doomer Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 (endret) Landet hvor privatisme ruler drar fra Europa når det gjelder innovasjon og utvikling, for ikke å snakke om Norge, som ligger langt bak selv etter Europa-standarden. Norges overfokus på sosialisme og likhet, som baserer seg på å gi folk som gjør ingenting mer, og ta fra de som faktisk prøver å skape verdier, er en tikkende bombe som vil eksplodere når oljen mister sin verdi. Ironien er at jeg tror det er veldig få på gatene i Norge som hadde sagt at USA har et vellykket samfunn; de hadde gitt et arrogant smil og sagt at folk er mye lykkeligere i Norge, og at vi har det mye bedre. Dette mens Amerikanere kan reise verden rundt med en råsterk dollar, og Nordmenn blir bombardert med artikler om hvordan folk bør holde seg hjemme i landet, fordi kronen har kollapset. Hva er motivasjonen for å jobbe hardt i Norge? Man får jo veldig lite igjen for det. https://www.ft.com/content/80ace07f-3acb-40cb-9960-8bb4a44fd8d9 " Europe has fallen behind America and the gap is growing From technology to energy to capital markets and universities, the EU cannot compete with the US." Endret 3. juli 2023 av Elaine Marley 2 1
PeeWee Skrevet 3. juli 2023 #2 Skrevet 3. juli 2023 doomer skrev (19 timer siden): Ironien er at jeg tror det er veldig få på gatene i Norge som hadde sagt at USA har et vellykket samfunn; de hadde gitt et arrogant smil og sagt at folk er mye lykkeligere i Norge, og at vi har det mye bedre. Men saken er jo at mange om ikke alle av landene som har raskest vekst slettes ikke er spesielt gode land å bo i for en stor de av befolkningen. Folk i USA virker jo ikke akkurat fornøyd for tiden de heller. Jeg tror mye av effekten skyldes at når et land har nådd en viss velstand, så vil mer velstand på samfunnsnivå heller øke grensen for hva man må ha for å være fornøyd heller enn å gjøre folk generelt sett lykkeligere. Saken er vel rett og slett at økonomisk globalisering av natur favoriserer visse typer land, og dette er en konkurranse Europa, eller for den sakens skyld Europa, Midtøsten, Sør Amerika og flere andre områder uansett aldri vil vinne. USA fikk en fordel allerede på syttitallet med at senteret for innvasjon innen IT ble i California i USA. Det artikkelen blant flere ting ikke nevner er jo at Kina og delvis Russland har sine egne IT giganter fordi de har mer eller mindre stengt de amerikanske gigantene ute og spesielt Kina har en veldig omfattende sensur av direkte impulser fra utlandet over internet. 3 2
Isambard Skrevet 3. juli 2023 #3 Skrevet 3. juli 2023 Det er i alle fall ingen tvil at USA er klart fremst i verden. ALT som betyr noe kommer fra USA: Google, MS, Nvidia, AMD, Apple, Intel, Chatgpt, sosiale medier etc, Kina lager kanskje bedre produkter etter at USA har vist vei. Jeg mener ikke at vi skal kopiere hele systemet deres, men vi bør jekke oss ned og kanskje lære litt. Innovasjon i resten av verden surfer på teknologi fra USA. 3
Gregarious Skrevet 3. juli 2023 #4 Skrevet 3. juli 2023 Så enkelt er det ikke : https://www.wsj.com/articles/eurozones-economy-outpaced-china-and-u-s-in-2022-11675161027 https://edition.cnn.com/2023/02/01/investing/euro-vs-us-stock-performance/index.html https://markets.businessinsider.com/news/stocks/fed-rate-hikes-us-economy-recession-inflation-europe-jobs-market-2022-11 For ikke å snakke om gjelden. https://www.economist.com/finance-and-economics/2023/05/03/america-faces-a-debt-nightmare Snart er den største posten i budsjettet til USA renter av gjelden. Det er godt dokumentert at folk er lykkeligere i Norge en i USA. Så vi lever lykkeligere over signifikant lenger tid en befolkningen i USA. De to eneste parameteren som betyr noe. 8 1
PeeWee Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 Isambard skrev (46 minutter siden): Jeg mener ikke at vi skal kopiere hele systemet deres, men vi bør jekke oss ned og kanskje lære litt. Innovasjon i resten av verden surfer på teknologi fra USA. Jeg tror ikke vi kan lære noe særlig av USA, da USA har forutsetninger Europeiske land ikke har. Dagens Europeiske system er jo et direkte resultat av at vi allerede like før den første verdenskrig ikke klarte å matche USA på vekst og innovasjon, så vi måtte tilby folk andre fordeler fremfor leve i USA. Saken er at IT sektoren har vært basert i USA siden syttitallet ihvertfall, og det er vanskelig å komme i forkjøpet når man fysisk sett ligger så langt fra kjernen. Ellers er jo Sør Korea et eksempel på å skape vekst uten å lære noe av USA. Landet er ekstremt grunderfientlig, men de store bedriftene som Samsung og Hyndai er veldig dynamiske og sprer seg stadig til nye områder. Jeg tror faktisk den måten er mer realistiske for det mest for Europa enn den Amerikanske. 1 1
Elaine Marley Skrevet 3. juli 2023 #6 Skrevet 3. juli 2023 Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av tekst fra eksterne kilder. Elaine Marley, mod.
000VF000 Skrevet 3. juli 2023 #7 Skrevet 3. juli 2023 On 7/2/2023 at 4:30 PM, doomer said: Landet hvor privatisme ruler drar fra Europa når det gjelder innovasjon og utvikling, for ikke å snakke om Norge, som ligger langt bak selv etter Europa-standarden. Har du hørt begrepet brain drain? De klokeste hodene fra fattige land emigrerer ofte til usa. I tillegg har usa H-1B som gjør at de kan velge ut mennesker Quote The H-1B program allows companies and other employers in the United States to temporarily employ foreign workers in occupations that require the theoretical and practical application of a body of highly specialized knowledge and a bachelor's degree or higher in the specific specialty, or its equivalent. Quote Ironien er at jeg tror det er veldig få på gatene i Norge som hadde sagt at USA har et vellykket samfunn; de hadde gitt et arrogant smil og sagt at folk er mye lykkeligere i Norge, og at vi har det mye bedre. Drap er dødsårsak nummer en blant barn i usa. Hvor fjern må du være for å foretrekke usa over Norge? 1 1
jabx Skrevet 3. juli 2023 #8 Skrevet 3. juli 2023 Gregarious skrev (5 timer siden): Så enkelt er det ikke : https://www.wsj.com/articles/eurozones-economy-outpaced-china-and-u-s-in-2022-11675161027 https://edition.cnn.com/2023/02/01/investing/euro-vs-us-stock-performance/index.html https://markets.businessinsider.com/news/stocks/fed-rate-hikes-us-economy-recession-inflation-europe-jobs-market-2022-11 For ikke å snakke om gjelden. https://www.economist.com/finance-and-economics/2023/05/03/america-faces-a-debt-nightmare Snart er den største posten i budsjettet til USA renter av gjelden. Det er godt dokumentert at folk er lykkeligere i Norge en i USA. Så vi lever lykkeligere over signifikant lenger tid en befolkningen i USA. De to eneste parameteren som betyr noe. Eh, et enkeltår med litt raskere vekst enn USA er ganske irrelevant. Hvordan har det gått i 2023, for eksempel? Mange som skråler om denne gjelden. Hvorfor skjer aldri alle disse krasjene og alt som skulle ha kommet for årevis siden? Ikke at USA er perfekt, og folk der har nok ofret mye for at USA har blitt den supermakten landet er på alle måter. Men vi bør være litt forsiktige med å komme med slikt vås for å "bevise" a USA sliter mer enn andre.
000VF000 Skrevet 3. juli 2023 #9 Skrevet 3. juli 2023 11 minutter siden, jabx said: Ikke at USA er perfekt, og folk der har nok ofret mye for at USA har blitt den supermakten landet er på alle måter. Men vi bør være litt forsiktige med å komme med slikt vås for å "bevise" a USA sliter mer enn andre. USA ble supermakt fordi Europa ødela seg selv gjennom to verdenskriger. Den første gjorde både Frankrike og det britiske imperiet konkurs. To verdenskriger hvor usa forresten var krigsprofitør. Etter 1945 lå all Europeisk og japansk industri i ruiner, og usa hadde flere tiår uten konkurranse. Alt i alt har Europa gjort en god jobb med å komme seg på beina igjen. Å være bekymret over en plass på en rangeringsliste som ts er, er bare komisk og historieløst. 2
Gregarious Skrevet 3. juli 2023 #10 Skrevet 3. juli 2023 jabx skrev (1 time siden): Eh, et enkeltår med litt raskere vekst enn USA er ganske irrelevant. Hvordan har det gått i 2023, for eksempel? Mange som skråler om denne gjelden. Hvorfor skjer aldri alle disse krasjene og alt som skulle ha kommet for årevis siden? Ikke at USA er perfekt, og folk der har nok ofret mye for at USA har blitt den supermakten landet er på alle måter. Men vi bør være litt forsiktige med å komme med slikt vås for å "bevise" a USA sliter mer enn andre. Jeg referer ikke til et krasj når det kommer til gjelden, men at en må omdisponere flere og flere midler for å betale ned på økende rente byrde. Men hva er egentlig meningen din her? Mener du det er bedre å leve i USA? USA er landet for de priviligerte, med et politisk system som minner mer på "Corporatocracy" en demokrati. 1
AnonymBruker 42 Skrevet 3. juli 2023 #11 Skrevet 3. juli 2023 Snakk om "å plukke kissebær" Nå har ikke jeg abonnement på FT, men en påstand som " Europe has fallen behind America and the gap is growing From technology to energy to capital markets and universities, the EU cannot compete with the US." er vel kun sann om man ikke har noe perspektiv, og eller er veldig selektiv når man setter kriteriene for den...
Isambard Skrevet 4. juli 2023 #12 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker 42 skrev (9 timer siden): Snakk om "å plukke kissebær" Nå har ikke jeg abonnement på FT, men en påstand som " Europe has fallen behind America and the gap is growing From technology to energy to capital markets and universities, the EU cannot compete with the US." er vel kun sann om man ikke har noe perspektiv, og eller er veldig selektiv når man setter kriteriene for den... Nuvel. Det er lett å dokumentere påstandene du siterer og "ler" av. USA har simpelthen mye større BNP per innbygger enn Europa. Man trenger ikke drive mye cherrypicking for å si at de er overlegne Europa økonomisk. Husk at EU omfatter en del ganske fattige land i sør. Det er ikke cherrypicking å si at USA har mer anerkjente universitetet enn EU, og spesielt ikke nå som UK er ute av EU. Bare se på en hvilken som helst ranking. Jeg har inntrykk av at folk har mer lyst til å snakke om helt aldre tema som kriminalitet. Det er ikke det denne tråden handler om.
PeeWee Skrevet 4. juli 2023 #13 Skrevet 4. juli 2023 Isambard skrev (50 minutter siden): Nuvel. Det er lett å dokumentere påstandene du siterer og "ler" av. Jeg vil heller innvende at problemet er at det fremstilles som om dette er noe som har skjedd nylig. USA har vel vært mer innovative enn Europa siden perioden etter den amerikanske borgerkrigen og USA har vært generelt sett lengst fremme i data/it siden datamaskiner for bedrifts og hjemmebruk ble funnet opp.
Gjest Refreng Skrevet 4. juli 2023 #14 Skrevet 4. juli 2023 Det er gode grunner til at man ikke ser på USA som en rollemodell https://www.theguardian.com/us-news/2019/jun/04/us-health-insurance-healthcare-child-death-charged-thousands Masseskytinger hittil i år: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mass_shootings_in_the_United_States_in_2023
Isambard Skrevet 4. juli 2023 #15 Skrevet 4. juli 2023 Refreng skrev (1 time siden): Det er gode grunner til at man ikke ser på USA som en rollemodell https://www.theguardian.com/us-news/2019/jun/04/us-health-insurance-healthcare-child-death-charged-thousands Masseskytinger hittil i år: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mass_shootings_in_the_United_States_in_2023 Denne tråden handler om innovasjon og verdiskapning. Ikke våpenkontroll og velferdssystem. 1
Bombasi Skrevet 4. juli 2023 #16 Skrevet 4. juli 2023 Nå kan Norge aldri noensinne sammenligne seg med eller prøve å hevde seg mot USA. Vi er et bittelite "bakgårdsland" med ca. 5,5 mill innbyggere. USA har 332 millioner. I Europa er det 746 millioner. Så Norge gidder jeg ikke snakke særlig om, for vi er begrenset på alle mulige måter, og vi bør både ta til takke med og prissette det vi har klart å oppnå utifra våre forutsetninger. Vi er også "nyrike" sett i nasjonal målestokk, men mot stormakter er vår formue lite å skryte av. USA har mot Europa høstet store strategiske fordeler ved at USA har både fått "tildelt" satsningsområder, og tok grep i en tid Europa lå i ruiner. Ressursbruken til USA har også vært enorm rundt innovasjon og verdiskapning, noe Europa ikke har hatt mulighet til fordi oppbygning har vært i fokus. Så USA har vært i og skapt seg en god spiral rundt innovasjon og verdiskapning over mange, mange tiår, noe som gjør det amerikanske markedet attraktivt, som igjen lokker europeisk hjelp og samarbeid til å bygge opp enda mer. Jeg synes det er fint at det er USA som leder an. Hadde det vært Russland eller Kina så ville jeg vært bekymret. Det går ikke an å nevne Norge i denne miksen.
Gjest Refreng Skrevet 4. juli 2023 #17 Skrevet 4. juli 2023 34 minutter siden, Isambard said: Denne tråden handler om innovasjon og verdiskapning. Ikke våpenkontroll og velferdssystem. Jepp, jeg vet. Det var derfor jeg postet det jeg gjorde. Dersom du tenker litt på det, så ser du sikkert sammenhengen. You can do it, som de sier i USA 🙂
Capt. Obvious Skrevet 4. juli 2023 #18 Skrevet 4. juli 2023 Bombasi skrev (13 minutter siden): Nå kan Norge aldri noensinne sammenligne seg med eller prøve å hevde seg mot USA. Vi er et bittelite "bakgårdsland" med ca. 5,5 mill innbyggere. USA har 332 millioner. I Europa er det 746 millioner. Så Norge gidder jeg ikke snakke særlig om, for vi er begrenset på alle mulige måter, og vi bør både ta til takke med og prissette det vi har klart å oppnå utifra våre forutsetninger. Vi er også "nyrike" sett i nasjonal målestokk, men mot stormakter er vår formue lite å skryte av. USA har mot Europa høstet store strategiske fordeler ved at USA har både fått "tildelt" satsningsområder, og tok grep i en tid Europa lå i ruiner. Ressursbruken til USA har også vært enorm rundt innovasjon og verdiskapning, noe Europa ikke har hatt mulighet til fordi oppbygning har vært i fokus. Så USA har vært i og skapt seg en god spiral rundt innovasjon og verdiskapning over mange, mange tiår, noe som gjør det amerikanske markedet attraktivt, som igjen lokker europeisk hjelp og samarbeid til å bygge opp enda mer. Jeg synes det er fint at det er USA som leder an. Hadde det vært Russland eller Kina så ville jeg vært bekymret. Det går ikke an å nevne Norge i denne miksen. Hvorfor trekker du inn Norge i en sammenlikning som gjelder EU og USA? Ja, samlet sett gjør USA det en del bedre, men det har de alltid gjort når det gjelder verdiskapning, det er ikke noe nytt. USA har ledet an siden andre verdenskrig, og til dels før det også innen noen områder.
Bombasi Skrevet 4. juli 2023 #19 Skrevet 4. juli 2023 (endret) Capt. Obvious skrev (3 minutter siden): Hvorfor trekker du inn Norge i en sammenlikning som gjelder EU og USA? Ja, samlet sett gjør USA det en del bedre, men det har de alltid gjort når det gjelder verdiskapning, det er ikke noe nytt. USA har ledet an siden andre verdenskrig, og til dels før det også innen noen områder. Fordi Norge har blitt nevnt tidligere i tråden, og det jeg skriver er vel at Norge aldri kan sammenlignes med EU og USA, og at USA har ledet an hele veien, og kanskje særlig fra krigen. Endret 4. juli 2023 av Bombasi
Capt. Obvious Skrevet 4. juli 2023 #20 Skrevet 4. juli 2023 Bombasi skrev (1 minutt siden): Fordi Norge har blitt nevnt tidligere i tråden, og det jeg skriver er vel at Norge aldri kan sammenlignes med EU og USA, og at USA har ledet an hele veien, og kanskje særlig fra krigen. Ja, USA samlet sett har gjort det. Men skal man først inn på Norge, så - om man skal inn på enkeltland og BNP som noen nevnte tidligere i tråden - gjett hvilket enkeltland i Europa som er blant de landene som har høyere BNP enn USA...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå