Gjest Østeuropeisk rose Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 (endret) Har noen noe idé om det finnes midtasiatisk restaurant i en eller annen sted i Norge? I Stavanger var i sin tid sjappen Zufu, hvor de laget uzbekistansk mat ( basert mest på ris, lammekjøtt og grønnsaker ), men den har ikke overlevd under korona, dessverre. ( Jeg er ikke derfra selv, bare liker å la meg inspirere i kjøkken ) 🙂 Endret 2. juli 2023 av Østeuropeisk rose
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #2 Skrevet 3. juli 2023 Jeg har aldri hørt begrepet midtasiatisk før. Hva innebærer det, egentlig? Anonymkode: eab9c...427
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har aldri hørt begrepet midtasiatisk før. Hva innebærer det, egentlig? Anonymkode: eab9c...427 Hun mener sentralasiatisk. Altså Kasakhstan, Usbekistan, Tadsjikstan, Kirgisistan, Turkmenistan. Noen inkluderer Afghanistan. Anonymkode: 7d6d1...806
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun mener sentralasiatisk. Altså Kasakhstan, Usbekistan, Tadsjikstan, Kirgisistan, Turkmenistan. Noen inkluderer Afghanistan. Anonymkode: 7d6d1...806 Aha, takk for svar. Sentralasiatisk er mer kjent for meg. Ikke maten, da, og i alle fall ikke i Stavanger. Det var en periode med mongolske restauranter, husker jeg, kan ha vært på 90-tallet? Det var stort sett buffeer med ulike typer kjøtt som ofte ble grillet og ulike sauser og tilbehør til. Mulig jeg strekker begrepet litt her. Jeg tror de har forsvunnet også. Av det jeg har lest av reisebeskrivelser fra -stanlandene er det ikke akkurat maten som trekkes frem som høydepunkt, men hva vet vel jeg. Anonymkode: eab9c...427
Hareena Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 (endret) Asias Hjerte i Oslo, er noe i den retningen, afghansk. Har ikke vært der selv. Jeg er veldig glad i persisk mat, finnes mange oppskrifter på nettet. Oslo har Persia Restaurant, har ikke vært der heller, men Iran har supert kjøkken. Bedre enn det jeg har smakt av Usbekisk på den som var i Stavanger. Endret 3. juli 2023 av Hareena
Sinsen Skrevet 3. juli 2023 #6 Skrevet 3. juli 2023 Registan i Oslo skal være bra, ok anmeldelse i Aftenposten. Bare offisiell info på Instagram ser det ut til... https://www.instagram.com/registan_oslo/
Laraa Skrevet 3. juli 2023 #7 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Aha, takk for svar. Sentralasiatisk er mer kjent for meg. Ikke maten, da, og i alle fall ikke i Stavanger. Det var en periode med mongolske restauranter, husker jeg, kan ha vært på 90-tallet? Det var stort sett buffeer med ulike typer kjøtt som ofte ble grillet og ulike sauser og tilbehør til. Mulig jeg strekker begrepet litt her. Jeg tror de har forsvunnet også. Av det jeg har lest av reisebeskrivelser fra -stanlandene er det ikke akkurat maten som trekkes frem som høydepunkt, men hva vet vel jeg. Anonymkode: eab9c...427 Det finnes Pashta i Stavanger. Fantastisk, autentisk tyrkisk mat, men ikke helt geografisk hva du ser etter ( bare nesten)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå