AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #1 Del Skrevet 2. juli 2023 Hei. Jeg trenger nye briller nå ganske snarest. Sist jeg var hos øyelege for å ta synstest, som var i 2018, så hadde jeg sånn -10 på begge øynene og skjeve horninner. Synet endrer seg som sagt veldig mye hos meg, noe flere optikere har påpekt hele livet mitt. Ble f.eks. født med -2,5 i syn og ble født 2 måneder for tidlig. Siste gang jeg kjøpte briller var i desember 2019, og det var på Specsavers. Den gangen hadde jeg tilfeldigvis litt ekstra kroner på kontoen, men det har jeg ikke nå og kommer ikke til å få det i nærmeste framtid. Kan optikeren sende inn refusjon til NAV? NAV Sosial sier til meg at de ikke dekker briller til voksne mennesker. Så da er det kanskje hjelpemiddelsentralen som tar seg av brillestøtte? Bør jeg gå til Specsavers eller Synsam? Det er veldig fortvilende at briller og synstest skal være så dyrt, spesielt for meg som har hatt veldig dårlig syn i hele livet mitt++. Anonymkode: 5519c...1aa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Del Skrevet 2. juli 2023 Nei, briller må du dekke selv. Du kan for øvrig beholde innfatningen og bare kjøpe nye glass, da blir det mye billigere. Anonymkode: c93a3...894 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #3 Del Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, briller må du dekke selv. Du kan for øvrig beholde innfatningen og bare kjøpe nye glass, da blir det mye billigere. Anonymkode: c93a3...894 Enig med TS i at ordningene ved dårlig syn er altfor dårlige! Man kan spare litt på å bare kjøpe nye glass, men ofte er glassene mye dyrere enn innfatningen - og særlig når man har så dårlig syn som -10. Da må man gjerne betale ekstra for brilleglass som ikke er enormt tykke. Dessuten kan innfatningen være utslitt. Men enig i at det kan være verdt å sjekke - men de brillene blir dessverre dyre uansett. Anonymkode: e4571...7dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #4 Del Skrevet 2. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enig med TS i at ordningene ved dårlig syn er altfor dårlige! Man kan spare litt på å bare kjøpe nye glass, men ofte er glassene mye dyrere enn innfatningen - og særlig når man har så dårlig syn som -10. Da må man gjerne betale ekstra for brilleglass som ikke er enormt tykke. Dessuten kan innfatningen være utslitt. Men enig i at det kan være verdt å sjekke - men de brillene blir dessverre dyre uansett. Anonymkode: e4571...7dc Går det an å få alt på avbetaling? Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å betale det heller, da jeg midt i nedbetaling av inkasso. Anonymkode: 5519c...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #5 Del Skrevet 2. juli 2023 Jeg har -14 og som deg ser jeg jo nesten ingenting uten briller eller kontaktlinser. Det er faktisk et handikapp/funksjonshemning når man ser så dårlig, så noe burde vi fått dekt, på linje med hjelpemidler til andre handikappede/funkjsonshemmede Anonymkode: 1a3b3...3c3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 2. juli 2023 #6 Del Skrevet 2. juli 2023 Synsam har brille abonnement, du betaler litt hver måned. Vurderte det selv men valgte å ta 25% rabatt i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #7 Del Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Går det an å få alt på avbetaling? Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å betale det heller, da jeg midt i nedbetaling av inkasso. Anonymkode: 5519c...1aa Du kan kjøpe abonnement hos Synsam i hvert fall. Anonymkode: 50506...5b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #8 Del Skrevet 2. juli 2023 Du kan kjøpe briller på avbetaling på Brilleland, regner med at de andre kjedene også har den muligheten. Anonymkode: c9e92...677 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #9 Del Skrevet 2. juli 2023 Har man inkasso så får man ikke nedbetaling. Anonymkode: cd35c...1f1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #10 Del Skrevet 2. juli 2023 Jeg vet ikke om dette blir annerledes med såpass stort avvik fra vanlig syn, men jeg betalte 500,- for synstest inkludert briller hos Specsavers forrige måned, klarer du å skrape sammen til det? Anonymkode: b436e...623 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #11 Del Skrevet 2. juli 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke om dette blir annerledes med såpass stort avvik fra vanlig syn, men jeg betalte 500,- for synstest inkludert briller hos Specsavers forrige måned, klarer du å skrape sammen til det? Anonymkode: b436e...623 Ja, akkurat 500 kroner går jo nå. Men da har du kanskje bedre syn enn meg? Anonymkode: 5519c...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #12 Del Skrevet 2. juli 2023 Burde vært gratis når man er plaget av så dårlig syn. Anonymkode: 74a27...350 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #13 Del Skrevet 2. juli 2023 Du kan få dekka øyeoperasjon med linsebytte når du ser såpass dårlig. Sjekk med øyelege, som du bør ha fast oppfølging fra Anonymkode: ce3fb...fa7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #14 Del Skrevet 2. juli 2023 Jeg fikk på avbetaling hos specsavers. Rentefritt, man kan velge 10 eller 20 mnd eller noe sånt. De hadde 2 for 1 da jeg kjøpte mine briller, så betaler 279kr mnd i 10 mnd. Synes det var greit at det er null renter på det. Briller er dyrt. Anonymkode: 24390...0e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #15 Del Skrevet 2. juli 2023 Ser at Synsam har synsundersøkelse til 295 kroner akkurat nå. Men vet ikke om det er vits i å ta den undersøkelsen, hvis jeg ikke har råd til å kjøpe briller liksom. Jeg har også hørt om voksne som får dekka briller via NAV. Vanskelig situasjon. Anonymkode: 5519c...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #16 Del Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ja, akkurat 500 kroner går jo nå. Men da har du kanskje bedre syn enn meg? Anonymkode: 5519c...1aa Ja, det har jeg. Men, når synsundersøkelsen skal inneholde en brille gjelder det vel alle? Ser at det koster 695,- nå, så jeg var vel heldig og traff et tilbud. (Jeg mottar aap, så det passet sånn sett bra) Anonymkode: b436e...623 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #17 Del Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har -14 og som deg ser jeg jo nesten ingenting uten briller eller kontaktlinser. Det er faktisk et handikapp/funksjonshemning når man ser så dårlig, så noe burde vi fått dekt, på linje med hjelpemidler til andre handikappede/funkjsonshemmede Anonymkode: 1a3b3...3c3 Helt enig! Jeg hadde «bare» minus seks før jeg ble lasik-operert og fikk perfekt syn (de beste pengene jeg har brukt noen gang!), men jeg var helt hjelpeløs uten briller/linser. Minus 14 er selvsagt enda mye verre! Helt tullete at man ikke får dekket briller hvis man ser dårligere enn i alle fall 2,5-4. Man klarer seg faktisk ikke uten. Når man har minus 14, er faktisk briller et hjelpemiddel på lik linje med en rullestol. Anonymkode: e4571...7dc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #18 Del Skrevet 2. juli 2023 Hvis du har exsessiv myopi kan du få dekket briller via hjelpemiddelsentralen. Gå til en optiker som kan regelverket, så hjelper de deg! Anonymkode: 0f20d...94d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #19 Del Skrevet 2. juli 2023 Bare glassene mine koster minst 12.000 kr. og jeg er ikke så nærsynt som ts. Jeg er mer eller mindre hjelpesløs uten briller. Klarer absolutt hverken å jobbe, kjøre bil eller bevege meg ute. Jeg tok en nedbetalingsavtale hos Optika. Ser at du har en inkassosak. Betal ned den først. Hvor langt tid har du før du er ferdig? Anonymkode: 5b91e...360 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #20 Del Skrevet 2. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bare glassene mine koster minst 12.000 kr. og jeg er ikke så nærsynt som ts. Jeg er mer eller mindre hjelpesløs uten briller. Klarer absolutt hverken å jobbe, kjøre bil eller bevege meg ute. Jeg tok en nedbetalingsavtale hos Optika. Ser at du har en inkassosak. Betal ned den først. Hvor langt tid har du før du er ferdig? Anonymkode: 5b91e...360 Mange mange måneder, dessverre. Men skal høre med fastlege og optiker om det finnes muligheter for støtte. Mulig at en av dem kan henvise meg til øyelege, hvis det er nødvendig. Anonymkode: 5519c...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå