AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 Mamma er 81. Hun leier leilighet med ett soverom, husleia er 12000. Hun har nå ikke lenger råd til husleia. Hun har lett etter en annen leilighet men de har smale døråpninger, trapp, høy terskel til badet eller andre ting som gjør at hun ikke kan bo der. Hun er frisk men kan ikke gå trapper lenger, og bruker rollator, så hun trenger en leilighet som ikke har trapp og som har brede døråpninger. Jeg bor på vestlandet og mamma bor i Østfold, så det er begrenset hvor mye jeg kan hjelpe henne. Jeg har dessverre ikke råd til å betale husleia for henne. Jeg synes dette er veldig vanskelig. Mamma søkte Husbanken om lån men fikk avslag fordi hun ikke har noe egenkapital. Kommunen sier de ikke kan hjelpe. Er det noen andre etater som kan hjelpe? Anonymkode: 81597...5f5 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #3 Skrevet 2. juli 2023 Mulig hun kvalifiserer til bostøtte Anonymkode: 46c0d...4b6 12
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #4 Skrevet 2. juli 2023 Omsorgsbolig? Søk om statlig og/eller kommunal bostøtte? Anonymkode: 27796...d4e 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #5 Skrevet 2. juli 2023 Tenkte på bostøtte med en gang. Men ikke sosialstønad, for da må man ha null på kontoer osv.. Anonymkode: b6864...7a4 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #6 Skrevet 2. juli 2023 Sosialstønad - hun må jo ha en bolig som hun klarer å bo i. Anonymkode: f9a7d...cce
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #7 Skrevet 2. juli 2023 Bostøtte og sosialstønad. Anonymkode: 78e50...946
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #8 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Bostøtte og sosialstønad. Anonymkode: 78e50...946 Dette. Eller har hun sparepenger? Det er ikke så uvanlig at eldre har sparepenger, samtidig som de «ikke har råd». For de har blitt opplært til at barna skal arve. Men realiteten er (nå, men ikke minst framover når pensjonene kuttes kraftig!), er at man i pensjonisttilværelsen må regne med å tære på sparepenger man forhåpentligvis har. Anonymkode: 72979...715 11
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 3. juli 2023 #9 Skrevet 3. juli 2023 Dette er jo virkelig skrekken, men jeg tenker at vi som blir redde og bekymrede trenger litt mer informasjon. Hun er 81 år og har ingen oppsparte midler? Er ikke det litt uvanlig? Hun må jo i det minste være minstepensjonist og da har hun i hvert fall 22 000 kr hver måned. Hun betaler sikkert litt skatt, men neppe mye, så hvorfor klarer hun ikke å betale 12 000 i husleie da? Ellers er jeg enige med de som har sagt at hun eller du må kontakte NAV for bostøtte hvis regnskapet ikke går opp. Omsorgsboliger pleier ikke å være særlig rimeligere, dessuten er det press på dem over hele landet, men det går an å tenke på å sette seg i kø.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #10 Skrevet 3. juli 2023 Vikarsykepleier skrev (1 time siden): Dette er jo virkelig skrekken, men jeg tenker at vi som blir redde og bekymrede trenger litt mer informasjon. Hun er 81 år og har ingen oppsparte midler? Er ikke det litt uvanlig? Hun må jo i det minste være minstepensjonist og da har hun i hvert fall 22 000 kr hver måned. Hun betaler sikkert litt skatt, men neppe mye, så hvorfor klarer hun ikke å betale 12 000 i husleie da? Ellers er jeg enige med de som har sagt at hun eller du må kontakte NAV for bostøtte hvis regnskapet ikke går opp. Omsorgsboliger pleier ikke å være særlig rimeligere, dessuten er det press på dem over hele landet, men det går an å tenke på å sette seg i kø. Hvis hun er så frisk som det beskrives her, vil hun neppe få omsorgsbolig. Og, som du sier - omsorgsboliger er også ganske dyre. Anonymkode: 72979...715 1 2
TLR Skrevet 3. juli 2023 #11 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mamma er 81. Hun leier leilighet med ett soverom, husleia er 12000. Hun har nå ikke lenger råd til husleia. Hun har lett etter en annen leilighet men de har smale døråpninger, trapp, høy terskel til badet eller andre ting som gjør at hun ikke kan bo der. Hun er frisk men kan ikke gå trapper lenger, og bruker rollator, så hun trenger en leilighet som ikke har trapp og som har brede døråpninger. Jeg bor på vestlandet og mamma bor i Østfold, så det er begrenset hvor mye jeg kan hjelpe henne. Jeg har dessverre ikke råd til å betale husleia for henne. Jeg synes dette er veldig vanskelig. Mamma søkte Husbanken om lån men fikk avslag fordi hun ikke har noe egenkapital. Kommunen sier de ikke kan hjelpe. Er det noen andre etater som kan hjelpe? Anonymkode: 81597...5f5 Bostøtte hos nav
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #12 Skrevet 3. juli 2023 Vikarsykepleier skrev (1 time siden): Hun må jo i det minste være minstepensjonist og da har hun i hvert fall 22 000 kr hver måned. Hvordan tenker du her? Jeg kjenner flere som ikke er minstepensjonister, men som har utbetalt en god del mindre enn dette. Anonymkode: 07efe...9c8 7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #13 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan tenker du her? Jeg kjenner flere som ikke er minstepensjonister, men som har utbetalt en god del mindre enn dette. Anonymkode: 07efe...9c8 Den neste setningen, som du klippet bort, handler om skatt… Anonymkode: 72979...715 6
TLR Skrevet 3. juli 2023 #14 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mamma er 81. Hun leier leilighet med ett soverom, husleia er 12000. Hun har nå ikke lenger råd til husleia. Hun har lett etter en annen leilighet men de har smale døråpninger, trapp, høy terskel til badet eller andre ting som gjør at hun ikke kan bo der. Hun er frisk men kan ikke gå trapper lenger, og bruker rollator, så hun trenger en leilighet som ikke har trapp og som har brede døråpninger. Jeg bor på vestlandet og mamma bor i Østfold, så det er begrenset hvor mye jeg kan hjelpe henne. Jeg har dessverre ikke råd til å betale husleia for henne. Jeg synes dette er veldig vanskelig. Mamma søkte Husbanken om lån men fikk avslag fordi hun ikke har noe egenkapital. Kommunen sier de ikke kan hjelpe. Er det noen andre etater som kan hjelpe? Anonymkode: 81597...5f5 Har du søsken. Hvis du har en søster eller bror kanskje dere kan samle inn penger sammen? 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #15 Skrevet 3. juli 2023 Det er dessverre dyrt å være avhengig av hjelpemidler som rullator eller rullestol. Jeg er selv avhengig av rullestol (kan gå veldig korte avstander med rullator) og har alltid ønsket å få kjøpt meg noe eget. Men det er komplett umulig så lenge jeg er avhengig av at leiligheten har heis, garasjeplass og med universell utforming. Det er nesten bare nybygg og flotte leiligheter som har dette på plass, og ironien i det er jo at folk i min og TS' mor sin situasjon ikke alltid er så vel bemidlede. Og det er jo nettopp vi som er avhengige av slike boliger. Anonymkode: ecbbd...6eb 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #16 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den neste setningen, som du klippet bort, handler om skatt… Anonymkode: 72979...715 Det blir likevel ikke 22 000 brutto hvis man har utbetalt 18 000 etter å ha blitt trukket 15 % skatt. Anonymkode: 07efe...9c8
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #17 Skrevet 3. juli 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det blir likevel ikke 22 000 brutto hvis man har utbetalt 18 000 etter å ha blitt trukket 15 % skatt. Anonymkode: 07efe...9c8 18000 holder da lenge til å dekke husleie på 12000. Man får bostøtte når man har brutto inntekt på 22000. Jeg får 2120 pluss 1500 i strømstøtte i vintermånedene og har nøyaktig 22020 brutto i måneden og 12500 i husleie. Denne støtten har økt litt nå som husleia mi økte nylig. Tror heller hun trenger hjelp til å fylle ut søknad om bostøtte. Gjøres enkelt på nett, men for en på 81 er det jo ikke så enkelt. Ta deg noen dager med din mor og film ut denne søknaden. Anonymkode: 7a805...1b0 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #18 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 18000 holder da lenge til å dekke husleie på 12000. Anonymkode: 7a805...1b0 Nå vet jo ikke jeg hvor mye ts' mor har utbetalt. Det jeg reagerte på var kommentaren om at hun hadde minst 22 000 brutto, og det vet jeg med sikkerhet ikke stemmer for alle. Anonymkode: 07efe...9c8 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #19 Skrevet 3. juli 2023 Just now, AnonymBruker said: Nå vet jo ikke jeg hvor mye ts' mor har utbetalt. Det jeg reagerte på var kommentaren om at hun hadde minst 22 000 brutto, og det vet jeg med sikkerhet ikke stemmer for alle. Anonymkode: 07efe...9c8 Se resten av svaret mitt. Hun må få hjelp til å søke bostøtte. Anonymkode: 7a805...1b0 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 3. juli 2023 #20 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvordan tenker du her? Jeg kjenner flere som ikke er minstepensjonister, men som har utbetalt en god del mindre enn dette. Anonymkode: 07efe...9c8 Er det ikke dette som er satsene for minstepensjonister? Mener du utbetalt etter skatt kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå