Gå til innhold

Støtte til briller - på grunn av sykdom, meget dårlig syn og fattigdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du over 7 så dekker nav laseroperasjon , da vil jeg tro de dekker briller også

Anonymkode: a97ed...0c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du over 7 så dekker nav laseroperasjon , da vil jeg tro de dekker briller også

å? 

Anonymkode: 5519c...1aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei. De dekker kun briller ved spesielle øyesykdommer. Det var det iallfall når jeg spurte sist for to år siden.

Anonymkode: 1a3b3...3c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At Nav Sosial sier de ikke dekker briller til voksne er feil. Les Rundskriv 35 til lov om sosiale tjenester pkt 4.18.2.45: https://lovdata.no/nav/rundskriv/r35-00#KAPITTEL_5-2

Les gjerne resten av rundskrivet for å få en forståelse av hvordan sosialtjenesten skal vurdere søknader i henhold til lovverket.

Sosialtjenesten skal alltid foreta en individuell og helhetlig vurdering av situasjonen din. Den er hovedsakelig basert på din økonomiske situasjon.  Send inn søknad, skriv en begrunnelse.  Legg ved skattemelding, skatteoppgjør, leiekontrakt (el dok. på at du eier egen bolig), kontooversikt, kontoutskrifter for de siste tre måneder fra alle disponible konti i alle banker du har et kundeforhold i, lønnsslipper siste tre måneder og annen dokumentasjon du mener er relevant for å belyse din økonomiske situasjon. 

Hvis du får avslag kan du klage til Statsforvalteren. 

Hvis du har fått feriepenger og dermed kan betale brillene selv vil du få avslag. Hvis grunnen til at du ikke har penger til å betale brillene er fordi du betaler på gjeld vil du få avslag. Da må du la være å betale gjeld de månedene det tar deg å spare opp nok penger til å betale for brillene selv. 

Anonymkode: 25675...803

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok dem du spurte på nav roter sammen med brillestøtteordningen som høyre tok knekken på.

Er økonomien svært dårlig skal du kunne søke om supplerende sosialstønad til ekstraordinære, nødvendige utgifter som f.eks dyre briller, selv om du går på AAP.

Den ordningen (som høyre fjernet) med støtte eksplisitt til briller via NAV var ikke økonomisk behovsprøvd.

Som andre nevner, med så dårlig syn kan du også be om henvisning til øyelege for å bli vurdert for laseroperasjon. Det kan du nok få dekket via det offentlige, om ikke reglene på det også har blitt endret siden mitt søsken gjorde det. Hn så ikke riktig så dårlig som deg, og fikk det dekket.

Anonymkode: d56f5...6fc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt sykt at ikke det finnes en ordning for dere som har så dårlig syn. Man får dekket høreapparat og rullestol men ikke briller...

Snakk med øyelege om muligheten for hjelp, si at du må ha stokk og hund hvis ikke.

Anonymkode: 8c6ee...64c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Evt snakk med blindeforbundet, mulig de vet hva du kan gjøre.

Anonymkode: 8c6ee...64c

• 1 måned senere...
Skrevet

Ryddet for avsporing og persondebatt. 

Christina82, mod

Skrevet

Kan tegne brilleabonement på synsam. 

Anonymkode: d4110...e7b

Skrevet

Jeg bruker specsavers til briller har ikke råd til noe annet. 

Men det er veldig stor forskjell på seriøsitet fra butikk til butikk.

Anonymkode: f506e...242

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...