Gå til innhold

Skam rundt fetish, snakke med sexolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er en kvinne i begynnelsen av 20 årene. Har en fetish som jeg har hatt hele livet, og har også uten hell prøvd å bli kvitt den hele livet. Bare skyver unna tankene og unngår å tenke på det. Skammer meg så fælt over den. Har aldri fortalt til noen hva det er, selv om jeg har vært i flere forhold. Er i et forhold nå og er forlovet, men tørr absolutt ikke fortelle om dette. Er redd folk skal tenke jeg er teit, ekkel, rar, etc. og få et helt annet syn på meg. Går derfor bare og holder det til meg selv. 

Har nesten ikke lyst til å skrive det her en gang hva det er selv om jeg skriver anonymt, fordi jeg føler så mye skam. For de som kanskje blir bekymret så kan jeg si at det er ikke noen "ille" fetish. Altså det handler ikke om noe som er ulovlig eller skader noen. Jeg har fetish på en ting, og det er jo egentlig så veldig harmløst, men jeg skjemmes og skammes.

Er det noen andre som føler skam for fetishen sin og som har erfaring med å ha delt det med andre, evt. snakket med en sexolog om det?

Anonymkode: aea87...9a2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har opplevd noe lignende? Skam rundt en fetish eller å snakke med sexolog?

AnonymBruker
Skrevet

Kan si at jeg har det, men jeg lærte meg å leve med det etter vært. Tingen min var også veldig harmløs, og er jo fortsatt det, jeg vil bare ikke at alle og enhver skal vite om det.

Sexolog har jeg skjønt kan virke, men ikke nødvendigvis. Hva er det du har fetisj for?

Anonymkode: 4b73a...bd0

Skrevet (endret)

Edit: shit, glemte anonym.

Hvis jeg skal fortsette, så kan jeg jo si at jeg har snakket med one night stands om dette og der har vi prøvd det ut.

Når jeg har fått prøvd det nok ganger, så var det med å ufarliggjøre det og nå er det ikke så altoppslukende lengre. Eksponering for fetisjen i kontrollerte former hjalp meg, selv om det tok lang tid å tørre å prøve.

Endret av FlowahPowah
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ingen som har opplevd noe lignende? Skam rundt en fetish eller å snakke med sexolog?

Jeg har hatt samme problem som deg, hatt en sterk fetisj gjennom livet som jeg har holdt skjult og skammet meg over. Jeg har prøvd å snakke med sexolog/lege anonymt over nett, det hjalp. Men jeg har ikke turt å møte en sexolog ansikt til ansikt.

Anonymkode: b15aa...f9a

AnonymBruker
Skrevet
FlowahPowah skrev (32 minutter siden):

Edit: shit, glemte anonym.

Hvis jeg skal fortsette, så kan jeg jo si at jeg har snakket med one night stands om dette og der har vi prøvd det ut.

Når jeg har fått prøvd det nok ganger, så var det med å ufarliggjøre det og nå er det ikke så altoppslukende lengre. Eksponering for fetisjen i kontrollerte former hjalp meg, selv om det tok lang tid å tørre å prøve.

Hvis det tenner deg og du liker det, i tillegg er det helt ufarlig. Hvorfor ikke nyte det? 

Anonymkode: a84a7...2a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det tenner deg og du liker det, i tillegg er det helt ufarlig. Hvorfor ikke nyte det? 

Anonymkode: a84a7...2a1

Litt det samme som TS sier, skam. Jeg ville ikke bli kjent som "hu dama som...." og bli gjort narr av.

Med litt forsiktig eksponering med anonyme ONS og det å bli litt eldre, så er det ikke så altoppslukende lengre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
FlowahPowah skrev (2 minutter siden):

Litt det samme som TS sier, skam. Jeg ville ikke bli kjent som "hu dama som...." og bli gjort narr av.

Med litt forsiktig eksponering med anonyme ONS og det å bli litt eldre, så er det ikke så altoppslukende lengre.

Man er redd for å bli dømt. Derfor kan det å ha en fetisj være en veldig ensom greie, det er vanskelig/umulig å dele med andre.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Er en kvinne i begynnelsen av 20 årene. Har en fetish som jeg har hatt hele livet, og har også uten hell prøvd å bli kvitt den hele livet. Bare skyver unna tankene og unngår å tenke på det. Skammer meg så fælt over den. Har aldri fortalt til noen hva det er, selv om jeg har vært i flere forhold. Er i et forhold nå og er forlovet, men tørr absolutt ikke fortelle om dette. Er redd folk skal tenke jeg er teit, ekkel, rar, etc. og få et helt annet syn på meg. Går derfor bare og holder det til meg selv. 

Har nesten ikke lyst til å skrive det her en gang hva det er selv om jeg skriver anonymt, fordi jeg føler så mye skam. For de som kanskje blir bekymret så kan jeg si at det er ikke noen "ille" fetish. Altså det handler ikke om noe som er ulovlig eller skader noen. Jeg har fetish på en ting, og det er jo egentlig så veldig harmløst, men jeg skjemmes og skammes.

Er det noen andre som føler skam for fetishen sin og som har erfaring med å ha delt det med andre, evt. snakket med en sexolog om det?

Det hadde muligens vært lettere å komme med råd og veiledning, om du antydet noe om innholdet i hva du strever med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man er redd for å bli dømt. Derfor kan det å ha en fetisj være en veldig ensom greie, det er vanskelig/umulig å dele med andre.

Og det er synd, syns jeg. Synes alle burde være mer åpne om det, inkludert meg selv. Er så mange morsomme morsomme fetisjer og kinks der ute som er verdt å prøve ut.

Skrevet

Jeg synes du bør prøve å bli trygg på fetisjen din, å prøve å få med kjæresten på den. Kanskje vil han like den eller være med så du får denne opplevelsen.

AnonymBruker
Skrevet
FlowahPowah skrev (33 minutter siden):

Og det er synd, syns jeg. Synes alle burde være mer åpne om det, inkludert meg selv. Er så mange morsomme morsomme fetisjer og kinks der ute som er verdt å prøve ut.

Det er jo slik samfunnet og menneskene er, da. Å finne ut hva man liker og tenner på er ofte en årelang, komplisert ting, det er få seriøse kilder og nettsteder angående fetisjer.

Skrevet

Så lenge det ikke skader noen eller setter folk i fare, så er enhvert fetisj eller kink innafor. Det som derimot ikke er innafor er skammen vi ser ut til å ha... og den kan fort bli et enda større problem om du ikke tar tak i den.

Hvorfor ikke snakke med en sexolog? Vil tippe de har hørt ganske så mye rart opp igjennom tidene og det skal nok en del til for å vippe dem av pinnen. De har også taushetsplikt, så du risikerer ikke noe ved å gi det et forsøk. Det du sier der vil ikke komme opp på internett eller lokalmiljøet. Ingen vil vite det. Og om du ikke likte praten med sexologen ... vel, da reiser du ikke tilbake til han/henne.
Alternativt kan du også ta en prat med fastlegen. En sånn skam er eller kan fort bli et helseproblem også.

Dette er et problem som defintivt er verdt å ta tak i.
Det er sikkert ikke lett, men det blir i hvert fall ikke noe bedre om du ikke adresserer det.

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med en psykolog eller en psykiater. Går du til en såkalt «sexolog», kan du risikere å få hva som helst

Anonymkode: 7bdac...3c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Snakk med en psykolog eller en psykiater. Går du til en såkalt «sexolog», kan du risikere å få hva som helst

Anonymkode: 7bdac...3c9

Ikke hvis man snakker med en sexolog med NACS autorisasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror i allefall ikke det kan skade å ta en samtale.

Fetisjer er litt etter litt i ferd med å bli normalisert i samfunnet. De oppstår ofte tidlig i livet, og er en viktig del av ens personlighet. Jeg tror man skal være forsiktig med å sykeliggjøre eller problematisere det for mye.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor vil du ikke skrive hva det er? Du er jo anonym

Anonymkode: d5d77...cc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skader jo ikke.

Når det gjelder skammen så kan det være fint å snakke ut om det, om enn så bare noen på internett. Jeg snakket med folk anonymt på forumet i mange år. Man er aldri alene om å ha en type fetisj☺️

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror i allefall ikke det kan skade å ta en samtale.

Fetisjer er litt etter litt i ferd med å bli normalisert i samfunnet. De oppstår ofte tidlig i livet, og er en viktig del av ens personlighet. Jeg tror man skal være forsiktig med å sykeliggjøre eller problematisere det for mye.

De oppstår tidlig ja. Husker jeg når jeg var i 8-9 års alderen att jeg allerede tenkte på det jeg har fetisj for. Visste jo ikke noe om sex eller onani enda da, men husker jo at jeg fikk en spesiell følelse i kroppen når jeg tenkte på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
FlowahPowah skrev (Akkurat nå):

Det skader jo ikke.

Når det gjelder skammen så kan det være fint å snakke ut om det, om enn så bare noen på internett. Jeg snakket med folk anonymt på forumet i mange år. Man er aldri alene om å ha en type fetisj☺️

Jeg har diskutert min fetisj på Kvinneguiden i tidligere år, men fikk såpass mye negativ tilbakemelding og tildels hets, at jeg sluttet. Dette er nok ikke alltid det rette forumet for slike intime samtaler.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...