Gå til innhold

Hjelp hudpleierutine fet/fuktfattig/antiage

Mfyb

Anbefalte innlegg

Hei!
Søker hjelp til hudpleierutine (helst mest mulig budsjettvennlig). Hovedproblemer:

Pigmentflekker
Svært fort blank i T-sone
Litt urenheter til tider 
Fuktfattig
Er 32 og begynt å se litt linjer i panne så har behov for antiage

Det jeg bruker per nå av aktive ingredienser er:

Retirides/cordes vas krem mot pigmentflekker og rynker (tåler å bruke den daglig)
Sink/niacinamide-serum
Salisylsyre-serum

Litt usikker på hvor ofte jeg bør bruke disse, funker det med sink/nicamide på morgen daglig og annenhver kveld hver med retirides/salisylsyre? Burde jeg supplere med vitamin C-serum også? Hyaluronsyre? Huden min er lite sensitiv. Bør kanskje også bruke en fysisk skrubb 1 gang i uken?

Har ikke funnet fuktighetskrem som fungerer bra nok mtp blankhet i panne samtidig som den gir fukt til kinn, tar gjerne imot tips. Gjerne med spf men føler kremene med spf fort blir så fete i konsistensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Mfyb skrev (1 time siden):

Hei!
Søker hjelp til hudpleierutine (helst mest mulig budsjettvennlig). Hovedproblemer:

Pigmentflekker
Svært fort blank i T-sone
Litt urenheter til tider 
Fuktfattig
Er 32 og begynt å se litt linjer i panne så har behov for antiage

Det jeg bruker per nå av aktive ingredienser er:

Retirides/cordes vas krem mot pigmentflekker og rynker (tåler å bruke den daglig)
Sink/niacinamide-serum
Salisylsyre-serum

Litt usikker på hvor ofte jeg bør bruke disse, funker det med sink/nicamide på morgen daglig og annenhver kveld hver med retirides/salisylsyre? Burde jeg supplere med vitamin C-serum også? Hyaluronsyre? Huden min er lite sensitiv. Bør kanskje også bruke en fysisk skrubb 1 gang i uken?

Har ikke funnet fuktighetskrem som fungerer bra nok mtp blankhet i panne samtidig som den gir fukt til kinn, tar gjerne imot tips. Gjerne med spf men føler kremene med spf fort blir så fete i konsistensen.

Fysisk skrubb bør du i hvert fall ikke bruke, bruk heller kjemisk eksfoliering. Eks. BHA og/eller AHA.

Anonymkode: cb682...919

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med AB over her i at du ikke bør bruke fysisk skrubb, spesielt ettersom du har fuktfattig hud. Hvilket salicylsyre-serum er det du bruker? Salicylsyre er eksfolierende, men vær obs på at noen produkter hevder å inneholde BHA, mens de i realiteten inneholder pilebarkekstrakt (Salix Alba/Willow Bark Extract), som altså ikke er BHA, men som konverterer til en svakere form for BHA på huden, noe som gjør den mindre effektiv enn "ekte" BHA.

Når det gjelder at du blir fort blank i t-sonen, tror jeg det kan skyldes at huden din er dehydrert/fuktfattig. Da kan huden ofte kompensere med å produsere mer olje. Du bruker et niacinamideserum med sink - kanskje det fra TO? Vær oppmerksom på at sink kan virke uttørkende på hud som allerede er fuktfattig.

Du kan vurdere HA (hyaluronsyre) for økt fukt, men dette fungerer ikke for alle. HA gir ikke fukt i seg selv, men fungerer på den måten at den trekker fukt fra omgivelsene inn i huden. Dersom HA-molekylene ikke finner tilstrekkelig fukt i omgivelsene, trekker de i stedet fukt fra de dypere hudlagene og kan i verste fall føre til ytterligere dehydrering. Det er derfor det er så viktig å bruke HA på fuktet hud, og "forsegle" med fuktighetskrem etterpå. 

Jeg tenker at du bør fokusere på å få fuktbalansen i huden i orden før du innfører flere aktive ingredienser. 

Jeg har selv kombinert hud med tendenser til dehydrering, og noen produkter og steg i rutinen som har gjort stor forskjell for meg, er disse:

Plantheque Vital Wakeup Toner 

Pure & Care Serum Collagen (for meg gir dette mye bedre fukt enn HA. Jeg kjøper det hos Normal). 

Fuktspray/mist mellom hvert steg i morgenrutinen (mist - toner - mist - fuktserum - mist - fuktighetskrem - mist - solkrem). Jeg liker Dermalogica Antioxidant Mist best, men et svært godt og rimelig alternativ er Ivy Aïa Face Mist (også på Normal) og Avène Thermal Spring Water (apotek), som riktignok ikke inneholder antioksidanter, men gir godt med fukt.

Jeg vil også tipse deg om en fuktighetskrem som antakelig er den beste jeg noensinne har forsøkt, og jeg har prøvd mange. Den inneholder ganske mye niacinamide, slik at du antakelig kan droppe niacinamideserum. Den gir masse fukt, uten å gjøre huden blank. Den er ikke av de aller rimeligste, rundt 500,- kr., men jeg opplever den som relativt drøy i bruk, og når den er så bra synes jeg den er verd pengene. Jeg kjøper den her.

Du kan også vurdere å prøve alpha arbutin mot pigmenteringene. Selv tåler jeg ikke C-vitamin så godt, og har nylig begynt med AA, og synes jeg ser forbedringer allerede. Både TO og The Inkey List har gode og rimelige serum med alpha arbutin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...