Gå til innhold

Trenger råd angående gulv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi holder på å pusse opp en liten enebolig. Jeg tuller ikke når jeg sier at det er forskjellige gulv i hvert eneste rom. Vi har til nå pusset ned og lakket et originalt tregulv i stue, samt i trapp. Vi skal rive gulvet på soverom og pusse ned der også, orginalt trehvitt gulv som i stue. Men i mellom stue, trapp og soverom ligger kjøkken og gang - med èn type fliser i gangen og èn type på kjøkken. Ønsker å legge et type gulv over hele som kan matche resten av huset. Vi kjører en landlig og rolig stil, med beige vegger. Noen som har tips til gulv som matcher stilen og det naturlige tregulvet? Fliser/ikke fliser? 🤔

Anonymkode: 03255...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle gjerne kommet med tips, men klarer ikke helt å se det for meg, så kanskje du kunne tatt noen bilder? Så er det gjerne lettere å komme med ideer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville ikke valgt parkett eller laminat i hvert fall. Ville valgt noe helt annet enn tre siden dere har slipt tregulv ellers. Jeg ville valgt et fint gulvbelegg fordi det er lunere å gå på og lettere å holde rent enn fliser, men fliser er også fint. Mye å velge i både av fliser og belegg.

Anonymkode: 6f5d7...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vente litt til man er ferdige med å pusse ned de originale gulvene som er, å se om hva man føler da? 

Personlig så er jeg litt fan av å restaurere hus og bygninger slik at man tar vare på gamle kule detaljer, men det kommer jo selvsagt an på bygget. Noen hus har jo blitt tidligere pusset opp litt galematias her og der så det blir voldsom forskjell. 

Jeg har hus fra 1950, som har vært pusset opp både 60, 70 og 80 tallet med en dæsj fra 90 tallet om jeg skal tyde tapetene, panelene og gulv-valgene. Eneste vi har endret på er stue og kjøkken som er likt, og så fjerna vi vegg-til vegg teppe på et soverom å la samme gulvet der. Ellers har vi mixmatch av gulvtyper i alle rom, men vi har tatt vare på orginale gulv så godt vi kan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
navnet skrev (37 minutter siden):

Hva med å vente litt til man er ferdige med å pusse ned de originale gulvene som er, å se om hva man føler da? 

Personlig så er jeg litt fan av å restaurere hus og bygninger slik at man tar vare på gamle kule detaljer, men det kommer jo selvsagt an på bygget. Noen hus har jo blitt tidligere pusset opp litt galematias her og der så det blir voldsom forskjell. 

Jeg har hus fra 1950, som har vært pusset opp både 60, 70 og 80 tallet med en dæsj fra 90 tallet om jeg skal tyde tapetene, panelene og gulv-valgene. Eneste vi har endret på er stue og kjøkken som er likt, og så fjerna vi vegg-til vegg teppe på et soverom å la samme gulvet der. Ellers har vi mixmatch av gulvtyper i alle rom, men vi har tatt vare på orginale gulv så godt vi kan.

Hater mixing av gulv. For meg er det bare "rotete". 

Anonymkode: 1d275...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hater mixing av gulv. For meg er det bare "rotete". 

Trykket "send" før jeg var ferdig....

Dere har det sikkert kjempefint, og  sålenge dere liker det, så er det bra :) 

Vi har også mye mixing av gulv og jeg ønsker også tips til gulv som passer til beige, for jeg blir gal av mixingen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Antar det er furugulv dere sliper ned og da ville jeg lagt furugulv i resten av huset. Du vil se litt forskjell på nytt og gammelt gulv med det vil gå seg til med årene.

Anonymkode: d1213...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere har det sikkert kjempefint, og  sålenge dere liker det, så er det bra :) 

Vi har også mye mixing av gulv og jeg ønsker også tips til gulv som passer til beige, for jeg blir gal av mixingen. 

Jeg ble overhode ikke fornærmet. Jeg jobber med interiør og design og vet godt at alle er forskjellige. :)

Foreslår at dersom dere velger å restaurere gamle gulv så gjør dere det ferdig, og så prøver dere å finne parkett eller laminat (ikke få panikk, laminat i høy kvalitet er superfint nå) som ligner så mye som det går, selv om det ikke matcher 100% så er gulv og treverk av natur mye spill i, så så lenge dere finner samme farge så vil "opplevelsen" være ganske likt. 

Beige er jo mange forskjellige farger det, men om man tenker klassisk så er det en såpass nøytral og mild farge at det blir mer personlig smak hva man liker best til. Er veldig få gulvfarger som IKKE passer til beige. (kanskje prøve å unngå gråbeiset gulv) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...