Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mine søstre har fått en ond stemor, og er litt rådville. Far og stemor har hatt et forhold nå i seks år, og har vært samboere i di tre siste årene. Problemet vårt er at stemoren vår er rett og slett helt grusom. Hun baksnakker oss, kjefter på oss og forskjellsbehandler oss i forhold til hennes datter (vår stesøster). Det virker ut som hun har er stort behov for å kontrollere. Senest før helgen har hun valgt å gjemme do-rullene for søsteren min som nå går på utredning for mageproblemer, og har i flere år hatt store problemer med magen og dermed brukt mye tid på do.  Den værste episoden var da hun viftet med kjøkkenkniven i trynet til far og skreik på han. Dette ble gjort da vi også var til stedet. 

Det er så mange flere episoder som jeg kan nevne, men vi tre har blitt helt traumatisert av å bu sammen med hun.  Hun har ødelagt vårt hjem, og vi opplever ikke barndomshjemmet vårt som en trygg plass å være lengre. 

Vi vet ikke helt hvordan vi skal gå frem og få snakket med far. For to år siden innrømmet han selv flere ganger at han ønsket henne ut av huset, men hun klarer alltid å manipulere seg tilbake igjen til far sin godside. Far har generelt hatt et behov for å hjelpe folk som trenger hjelp, og blir ofte som en hobby-psykolog for vennene sine. Stemor lider av flere sjukdommer som hun blir utredet for nå. Dette har tæret på henne, og vi ser at hun har vondt til tider, men det gir ikke grunn for å være stygg mot stebarna sine. Hun bruker ofte sjukdommene hennes som en unnskyldning for at hun alltid er i et dårlig humør, og at vi alltid må tilpasse oss til henne. Det virker som at far ikke tørr å kaste henne ut på grunn av sjukdommene hennes, men det er så vondt å se på at han råtner for hver dag som går fordi han er i et usunt forhold. 

Hva skal vi gjøre? 

Anonymkode: 8e9bf...8ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere? Kan dere koble på barnevernet for hjelp? Det å vifte med kniv og gjemme bort ting er alvorlig! 

Anonymkode: 0420b...0a6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere? Hvor er mammaen deres?

Anonymkode: 64f80...7b5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare å snakke med far og legge en plan. Pakke sakene hennes og kaste henne på dør, skift lås. Lei gjerne en leilighet for seks måneder så hun ikke kan klage. Ute av huset og ikke noe mer å prate om. Farvel.

Anonymkode: 25dd1...97d

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 24, 21 og hun minste ble nettopp 18. Vi har vært innom tanken på å tilkalle barnevernet, men far har alltid lovet oss at ting skulle bli bedre. I ettertid angrer vi veldig på at vi ikke gikk videre med barnevernet, for den dama er ikke riktig god. Hun har to døtrer fra før av, og hun eldste dattera flyttet ut med typen lenge før hun ble 18. 

Vi er svært heldige med at mor bur bare et par kilometer vekke fra far. Men denne situasjonen tærer veldig på mor og stefar. Stefar er kjempe forståelsesfull, men siden stemor kjører et strengt regime med at vi ikke får oppholde oss mer hos far enn det som står i papirene får vi heller ikke lov å være mer hos mor og stefar. 

Jeg har nylig kjøpt eget hus med samboer, så jeg slipper unna det værste. Men mine to yngre søstre må fortsette å bo med stemor, og det er helt forferdelig å tenke på. 

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi er 24, 21 og hun minste ble nettopp 18. Vi har vært innom tanken på å tilkalle barnevernet, men far har alltid lovet oss at ting skulle bli bedre. I ettertid angrer vi veldig på at vi ikke gikk videre med barnevernet, for den dama er ikke riktig god. Hun har to døtrer fra før av, og hun eldste dattera flyttet ut med typen lenge før hun ble 18. 

Vi er svært heldige med at mor bur bare et par kilometer vekke fra far. Men denne situasjonen tærer veldig på mor og stefar. Stefar er kjempe forståelsesfull, men siden stemor kjører et strengt regime med at vi ikke får oppholde oss mer hos far enn det som står i papirene får vi heller ikke lov å være mer hos mor og stefar. 

Jeg har nylig kjøpt eget hus med samboer, så jeg slipper unna det værste. Men mine to yngre søstre må fortsette å bo med stemor, og det er helt forferdelig å tenke på. 

TS

Hvorfor i all verden forholder dere dere til avtaler dere har lov til å bryte. Si til far at ingen av dere kommer til å ha med han å gjøre før stemor er ute av livet hans og deres for godt. Absolutt null kontakt. Søstrene dine får bo hos mor eller til nød hos deg frem til dette er effektuert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hold dere unna far og stemor. Bo hos mor til dere klarer dere selv.

Anonymkode: aa761...bbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytt og bryt kontakten med stemor og anmeld henne.

Anonymkode: aa9d9...8e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi f i å være der da. Når alle er over 18 er det ingen papirer som gjelder lenger, myndige folk bestemmer selv hvor de er. 

Anonymkode: aac1f...595

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2023 den 22.02):

Jeg og mine søstre har fått en ond stemor, og er litt rådville. Far og stemor har hatt et forhold nå i seks år, og har vært samboere i di tre siste årene. Problemet vårt er at stemoren vår er rett og slett helt grusom. Hun baksnakker oss, kjefter på oss og forskjellsbehandler oss i forhold til hennes datter (vår stesøster). Det virker ut som hun har er stort behov for å kontrollere. Senest før helgen har hun valgt å gjemme do-rullene for søsteren min som nå går på utredning for mageproblemer, og har i flere år hatt store problemer med magen og dermed brukt mye tid på do.  Den værste episoden var da hun viftet med kjøkkenkniven i trynet til far og skreik på han. Dette ble gjort da vi også var til stedet. 

Det er så mange flere episoder som jeg kan nevne, men vi tre har blitt helt traumatisert av å bu sammen med hun.  Hun har ødelagt vårt hjem, og vi opplever ikke barndomshjemmet vårt som en trygg plass å være lengre. 

Vi vet ikke helt hvordan vi skal gå frem og få snakket med far. For to år siden innrømmet han selv flere ganger at han ønsket henne ut av huset, men hun klarer alltid å manipulere seg tilbake igjen til far sin godside. Far har generelt hatt et behov for å hjelpe folk som trenger hjelp, og blir ofte som en hobby-psykolog for vennene sine. Stemor lider av flere sjukdommer som hun blir utredet for nå. Dette har tæret på henne, og vi ser at hun har vondt til tider, men det gir ikke grunn for å være stygg mot stebarna sine. Hun bruker ofte sjukdommene hennes som en unnskyldning for at hun alltid er i et dårlig humør, og at vi alltid må tilpasse oss til henne. Det virker som at far ikke tørr å kaste henne ut på grunn av sjukdommene hennes, men det er så vondt å se på at han råtner for hver dag som går fordi han er i et usunt forhold. 

Hva skal vi gjøre? 

Trist. Men dere er voksne alle sammen og trenger ikke ha kontakt med dem. Din far er ansvarlig for dere og han må velge selv. 

Anonymkode: 6dc13...6ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med faren deres alene uten stemor. Si akkurat hva dere føler og tenker. Er han enig i det dere sier, så sett ett krav om at han kaster henne ut snarlig. Si at gjør han ikke det, så blir det slutt på at dere besøker han. 
Stiller dere det ultimatumet så finner dere fort ut hvem han bryr seg om mest.

Mine barn har det likt som deg. Bf er en people pliser, bare så synd det ikke gjelder våre barn. Alt skal gå etter stemor sitt ønsket og lyster.

Mine barn er over 18 og bor for seg selv, så de slipper å ha mer med stemor å gjøre.

Anonymkode: bca56...d8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Samværsavtalen gjelder jo faktisk ikke for dere på 21 og 24, så dere kan bestemme slikt selv! Når det gjelder attenåringen gjelder vel avtalen frem til hun er ferdig på videregående, men samtidig er hun myndig og bestemmer selv hvor hun vil bo! Så om ingen av dere vil være hos far så trenger dere ikke det...

Anonymkode: 64f80...7b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det er nok best og flytte ut til mor eller for dere selv. dere bør kanskje si klart i fra til faren deres at hvis dere skal være på beskø hos faren hvor stemoren bor må det bli store endringener

vær klar i talen

Anonymkode: 4f8fe...172

AnonymBruker
Skrevet

Neste gang alle er hos mor, så blir dere der. Ikke si noe til far før dere er der. Så blokkerer dere stemor på alle mulige kanaler, både sosiale medier og telefon. Snakk med far, men ikke med stemor.

De kan true og mase så mye de vil, men ingen domstol  (om de drar det så langt) vil dømme en 18-åring til å fordele samvær....

Dere gir far beskjed, og så holder dere dere unna. Møter kun ham uten stemor.

Så får det bli hans valg hva han gjør deretter.

Anonymkode: 11d04...061

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og hvis far velger stemor foran dere, så er det hans tap!

Håper dere har en god stefar som stiller opp for dere.

Anonymkode: db965...930

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...