AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 Vi er et ungt par, 29 år, med to barn. Vi tjener totalt rundt 1,5 millioner brutto pr. år. Vi har «hatt flaks» i boligmarkedet i Oslo et par ganger, og kjøpte for to år siden hus i stor-Oslo med 50% egenkapital. Vi betaler nogenlunde likt på de utgiftene vi har, men fordi jeg har høyere inntekt sparer jeg også mer. Jeg har pr. nå cirka 400 000 kroner på sparekonto og rundt 50 000 i fond. Vi har en samlet gjeld på totalt 3 200 000 (inkl. studielån på oss begge). Jeg lurer på hva som kan være lurt å gjøre - betale ned boliglånet raskest mulig, etter prøve å feks. investere i en sekundærbolig mtp. utleie? Vi har mulighet til å gå inn med cirka 550 000 kroner i egenkapital til en eventuell sekundærbolig. Ellers har vi ingen store sparemål eller større ventende utgifter utover «det vanlige». Anonymkode: f001b...2a1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Skrevet 2. juli 2023 Jeg hadde betalt ned mye på boliglån, og heller investert i utleiebolig når boligprisene blir lavere. Siden boliglånsrenta kan komme opp i 10%. Anonymkode: 26554...600
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg hadde betalt ned mye på boliglån, og heller investert i utleiebolig når boligprisene blir lavere. Siden boliglånsrenta kan komme opp i 10%. Anonymkode: 26554...600 Sant. Tenker du da på at boligprisene blir lavere når renta går opp? Hittil har jo ikke prisene gått så voldsomt mye ned til tross for rentestigning det siste året. Anonymkode: f001b...2a1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Skrevet 3. juli 2023 Når det gjelder utleiebolig tenker jeg primært på bolig i Oslo eller tett på Oslo. Et alternativ kunne vært en annen by hvor prisen for boliger er lavere, men anser dette som upraktisk mtp. utleie. Anonymkode: f001b...2a1
Duraton Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 For å tjene penger, så må du gjerne bruke penger først. Jeg ville ha investert i en bolig som blir leid ut. Gjerne gjennom ett utleie firma, slikt at man har en juridisk buffer. Inntektene ifra utleieboligen går jo til å dekke lånet på utleieboligen og avsatt til fremtidige hendelser, så det er jo lite å tape på en slik investering. Og om nå boligmarkedet imploderer osv, så har dere fortsatt boligen. Eventuelt tap ifra implodert husmarket blir ikke realisert før dere eventuelt skal selge igjen, og i mellomtiden så har dere ett hus som betaler ned på sitt eget lån.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #6 Skrevet 3. juli 2023 Dårlig rente på sparekonto. Ville ikke hatt så mye der og så lite i fond. Anonymkode: a322a...0ec
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #7 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dårlig rente på sparekonto. Ville ikke hatt så mye der og så lite i fond. Anonymkode: a322a...0ec Enig. Å la pengene stå på sparekonto er ikke lurt, særlig når inflasjonen er så høy som den er nå. Det kommer an på risikovillighet og preferanser. Først ville jeg vurdert nøye sannsynligheten for at en eller begge av dere mister jobben, samt helse. Å betale ned på lånet kjapt er lite «lønnsomt», men risikofritt. Å kjøpe utleiebolig gir mulighet til giring, som kan gi høyere gevinst. Det er imidlertid både risiko og arbeid knyttet til utleie. Mellomløsningen er fond. Du får ikke giret investeringen. Til gjengjeld får du spredt investeringene dine (fortrinnsvis globalt). Å ha alle sparepengene sine i det lille, norske boligmarkedet - det er smalt. Pengene er også enklere å få tilgang til, sammenlignet med utleiebolig. Selv har vi valgt fond. Dette fordi vi ikke ønsker hverken arbeidet, risikoen eller ansvaret ved å eie utleiebolig. Jeg foretrekker dessuten å ha penger investert i andre valutaer enn en krisedårlig norsk krone. Fond krever ingen ting av meg, de bare står der. Anonymkode: 5a843...662
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå