Gå til innhold

Alenemor. Vet ikke hvor vi skal bo.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor til en gutt på 9 år. Vi flyttet fra Oslo (bjølsen/sagene) til Asker i fjor sommer. Jeg vokste opp i Asker og tenkte det var fint og barnevennlig her. Og det er det jo, mer barnevennlig enn sagene. Men, jeg stortrives ikke her. Ene fordelen er at jeg ikke bruker mye penger😂 ingen fodoora, ingen fristelser rundt omkring som får meg til å dra kortet, i forhold til Oslo. Men barnet mitt trives heller ikke på skolen han går på. Finnes jo selvfølgelig mange andre barneskoler i Asker. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Har fått innvilget lån fra husbanken på 3.6 mill. Det betyr at jeg bare har råd til å kjøpe leilighet her vi bor nå da må han på samme skole. Jeg har ikke råd til noe mer enn en 1-roms kanskje noe 2- roms på sagene. Så har vurdert Grorud/Romsås fordi han har bestevenninna si der og synes det er greit å begynne på skole med henne. Men så er det jo fordommene for den kanten av byen. Og er redd for at sønnen min skal havne i dårlig miljø. Leser jo i avisa at det er stort problem med ungdommer på den siden av byen 😕 

Så har jeg da vurdert ut mot Drammen og Lier osv, men det føles så feil. Har liksom ingenting der å gjøre. Ingen venner eller noe. 
Kan noen gi meg noen tips? Noen som bor på Romsås/Grorud. 
Hva med steder i Sandefjord som er barnevennlige? 
synes det er så vanskelig siden sønnen min ikke trives på denne skolen her 😕

Anonymkode: 64372...f60

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at han ikke trives? Forsøker skolen å forberede situasjonen?

Ikke sikkert gresset er så mye grønnere på andre skoler heller. 

Anonymkode: 29fb6...801

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd på romsås. Stedet er veldig idyllisk. Men 90% innvandrere på skolene. Vi flyttet før skolealder. Søsteren min bor der med barn på skole og trives. 

Anonymkode: f2f20...fe1

AnonymBruker
Skrevet

Barn får veldig lett venner! Men jeg forstår deg - jeg er i samme situasjon bare i en annen by. Hvor bor familie eventuelt?

ikke for å ødelegge tråden din, men jeg skal søke husbanken også og hadde blitt glad for 3,6mill , lurer på ett par ting - hadde du egenkapital (hvor mye?) og hva er årslønna di?

Anonymkode: 2adde...0ac

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nevn Grorud og Romsås, det er et flott agn til mange her inne.

Jeg bor selv i Groruddamen, og synes Grorud er et fint område. Jeg kjenner ikke til skolen for min datter er vilsen nå og gikk på en annen skole, men det kan sikkert foreldrene til din sønns venner sikkert si noe om. Ellers er jo også elevundersøkelsen offentlig for den enkelte skole, og du kan gå inn og se hva elevene selv sier om sitt skolemiljø. Dårlige miljø kan man havne i uansett, så der er det din jobb som foreldre å forebygge. Dra igang natteravner om det ikke alt er etablert, bli kjent med foreldre osv. 

Anonymkode: a7351...e84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det som gjør at han ikke trives? Forsøker skolen å forberede situasjonen?

Ikke sikkert gresset er så mye grønnere på andre skoler heller. 

Anonymkode: 29fb6...801

Det er jeg helt enig i. Da han startet på skole på sagene gikk det utmerket fra første dag. Her derimot har han ikke trivdes fra første dag. 😕

Det er nok miljøet. Har pratet med skolen om det men de mener at de ser at han trives. Så vet ikke helt hvor problemet ligger. Barnet sier ikke noe konkret. Han sier bare at han ikke liker skolen og vil tilbake på skolen på sagene. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er alenemor til en gutt på 9 år. Vi flyttet fra Oslo (bjølsen/sagene) til Asker i fjor sommer. Jeg vokste opp i Asker og tenkte det var fint og barnevennlig her. Og det er det jo, mer barnevennlig enn sagene. Men, jeg stortrives ikke her. Ene fordelen er at jeg ikke bruker mye penger😂 ingen fodoora, ingen fristelser rundt omkring som får meg til å dra kortet, i forhold til Oslo. Men barnet mitt trives heller ikke på skolen han går på. Finnes jo selvfølgelig mange andre barneskoler i Asker. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Har fått innvilget lån fra husbanken på 3.6 mill. Det betyr at jeg bare har råd til å kjøpe leilighet her vi bor nå da må han på samme skole. Jeg har ikke råd til noe mer enn en 1-roms kanskje noe 2- roms på sagene. Så har vurdert Grorud/Romsås fordi han har bestevenninna si der og synes det er greit å begynne på skole med henne. Men så er det jo fordommene for den kanten av byen. Og er redd for at sønnen min skal havne i dårlig miljø. Leser jo i avisa at det er stort problem med ungdommer på den siden av byen 😕 

Så har jeg da vurdert ut mot Drammen og Lier osv, men det føles så feil. Har liksom ingenting der å gjøre. Ingen venner eller noe. 
Kan noen gi meg noen tips? Noen som bor på Romsås/Grorud. 
Hva med steder i Sandefjord som er barnevennlige? 
synes det er så vanskelig siden sønnen min ikke trives på denne skolen her 😕

Du må tenke deg godt om. Fra Asker til Romsås? Med så mye ikke etniske nordmenn, kriminalitet mm.er vel ikke stedet ungen din bør vokse opp? Hva med Bærum? Skoletilbud, helsetilbud mm.er bra der.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barn får veldig lett venner! Men jeg forstår deg - jeg er i samme situasjon bare i en annen by. Hvor bor familie eventuelt?

ikke for å ødelegge tråden din, men jeg skal søke husbanken også og hadde blitt glad for 3,6mill , lurer på ett par ting - hadde du egenkapital (hvor mye?) og hva er årslønna di?

Har ikke egenkapital. Jeg valgte å søke lån uten kapital for å se hvor mye jeg fikk. Ville heller investere «kapital pengene» jeg hadde. 

440.000 årsinntekt. 

AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (2 minutter siden):

Du må tenke deg godt om. Fra Asker til Romsås? Med så mye ikke etniske nordmenn, kriminalitet mm.er vel ikke stedet ungen din bør vokse opp? Hva med Bærum? Skoletilbud, helsetilbud mm.er bra der.

Takk for svar. Skolen han går på nå er det ganske mange innvandrere. Jeg gikk selv på samme skole og vi var kun 3 norske i klassen den gang. Nå er det flere norske ser jeg. Vi bor på ett område i Asker hvor det bor mange ikke etnisk norske. Vil nok bli enda større forskjell på Grorud men ikke veldig markant vil jeg tro. Men når det er sagt så er det ikke gjengmiljøer blandt ungdommer her vi bor og du hører heller ikke om kriminalitet blant dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke egenkapital. Jeg valgte å søke lån uten kapital for å se hvor mye jeg fikk. Ville heller investere «kapital pengene» jeg hadde. 

440.000 årsinntekt. 

Skjønner - takk for svar ❤️

AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (4 minutter siden):

Problemet her er jo også det med å få kjøpt meg bolig. Ikke mye jeg får for pengene andre steder her i Asker. Og Bærum har også blitt dyrt nå. 😕

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også nylig fått innvilget husbanklån, men får kun kjøpe i kommunen som har innvilget lånet. Har du sjekket om dette også gjelder for deg? 

Anonymkode: 82750...ef6

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Søndre Nordstrand er mye bedre enn sitt rykte! For 3,6 kan du kjøpe en grei 3-roms.

Anonymkode: b007c...2b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jeg helt enig i. Da han startet på skole på sagene gikk det utmerket fra første dag. Her derimot har han ikke trivdes fra første dag. 😕

Det er nok miljøet. Har pratet med skolen om det men de mener at de ser at han trives. Så vet ikke helt hvor problemet ligger. Barnet sier ikke noe konkret. Han sier bare at han ikke liker skolen og vil tilbake på skolen på sagene. 

Ts

Da kjøper du leilighet og flytter tilbake

Anonymkode: 0aae4...2ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også nylig fått innvilget husbanklån, men får kun kjøpe i kommunen som har innvilget lånet. Har du sjekket om dette også gjelder for deg? 

Anonymkode: 82750...ef6

Stemmer dette her. Kommunen som innvilger husbanklån fra husbanken. 

Anonymkode: 80e0b...3ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts

Da kan det godt bare handler om at han savner vennene sine. Savner den snille læreren. En unge slang en kommentar eller læreren var litt strengere enn forrige lærer.

Gi det tid før du flytter er mitt tips.

Anonymkode: 30ba9...016

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev i hi at jeg får 1-roms til 2-roms på bjølsen. Så det er ikke aktuelt da jeg trenger to soverom 😕

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det samme. Sagene er en skole med godt miljø og fin miks av folk, så får dere heller bare bo trangt. Han sier jo selv at han vil tilbake dit alt fungerte. Bedre å bo trangt og være lykkelig. 

Anonymkode: 0927e...3b7

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan det godt bare handler om at han savner vennene sine. Savner den snille læreren. En unge slang en kommentar eller læreren var litt strengere enn forrige lærer.

Gi det tid før du flytter er mitt tips.

Anonymkode: 30ba9...016

Hmm.. ja tenkte det samme. Men nå er skoleåret over og han sier han vil bytte skole og ikke liker skolen sin 😕

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev i hi at jeg får 1-roms til 2-roms på bjølsen. Så det er ikke aktuelt da jeg trenger to soverom 😕

Du kan sove på stuen. 

Anonymkode: 0927e...3b7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...