Gå til innhold

Hvor mange sparekontoer har du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det på hele summen? Jeg har 3 forskjellige renter på innskudd 1,1 mill, fordi det er en til 500k så en til 1mill og over.. 

Anonymkode: ec8ae...11a

Kraft bank har minimumsinnskudd på 50 000, Svea har fra første krone. Men Svea er bare dekket av den svenske innskuddsordningen, så er vel opp til 100 000 euro der. Kraft Bank har månedlig kapitalisering av renter, det er kjekt hvis man får et bedre tilbud og vil flytte pengene inkludert renter, uten å måtte si opp kontoen.

Anonymkode: 418b7...b46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 sparekontoer: 

1 buffer: sparemål oppnådd

2 nytt bad: snart oppnådd

3 ferie 2024: sparemål oppnådd

Sp har jeg endel fond sparekontoer:

1. Til pensjon for meg og mannen/IPS

2. Egenkapital til hver av barna

3. Generell fondsparing

Anonymkode: 8d37e...45d

Skrevet

5.

BSU

BSU 2

"Høy"-rente 

2 Fastrente

Skrevet

Jeg har 4 stk inkludert BSU fordelt på 2 banker. Det er da en blanding av høyrentekonto, samt buffer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har én. Trudde det var normalt, jeg. Ser ut til at jeg tok feil.

Kommer til å fortsette med én. Ser ikke hva jeg trenger flere til.

Anonymkode: 540aa...967

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har én. Trudde det var normalt, jeg. Ser ut til at jeg tok feil.

Kommer til å fortsette med én. Ser ikke hva jeg trenger flere til.

Anonymkode: 540aa...967

Årsaken til at man har flere er for de fleste å sikre seg best mulig vilkår for plasseringen sin.

Har man veldig høy formue, slik at man har mer enn 2 millioner kroner på konto, så er det også for å sikre seg gjennom bankgarantifondet. Jeg slipper "heldigvis" å tenke på akkurat det🤣

AnonymBruker
Skrevet

En liten ulempe med å ha veldig mange kontoer med halvstore beløp er dårlig renter. Høyrentekontoer krever at det er en viss størrelse på beløpet. Men ørten småkontoer så får du mindre renteutbytte. 

Anonymkode: 7d843...f2f

AnonymBruker
Skrevet

Har én vanlig sparekonto, men har ikke brukt den noe særlig etter at rentene begynte å stige. Til sparing med horisont på under ett år bruker jeg heller pengemarkedsfond. Det gir bedre forventet rente enn alle sparekonti, og da slipper jeg også å flytte pengene rundt til bankene med høyest rente.

Har også aksjesparekonto, men det fungerer mer som en brukskonto ettersom man ikke får noen rente av å ha penger stående der.

Anonymkode: bd9cd...e3e

AnonymBruker
Skrevet
  • Bufferkonto
  • Feriekonto
  • Større utgifter til barna (regulering, konfirmasjon osv)
  • Ting jeg sparer til (forholdsvis kortsiktig)

I tillegg: fondskontoer til meg og barna (langsiktig)

Anonymkode: b316f...b12

Skrevet

Tror jeg har 4. En bufferkonto med noen tusen på, en konto med noen tusenlapper på til veterinærutgifter (som kan skje plutselig), en vanlig sparekonto som ikke brukes, og så en sparekonto i annen bank som brukes da de har bedre rente der enn i dagligbanken min. Den sistnevnte tok jeg nettopp 10 000 fra og innbetalte på boliglånet mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...