skrue Skrevet 12. januar 2006 #1 Skrevet 12. januar 2006 "Regjeringen i Finland vurderer å forby røyking på balkongene i borettslag. Sosial- og helsedepartementet i Helsingfors arbeider med planer om et slikt tillegg til tobakksloven, melder nyhetsbyrået FNB......." http://www.aftenposten.no/helse/article1196450.ece Norge vil jo som kjent være best i klassen så det kommer nok snart hit og. Ikke meg imot. Synes det ikke alltid er like festlig å få naboens røyk inn vinduet en sommerdag.
Rebelle Skrevet 13. januar 2006 #2 Skrevet 13. januar 2006 Mener r;yking i offentligheten genereelt burde forbys, spesielt paa bussholdeplasser - ikke morro aa staa ved siden av 3 stykker som damper som et lokomotiv...
Gjest gjest1 Skrevet 13. januar 2006 #4 Skrevet 13. januar 2006 Jeg må innrømme at det ikke alltid er like festlig hvis jeg sover med vinduet åpent og naboen står på altanen og røyker. Men etter min mening er det noe en bare må leve med, på lik linje med andre ulemper det er ved å bo tett innpå folk. Det får da være grenser til detaljstyring. Om regjeringen skal bestemme hva jeg gjør på min egen balkong blir jeg mektig irritert! Så lenge det er lovlig å røyke tobakk her i landet så må det da vitterlig være lov på sin egen balkong.
Gjest Bodillen Skrevet 13. januar 2006 #5 Skrevet 13. januar 2006 Må nok si meg enig med Titta her. Selv om jeg er ikke-røyker selv, så synes jeg da at andre må få gjøre som de vil. Èn ting er å forby røyking innendørs, på offentlige steder, men å ta kontroll over folks privatliv på denne måten er å gå for langt. Og er det noen som tar seg en røyk på busholdeplassen, så er det da bare å flytte seg en meter eller to?
Gjest Piper Skrevet 13. januar 2006 #6 Skrevet 13. januar 2006 Jeg må innrømme at det ikke alltid er like festlig hvis jeg sover med vinduet åpent og naboen står på altanen og røyker. Men etter min mening er det noe en bare må leve med, på lik linje med andre ulemper det er ved å bo tett innpå folk. Det får da være grenser til detaljstyring. Om regjeringen skal bestemme hva jeg gjør på min egen balkong blir jeg mektig irritert! Så lenge det er lovlig å røyke tobakk her i landet så må det da vitterlig være lov på sin egen balkong. ← Kunne ikke vært mer enig Og de som ikke tåler at naboen røyker på altanen, bør kanskje flytte langt vekk fra folk.
Malou Skrevet 13. januar 2006 #7 Skrevet 13. januar 2006 Dette synes jeg er langt over grensen når det gjelder å styre folks liv. Blir det neste at man blir nødt til å dytte bilen gjennom tett befolkede strøk? Er forøvrig selv ex-røyker.
Rebelle Skrevet 13. januar 2006 #8 Skrevet 13. januar 2006 Og er det noen som tar seg en røyk på busholdeplassen, så er det da bare å flytte seg en meter eller to? ← Burde ikke det være de som røyker som burde flytta på seg? 1
Ladyen Skrevet 13. januar 2006 #9 Skrevet 13. januar 2006 (endret) What ever.... Endret 15. januar 2006 av Elmaand
Utenriksmedister Skrevet 13. januar 2006 #10 Skrevet 13. januar 2006 Hva om man tillater røyking kún på Glittertind eller Rondane.
søndagsengel? Skrevet 13. januar 2006 #11 Skrevet 13. januar 2006 Det i Finland hørte jeg om for flere år siden. Trodde det var innført for lenge siden, jeg :klø:
Ladyen Skrevet 13. januar 2006 #12 Skrevet 13. januar 2006 (endret) Glimrende forslag, Utenriksmedister. BRAVO ! Endret 13. januar 2006 av Elmaand
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #13 Skrevet 13. januar 2006 Det bør ikke være lov å oppholde seg på verandaen om man ikke har dusjet det siste døgnet eller har luft i magen. Jeg vil ha meg frabedt ubekvem kroppslukt fra mine naboer. I tillegg bør all krydder i maten forbys i borettslag...og hunder...og barn...og og....
mari Skrevet 13. januar 2006 #14 Skrevet 13. januar 2006 for ikke å snakke om grilling, da kan man snakke om røyk fra naboens veranda. Og ikke bør det være lov å røyke hvis man skal til et sted hvor det er mange mennesker, for dt lukter jo vondt av mennesker som har røyket lenge etter at de stumpet sist røyk. Vi bør ha detektorer hjemme hos alle, for tenk om noen skulle røyke i nabo leiligheten og det ikke er godt nok isolert mot deg. Jeg er jaggu glad jeg bor i enebolig så hvis jeg skulle begynne å røyke (igjen) så kan jeg gjøre det hvor jeg vil, eller bør det også forbys?
Gjest Pecado Skrevet 13. januar 2006 #15 Skrevet 13. januar 2006 Ja håper virkelig det går igjennom. Så kan alle heller begynne å røyke inne sammen med barna!
Gjest Piper Skrevet 13. januar 2006 #16 Skrevet 13. januar 2006 Jeg er ikke-røyker og bor i blokk. Min lille veranda grenser opp til naboens. Jeg syns det lukter helt ille, når vedkommende åpner verandadøra for å lufte ut gårs-kveldens røykegilde. Det lukter SURT ! I tillegg sitter h*n og damper der ute. Og mitt soveromsvindu vender ut mot verandaen... Hele sommeren er det varmt som i H*****E, og jeg blir nødt til å ha vinduet oppe,- ellers omkommer jeg av heteslag. Har ingen gjennomtrekksmulighet ellers. Liten leilighet. Og jeg blir sur som eddik, av å måtte trekke inn naboens røyk, når jeg skal sove... Ikke frisk luft å få noe sted. Det er mitt hjem også. ← og siden det er ditt hjem også, skal du styre hva naboene skal gjøre? Kanskje det er på tide å flytte på landet, for der er det sikkert mye frisk luft å få. Skal du få styre hva andre gjør på sine altaner, vil jeg si at ingen får lov til å snakke på din altan for det forsyrrer meg. Du må for all del ikke ha noen fester, selskaper eller besøk for den del, for det forstyrrer meg.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #17 Skrevet 13. januar 2006 og siden det er ditt hjem også, skal du styre hva naboene skal gjøre? Kanskje det er på tide å flytte på landet, for der er det sikkert mye frisk luft å få. Skal du få styre hva andre gjør på sine altaner, vil jeg si at ingen får lov til å snakke på din altan for det forsyrrer meg. Du må for all del ikke ha noen fester, selskaper eller besøk for den del, for det forstyrrer meg. ← Hehe - enig. For all del, jeg har irritert meg over min røykende nabo selv, da jeg bodde trangt og med felles gang. Men om man forbyr røyking på private balkonger vil jeg tro det åpner for mange andre liknende tiltak: Grilling, klirring med glass/flasker, "feil" klesdrakt, høy stemme, hund, barn (for all del), kroppslukt, matlaging osv. Å klage over at naboen LUFTER UT av leiligheten sin, eller røyker utendørs, synes jeg blir for trist; da har man valgt feil boform. Jeg trivdes ikke så veldig godt selv med å bo trangt og med f eks bråkete naboer - men jeg har tatt konsekvensen og flyttet på landet. Skulle jeg fortsatt bodd i blokk/i byen hadde jeg innsett at det faktisk er ting jeg bare må finne meg i. Det er sikkert noen som synes JEG er plagsom også:-) På den annen side: jeg vet ikke hva borettslag har rett til å kreve av beboerne sine, men om et borettslag med loven i hånd forbyr røyking på verandaen synes jeg faktisk det er ok så lenge man er informert før man flytter inn. Ellers synes jeg det begynner å bli på tide å forby tobakk framfor å stramme inn på hva folk gjør i hvemmene sine.
LilleBille Skrevet 13. januar 2006 #18 Skrevet 13. januar 2006 Grilling er jo forbudt veldig mange steder. Noen steder kan man grille - men ikke bruke tennvæske. Skjønner jo faktisk veldig godt de som er plaget av naboens røyk - men om det er riktig å komme med forbud tviler jeg på. Man behøver jo ikke en gang bo tett for at det skal være plagsomt - jeg bor selv med god avstand til naboen - men hans "kveldssigar" - gjør at jeg ikke sove med vinduet oppe.
Gjest Bodillen Skrevet 13. januar 2006 #19 Skrevet 13. januar 2006 Burde ikke det være de som røyker som burde flytta på seg? ← Jo, ideelt sett. Men de pleier ikke stå og sjekke om noen får røyken i trynet, og det er jo de som er plaget som garantert merker det, da... Jeg ville i hvert fall heller flyttet på meg fremfor å be røykeren gjøre det. Ser det ikke som noe problem...
Gjest Carmensita Skrevet 13. januar 2006 #20 Skrevet 13. januar 2006 Jeg må innrømme at det ikke alltid er like festlig hvis jeg sover med vinduet åpent og naboen står på altanen og røyker. Men etter min mening er det noe en bare må leve med, på lik linje med andre ulemper det er ved å bo tett innpå folk. Det får da være grenser til detaljstyring. Om regjeringen skal bestemme hva jeg gjør på min egen balkong blir jeg mektig irritert! Så lenge det er lovlig å røyke tobakk her i landet så må det da vitterlig være lov på sin egen balkong. ← Så enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå