Gå til innhold

ALOPECIA: ikke råd til parykk..

kaamillekomille

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 20 år som har hatt alopecia i snart ti år nå. Jeg er helt skallet, og er disponerer derfor parykk på daglig basis. Som de fleste sikkert vet er parykker helt sinnsykt dyrt. Siden jeg er under 30 år får jeg heldigvis stønad til enten: 

• 6 syntetiske parykker
  • 2 parykker av ekte hår
  • 2 parykker som er laget individuelt til meg av enten syntetisk eller ekte hår.

Greia er at det ikke er mulig å kombinere de ulike parykktypene, og man kan kun velge 1 av de alternativene ovenfor.

Jeg har de senere årene «handlet» parykkene mine på en spesifikk hårsalong - og da kun ektehårsparykker, for dette er de som ser mest naturlig ut, men også dessverre de som er dyrest. Har vært veldig fornøyd med de (i starten), men etter ca. 3-4 måneder blir de ekstremt slitt, begynner å miste hår i store mengder, og det ser ut som store skallene flekker på parykken og da er man liksom like langt kommet, haha! 

Jeg har i løpet av dette året tatt ut 1 ektehårsparykk, dette gjorde jeg i februar. Allerede mai var denne parykken helt utslitt, og  håret hadde falt av på sidene og bak i nakken. Dvs at fra mai hadde jeg kun igjen 1 ektehårsparykk « å leve på» helt frem til januar neste år igjen - noe som er litt krise.

Jeg bestemte meg derfor å dra til en annen frisørsalong og ta ut en syntetisk parykk (av betydelig dårligere kvalitet..) som jeg kunne bruke som en typ. bade/sole/sommerparykk denne sommeren, og heller hente ut den 2. ektehårsparykken min senere dette året - slik så jeg slipper å gå med en parykk som til slutt knapt har noe hår igjen. 

I og med at en syntetisk parykk også koster en del, så spurte jeg om det var mulig å få den på nedbetaling, da jeg dessverre ikke har penger til overs til å punge ut med 8500kr akkurat nå. De sa at dette kunne jeg få, men at de satte betalingsfristen til neste uke! Dvs, jeg har bare 7 dager fra dagen jeg fikk tak i den syntetiske parykken til jeg er nødt til å betale de de 8500 kronene. Noe jeg freaker litt ut av, fordi jeg har ikke de pengene akkurat nå.

Derfor spør jeg sårt om hjelp - er det noen der ute som har peiling på om det er mulig å søke om ekstra stønad, og evt hvem man kan kontakte? Eller om det er mulig å få dekt dette på noen måte? Eventuelt få det på nedbetaling over lengre tid enn en uke?

Hilsen fortvilet jente..

All hjelp tas imot med takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kontakt Alolpecia-foreningen. De er nok de beste til å hjelpe deg!

Lykke til ❤️

Anonymkode: 0f01b...634

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker

Dytt. Sliter med det samme.

Anonymkode: 4ed43...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dytt. Sliter med det samme.

Gammel tråd, men slik er det å være syk. Noen får store utgifter til parykk andre får vel så store utgifter til andre ting friske slipper å tenke på. 

Anonymkode: bd18e...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Gammel tråd, men slik er det å være syk. Noen får store utgifter til parykk andre får vel så store utgifter til andre ting friske slipper å tenke på. 

Anonymkode: bd18e...5ae

Jeg ser ikke helt hvordan dette svaret er til noe hjelp, men takk for input.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...