prøve. Ingen tvang. Fant en stor premie på lekebutikken som motivasjon. Eneste grunnen til at det løsnet her, var at han var såpass stor så det gikk an å snakke med han, og få han med på en plan. Han hadde kontrollen, han bestemte når han ville prøve. Første gangen var han livredd, anspent. Kom ingenting, det var helt greit. Han satt på do, og prøvde! Andre gangen, kom det heller ikke noe. Tredje gangen, suksess! Pittelitt, men han klarte å slappe av til at det gikk. Fikk premie. Dagen etter, tømte han seg helt! Og gjett om gutten var stolt! Det gikk deretter lengre tid før han klarte å gå på do andre steder enn hjemme, men det gikk seg også til etterhvert. Å presse/true er ikke veien å gå, og har enda ikke hørt om barn som fortsatt bruker bleien å bæsje i når de er 10år +. Anonymkode: 2ae1d...5c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå