Gå til innhold

Plagg i revisor/advokat-garderobe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til høsten begynner jeg i et revisor/advokatkontor. Jeg har en kontorjobb i dag, men den er ganske pent casual-kledd. Jeg må nå ha en vesentlig finere garderobe, men hvordan bygger jeg den opp? Hvis du har en lignende jobb, hva slags plagg bruker du mest?

Anonymkode: 32685...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan kler du deg i dag da? Hva vil pent-casual si?

Anonymkode: 0c9fe...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på klassiske dressjakker i god kvalitet.  Har du èn i sort har du egentlig gjort mye allerede.  Til den kan du bruke både skjørt, kjoler og bukser.  At kjoler og skjørt ikke bør være minikorte, vet du sikkert. Under en dressjakke kan du egentlig boltre deg i farger og mønstre.  Husk strømpebukse - selv når det er sommer.  Dette er ikke et arbeidssted hvor man kommer med nakne legger.  

Sko bør være enkle og klassiske, men av god kvalitet.  Loafers er smart fordi det passer til alt.  Har du et par sorte og et par lyse, så er du reddet.  Sko med litt hæl går også, men ikke sko med høye stiletthæler og i prangende farger/mønstre.  

Mange nettbutikker har en egen kategori for basisplagg.  Det er gjerne klassiske, tidløse plagg av god kvalitet som ikke er like påvirket av mote som alt annet.  Velg deg en fargepaljett du liker og kombiner plagg ut i fra den.  Det behøver slett ikke å bli kjedelig, og du sparer mye tid hver morgen når du enkelt finner hva du skal ha på deg.  

Lykke til i ny jobb! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dressjakke, formsydde blazere,  stoffbukser med rette ben. 

Anonymkode: 7f3f5...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amossa skrev (6 timer siden):

Sats på klassiske dressjakker i god kvalitet.  Har du èn i sort har du egentlig gjort mye allerede.  Til den kan du bruke både skjørt, kjoler og bukser.  At kjoler og skjørt ikke bør være minikorte, vet du sikkert. Under en dressjakke kan du egentlig boltre deg i farger og mønstre.  Husk strømpebukse - selv når det er sommer.  Dette er ikke et arbeidssted hvor man kommer med nakne legger.  

Sko bør være enkle og klassiske, men av god kvalitet.  Loafers er smart fordi det passer til alt.  Har du et par sorte og et par lyse, så er du reddet.  Sko med litt hæl går også, men ikke sko med høye stiletthæler og i prangende farger/mønstre.  

Mange nettbutikker har en egen kategori for basisplagg.  Det er gjerne klassiske, tidløse plagg av god kvalitet som ikke er like påvirket av mote som alt annet.  Velg deg en fargepaljett du liker og kombiner plagg ut i fra den.  Det behøver slett ikke å bli kjedelig, og du sparer mye tid hver morgen når du enkelt finner hva du skal ha på deg.  

Lykke til i ny jobb! :)

Jeg er revisor i big-four, og bruker aldri strømpebukse i sommer halvåret :) I likhet med de fleste av mine kvinnelige kollegaer. 

Mange bruker hvite sneakers, særlig om de kun har kontordag. 

En sort dressjakke er grei å ha, men vil nok være lite i bruk. Folk kler seg litt mer ungdommenlig nå. Selv jeg (40) velger sjeldent klassisk dressjakke. 

Anonymkode: 36dff...81a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva legger du i pent-casual? Du har sikkert mye som kan brukes allerede. 

Sorte bukser er mye i bruk. Det samme er hvite bluser/overdeler. Kjoler fra Tiger. Mange bruker elementer fra Zara, gjerne farger/mønster om man liker det. Jeans og sneakers i ulike farger sko er no-go, men som jeg skriver over har hvite sneakers blitt ganske vanlig etter Korona, men da som unntaket på en kontordag. 

Jeg ville nok kjøpt inn etterhvert som du kom inn i det. Tabben jeg gjorde da jeg begynte var å tro at det var mye mer formelt enn det var, så jeg kjøpte blazere og drakter som ikke var "meg", og derfor aldri ble brukt. For meg er for eksempel klassiske etuikjoler samt pumps (stilrene MK pumps) vinneren når jeg skal være formell. Mens andre verken liker kjoler eller hæler. 

Det kommer også an på hvor dette er. Jeg ser at det er veldig uformelt på distriktskontorene, mest formelt i Oslo. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville hentet inspirasjon fra kvalitetsmerker som Bruuns Bazaar, InWear, PartTwo, Tiger of Sweden, Stylein, House of Dagmar, Munthe, Karen By Simonsen, Arnie Says, osv....En ren og enkel skandinavisk stil kan du sjelden gå feil med.

Anonymkode: af047...4a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er revisor i big-four, og bruker aldri strømpebukse i sommer halvåret :) I likhet med de fleste av mine kvinnelige kollegaer. 

Mange bruker hvite sneakers, særlig om de kun har kontordag. 

En sort dressjakke er grei å ha, men vil nok være lite i bruk. Folk kler seg litt mer ungdommenlig nå. Selv jeg (40) velger sjeldent klassisk dressjakke. 

Jeg jobber også i big4 og dette er også mitt inntrykk 😊 

Anbefaler TS å starte med et par penere i bukser i nøytrale farger som svart og beige (eller andre nøytrale farger), noen bluser og gensere i relativt nøytrale farger. Om du sliter litt med svetting eller bare vil tenke langsiktig så er det greit med overdeler i 100% bomull, viskose, silke, lin, eller ull. Du merker fort om det forventes at du skal møte kunder i dress eller ei

Anonymkode: d1ee8...b19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, dere! Det er i big4, så setter stor pris på tips.

Jeg mente «ganske pent/casual», som i at vi veldig sjeldent kler oss formelt på jobb. Jeg har noen bluser og tskjorter i naturmaterialer fra f.eks. Tiger og Samsøe, samt noen dressbukser fra Zara. Jeg går ikke med korte skjørt, men har noen lange skjørt i silke. Hvis jeg skal gå til innkjøp av svarte dressbukser, har dere noen forslag til merker som anbefales? Jeg må nok gå til innkjøp av noen sko, for jeg går stort sett med sneakers. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.7.2023 den 21.01):

Jeg jobber også i big4 og dette er også mitt inntrykk 😊 

Anbefaler TS å starte med et par penere i bukser i nøytrale farger som svart og beige (eller andre nøytrale farger), noen bluser og gensere i relativt nøytrale farger. Om du sliter litt med svetting eller bare vil tenke langsiktig så er det greit med overdeler i 100% bomull, viskose, silke, lin, eller ull. Du merker fort om det forventes at du skal møte kunder i dress eller ei

Anonymkode: d1ee8...b19

Big4 🤣

Anonymkode: 9f6a9...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

adidas tracksuit. skal man sitte forran pcen og crunche tall hele dagen så skal jeg faen sitte i sakkosekk med potetgull og joggebuske.

Anonymkode: da3a9...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker said:

adidas tracksuit. skal man sitte forran pcen og crunche tall hele dagen så skal jeg faen sitte i sakkosekk med potetgull og joggebuske.

Anonymkode: da3a9...d4c

Snakk ikke dritt om Adidas tracksuits

Anonymkode: 0c9fe...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Big4 🤣

Anonymkode: 9f6a9...a81

Du kan lese mer om big4/bigfour på Wikipedia her :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...