lady90 Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 Baker ganske mye kaker og har lagt merke til i det siste at alle kakene blir rå og deigete i midten, og det etter at de i tillegg alltid må steke over tida. Pinnen kommer ut uten deig, så virker ferdige men når de er avkjølt er det alltid deigete i midten. Har aldri hatt problemer med feks sukkerbrød tidligere men nå blir absolutt alle deigete og kompakte i midten. Samme med sitronkake idag. Stekte den langt over tida, men i bunnen og midten var den flytende. Helt gjennomstekt rundt. Har holdt på med kaker som interesse i 30 år og aldri hatt problemer, men nå er det akkurat som om jeg ikke kan bake lenger. Når vi steker pizza må den også ofte stå langt over tida. Noen som har vært borti lignende? Kan ovnen være defekt?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Skrevet 2. juli 2023 Pisker du for mye? Byttet fra håndholdt mixer til ny kjøkkenmaskin? Jeg hadde samme problem og du må ikke piske/røre raskt etter at du har tilsatt hvetemel i røren, da blir det rått etter steking. Anonymkode: 1b5a7...3f7
lady90 Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Pisker du for mye? Byttet fra håndholdt mixer til ny kjøkkenmaskin? Jeg hadde samme problem og du må ikke piske/røre raskt etter at du har tilsatt hvetemel i røren, da blir det rått etter steking. Anonymkode: 1b5a7...3f7 Som sagt har jeg holdt på med baking som hobby i 30 år, så er ikke røra som er problemet
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #4 Skrevet 2. juli 2023 Da er nok varmeelementet i ovnen gåen ja, det skjedde med min, men jeg fant ut hvilket, så etter en stund bare snudde jeg på kaka/pizzaen slik at det ble ca like stekt. Til jeg fikk ny ovn. Å bytte varmeelementet ble nesten like dyrt som by komfyr. Anonymkode: 4e405...a1a
lady90 Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #5 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Da er nok varmeelementet i ovnen gåen ja, det skjedde med min, men jeg fant ut hvilket, så etter en stund bare snudde jeg på kaka/pizzaen slik at det ble ca like stekt. Til jeg fikk ny ovn. Å bytte varmeelementet ble nesten like dyrt som by komfyr. Anonymkode: 4e405...a1a Hvordan fant du ut det? Og er det da naturlig at kaka blir rå inni?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #6 Skrevet 2. juli 2023 Jeg hadde også gåen ovn, den ble altfor varmt. merket det når jeg skulle tørke sopp på laveste varmen og med døra åpen, alt ble svidd uansett. måtte kjøpe ny ovn Anonymkode: c3e1d...796
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #7 Skrevet 2. juli 2023 lady90 skrev (5 minutter siden): Hvordan fant du ut det? Og er det da naturlig at kaka blir rå inni? Har en kamerat som kan litt om dette, han målte noe greier inni der og pekte hvor det ikke varmet, sånn at jeg måtte sette all mat litt til høyre og snu den jevnlig. Ja om det mangler et element eller flere så blir det ikke fordelt nok varme jevnt i ovnen. Anonymkode: 4e405...a1a
smurfebuss Skrevet 2. juli 2023 #8 Skrevet 2. juli 2023 Hos meg var elementet i bunnen gåent. Osten ble smelta på toppen, men pizzaen var ikke stekt likevel. Varmluft funka fortsatt så holdt på med det et par år til jeg fikk meg ny ovn.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #9 Skrevet 2. juli 2023 lady90 skrev (3 timer siden): Som sagt har jeg holdt på med baking som hobby i 30 år, så er ikke røra som er problemet Samme med meg så derfor skjønte jeg ikke at det var ny mixer (som mixet for mye) som var problemet da jeg opplevde dette, så ville bare tipse deg. Anonymkode: 1b5a7...3f7
Brunhilde Skrevet 3. juli 2023 #10 Skrevet 3. juli 2023 Jeg opplevde det samme som deg da undervarmen sluttet å virke på ovnen min. Jeg måtte kjøpe ny ovn.
lady90 Skrevet 3. juli 2023 Forfatter #11 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Samme med meg så derfor skjønte jeg ikke at det var ny mixer (som mixet for mye) som var problemet da jeg opplevde dette, så ville bare tipse deg. Anonymkode: 1b5a7...3f7 Har ikke ny mixer, brukt denne i mange år uten problemer.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #12 Skrevet 3. juli 2023 Har du prøvd å kjøpe nytt mel? Noen partier med mel har rett og slett dårligere bakeegenskaper enn andre. Anonymkode: 29b07...149
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #13 Skrevet 3. juli 2023 lady90 skrev (12 timer siden): Baker ganske mye kaker og har lagt merke til i det siste at alle kakene blir rå og deigete i midten, og det etter at de i tillegg alltid må steke over tida. Pinnen kommer ut uten deig, så virker ferdige men når de er avkjølt er det alltid deigete i midten. Har aldri hatt problemer med feks sukkerbrød tidligere men nå blir absolutt alle deigete og kompakte i midten. Samme med sitronkake idag. Stekte den langt over tida, men i bunnen og midten var den flytende. Helt gjennomstekt rundt. Har holdt på med kaker som interesse i 30 år og aldri hatt problemer, men nå er det akkurat som om jeg ikke kan bake lenger. Når vi steker pizza må den også ofte stå langt over tida. Noen som har vært borti lignende? Kan ovnen være defekt? Om ovnen plutselig endrer måte å fungere på så er det vel et hint om at noe er galt? Kjenn om det er både under og overvarme enda, et element kan ha røket, eller termostaten er dårlig. Anonymkode: 29f11...596
lady90 Skrevet 3. juli 2023 Forfatter #14 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Om ovnen plutselig endrer måte å fungere på så er det vel et hint om at noe er galt? Kjenn om det er både under og overvarme enda, et element kan ha røket, eller termostaten er dårlig. Anonymkode: 29f11...596 Hvordan sjekke om elementet har gått? Er det bare å holde hånda iver bunnen og se om det kommer varme derifra? Termostaten blir vel vanskelig å måle?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå