Gå til innhold

Jobber med gode turnusordninger hvor man jobber mye i perioder og til gjengjeld har mye fri? Offshore? Helse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er lei 9-5 og 5/2 (jobbe fem dager og ha fri 2 dager) og synes det virker forlokkende med en jobb med turnusordning hvor man typisk jobber en del i en periode og så kan ha fri i lengre perioder.

Tar gjerne i mot tips til hvilke stillinger og bransjer som tilbyr slike ordninger. Har begynt å orientere meg litt mot fast rotasjon off-shore, men usikker hvor realistisk det er med min bakgrunn per dags dato.

Anonymkode: ecb31...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du vil absolutt ikke inn i helse med 3 delt turnus. Joda riktignok kan man ha noen fridager inni her og der, men det er jaggu krevende med aften-dag osv. 

Anonymkode: 6452b...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er lei 9-5 og 5/2 (jobbe fem dager og ha fri 2 dager) og synes det virker forlokkende med en jobb med turnusordning hvor man typisk jobber en del i en periode og så kan ha fri i lengre perioder.

Tar gjerne i mot tips til hvilke stillinger og bransjer som tilbyr slike ordninger. Har begynt å orientere meg litt mot fast rotasjon off-shore, men usikker hvor realistisk det er med min bakgrunn per dags dato.

Du kan jobbe på sjøen da jobber du 2 uker konstant også får du to uker fri. Eller freelance som oversetter spm rekrutterer eller selger hjemmefra. Det er mange jobber der du teknisk sett har mye fri bare du gir litt innsats. 

Anonymkode: 051ae...cb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du vil absolutt ikke inn i helse med 3 delt turnus. Joda riktignok kan man ha noen fridager inni her og der, men det er jaggu krevende med aften-dag osv. 

Akkurat det frister ikke, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan jobbe på sjøen da jobber du 2 uker konstant også får du to uker fri. Eller freelance som oversetter spm rekrutterer eller selger hjemmefra. Det er mange jobber der du teknisk sett har mye fri bare du gir litt innsats. 

Anonymkode: 051ae...cb9

Trodde de som jobber på sjøen typisk er ute 4 uker eller mer og hjemme tilsvarende? Tror ikke det vil passe meg ettersom det blir for mye borte.

Off-shore med 2 uker jobb og 4 uker fri er jo en drøm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde de som jobber på sjøen typisk er ute 4 uker eller mer og hjemme tilsvarende? Tror ikke det vil passe meg ettersom det blir for mye borte.

Off-shore med 2 uker jobb og 4 uker fri er jo en drøm.

Finnes mange varianter. Det er ikke alle yrkesgrupper som har fast rotasjon 2/4, nei. Sannsynligvis mest de som jobber fast på installasjonen. Folk ansatt i f.eks serviceselskaper kan ha 2uker på/3 uker av, 10 dager på/11 dager av, etc. Mye rart.

Anonymkode: 116b5...30d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere bofellesskap har turnuser med 2-3 (kanskje også 4?) dager på med påfølgende en 5-7 dager fri. Mulig lengre også. Kommer vel an på stillingsbrøk og hvordan det er lagt opp. Så hvis du trives og er motivert for å jobbe med mennesker med spesielle behov kan det være aktuelle arbeidsplasser.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Medleverturnus,  jobbe tre dager fri syv, jobbe fire dager fri syv osv. Noen har også syv dager på, fjorten dager fri. Om du ikke har noe erfaring med miljøarbeid, vet jeg ikke om du får jobb. Det er mange vikarbyrå som driver med dette. Ta kontakt med f.eks Omsorgskollektivet 

Anonymkode: d5c8b...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnevernet med medleverturnus.

Anonymkode: b4c81...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Feil. Helse er tingen. Jeg jobber som bemanningssykepleier, og tjener så pass godt som sykepleier som reiser rundt på oppdrag i Norge at jeg kan ha lange perioder fri.

Men det kreves treårig utdannelse så jeg vet ikke hvor realistisk det er for TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hørt at brannmenn jobber 2 døgn i uken, fri 5. 

Anonymkode: 5345e...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takker for svar! :) Er nok medleverturnus som kan gi den mest gunstige ordningen for landbasert arbeid. Har ikke familiære forpliktelser, så kan fint dra på jobb og være borte noen dager i strekk.

Snakket med ei som jobbet i barnevernet med 2 dager jobb  hvor hun bor på institusjonen etterfulgt av 7 dager fri, så det var egentlig det som fikk tankene til å spinne litt.

Jeg har dog ikke relevant erfaring innen helsefag og tror heller ikke det er aktuelt å ta en ny utdanning nå, så det er vel mulig jeg rett og slett ikke er kvalifisert til disse jobbene. Ser en del stillingsannonser skriver at "andre bachelorer" kan vurderes. Jeg har jo bachelorgrad, men innen et teknisk fag på høyskolenivå, så er kanskje ikke noe som vurderes. Foruten turnusordningen synes jeg jo også disse jobbene virker veldig givende og jeg er veldig glad i å jobbe med mennesker, så jeg tror jeg kan være kvalifisert rent personlig, men mulig de formelle kravene er strenge og jeg kommer til kort der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lange friperioder vil du ha? Om du klarer deg med 5-8 dager så kan lokomotivfører være tingen. Bra betalt er det også, "ingen" tjener under 850k.

Anonymkode: bf42e...b08

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En del transportfirma har fem dager på og 4-10 dager av. 

Anonymkode: 6fa80...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lange friperioder vil du ha? Om du klarer deg med 5-8 dager så kan lokomotivfører være tingen. Bra betalt er det også, "ingen" tjener under 850k.

Spennende innspill! Og ikke dårlig lønn.

Jeg høres vel sløv ut om jeg sier lengst mulig, men det er vel dessverre sannheten per i dag. Hva er typisk turnus for en lokomotivfører da?

Eneste er at jeg må jo ta en utdanning, men mulig det kan være verdt det. Den er vel ikke så lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spennende innspill! Og ikke dårlig lønn.

Jeg høres vel sløv ut om jeg sier lengst mulig, men det er vel dessverre sannheten per i dag. Hva er typisk turnus for en lokomotivfører da?

Eneste er at jeg må jo ta en utdanning, men mulig det kan være verdt det. Den er vel ikke så lang. 

Det er et år på skole. 

Turnusene varierer veldig. Man søker etter ansiennitet, en gang pr. år. Noen turnuser har korte friperioder men også korte arbeidsperioder, andre har lengre friperioder og lengre arbeidsperioder. Fin mulighet til å teste det meste, og man rykker raskt oppover på ansiennitetslista. Det finnes turnuser med mye tidligvakter, bare kveldsvakter, kun tidlig/natt, mye natt osv. Nå snakker jeg om Oslo da, for stasjonering rundt omkring i landet er selvfølgelig valgmulighetene dårligere da det er færre folk på de andre stasjoneringsstedene og det tar lengre tid å komme seg oppover på lista. 

Turnusene går over 6 uker, der man jobber annenhver helg. Men en arbeidshelg betyr ikke at man ikke kan gjøre noe sosialt, den kan f.eks fint bestå av tidligvakt på lørdag der man er ferdig kl. 15 og så nattevakt på søndag der man begynner kl. 23. Det er for øvrig maks 2 nattevakter på rad. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nevner også i farten at de fleste jobber 22-24 vakter per 6 uker (noe så lite som 20), der en normal arbeidstager ville jobbet 30 dager. Dette pga. at vi får tidskompensasjon for jobb mellom kl. 20 og 06 samt i helgene. Dessuten er vaktene lengre enn normal arbeidsdag i snitt, rundt 9 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarsykepleier skrev (9 timer siden):

Feil. Helse er tingen. Jeg jobber som bemanningssykepleier, og tjener så pass godt som sykepleier som reiser rundt på oppdrag i Norge at jeg kan ha lange perioder fri.

Men det kreves treårig utdannelse så jeg vet ikke hvor realistisk det er for TS?

Nå er jo det å jobbe slik du jobber i helse absolutt ikke normalen for de fleste. Tredelt er vel mer normalen for sykepleiere.

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet om en som fikk seg jobb som lettmatros uten fagbrev . Turnus 2 uker på og 2 av. Tok diverse kurs underveis. De får ikke tak i nok kvalifiserte folk (dette var i Oslo). Kunne det vært noe for deg?

Anonymkode: 138e2...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2023 den 20.29):

Du risikerer å få en dritturnus også. Det er et sjansespill i helsevesenet. Vi hadde en fantastisk fin turnus med flere langvakter og fri en uke hver tredje måned. Så fikk vi en ny leder som forkastet den gamle turnusen uten å avklare dette med oss, hvor hun fjernet denne friuken i turnus og innførte flere kortere vakter og dermed færre fridager. Om du får en god turnus står og faller på om du har en leder som ser verdien i å skape en god turnus for sine ansatte. Å jobbe i helsevesenet er på ingen måte automatisk lengre friperioder 

Noen få bofellesskap eller tilrettelagte botiltak for PUH har Norsjøturnus fordi brukerne er så avhengige av forutsigbarhet og stabilitet og at det er det samme personalet over lengre tid, at det av praktiske årsaker er innført.

Endret av Laraa
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...