Gå til innhold

Har du og søsknene dine samme kromosomer fra mor? 50% sjanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor har to x kromosomer. Hun overfører bare ett til fosteret. Det gjør at søsken kan ligne på ulike mennesker på morssiden.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er tre søsken. Vi ligner ikke. At minst to av oss deler kromosom virker utenkelig. (Oi vent, fins det flere gener, kombinert på uendelig mange måter?) 🙄

Anonymkode: 616de...272

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har da flere kromosompar som kan arves videre….  Både jeg og min bror ligner på begge foreldrene våre og både jeg og mine fem barn har munn og hakepartiet etter min far.

Anonymkode: 11bd0...30c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde ikke at jeg liknet på noen på min morsside (har arvet både hud- og hårfarge fra min far) helt til jeg prøvde er sånt gammel-filter på snapchat og ble prikk lik min mormor 😂

Anonymkode: 832ba...0ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg trodde ikke at jeg liknet på noen på min morsside (har arvet både hud- og hårfarge fra min far) helt til jeg prøvde er sånt gammel-filter på snapchat og ble prikk lik min mormor 😂

Anonymkode: 832ba...0ef

litt samme her, jeg prøvde et sånt «bli en mann» filter og så brått nøyaktig ut som fetteren min 😂 Har aldri tenkt over at vi ligner ellers.

Anonymkode: 124cb...a2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to søsken. Bror 1 ligner på faren vår, mens bror 2 ligner på en av onklene på farssiden. Jeg ligner slektninger på morssiden.

Anonymkode: 473d1...403

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke søsken, men her er det kun 1 av 3 barn som ligner på meg, eller min side. 

Anonymkode: fb086...d94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du må lese deg litt mer opp på genetikk, gener og kromosomer

Anonymkode: ad1f7...000

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var prikk lik på moren som barn, da jeg var barn. Såpass at familien stadig blander hvem som er hvem på bilder. Nå likner jeg ikke på mamma i det hele tatt og ser ut som en kvinnelig versjonen av oldefar på pappas side. 😅

Anonymkode: d912e...8b0

• Liker 1
Skrevet

Vi er tre søsken, med samme moer og far  de to eldster har blå øyne og blondt hår og høye (godt over gjenomsnittet) og så kom jeg , brune øyne  og mørkere hår og ca 30-40 cm kortere enn søsknene mine. Men ansiktstrekkene våre er ganske like særlig jeg og min søster. Men siden jeg er mørkere sier "alle" at jeg er den eneste som lik er på farsslekta . Men sannheten er jo at vi alle tre har fått en salig miks av gener.

Da sønnen min ble født ble jeg veldig overasket over at jeg skulle få ett barn med blå øyene siden hverken jeg eller samboern har blå øyne  men det har vi, og dattra vår er mini me prikk lik meg som barn bare litt mørkere hår, men ansiktstrekkene til begge to er veldig like igjen bare  fargene som forvirrer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ante ikke hvor like jeg og broren min er før jeg prøvde skifte kjønn-filter på snapchat. Jeg ble helt sjokkert, for øyenfargen var det eneste som var ulikt :ler:

Anonymkode: 95438...96b

• Liker 1
Skrevet

Les litt om overkryssing og meiose TS, ingen kjønnsceller er helt like 😊

AnonymBruker
Skrevet
Ginny skrev (16 minutter siden):

Les litt om overkryssing og meiose TS, ingen kjønnsceller er helt like 😊

Ja… og epigenetikk, mutasjoner, arv og miljø… med mye mer… det er ikke så enkelt og rett fram i praksis. 

Anonymkode: 3d9cc...2b9

Skrevet (endret)

Jeg vet om mutasjoner, epigenetikk etc, men det er ikke poenget her😅 

Endret av Majer
AnonymBruker
Skrevet

Bror og meg deler 28,9% dna. Ikke samme far.

Anonymkode: 86946...e19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...