AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 Hva tilsvarer dette ifølge dere selv, evt lege som har "diagnostisert"? Jeg har alltid hatt kraftige blødninger slik jeg ser det, iom at jeg ofte blør gjennom bind/tamponger og klær (til tross for hyppi bytte), og har uhell særlig om natten. Siste halvåret har jeg derimot hatt det jeg vil kalle FOR kraftige blødninger. Særlig de første 3 dagene kan jeg bokstavelig talt kjenne blodet renne konstant, og det går maks 1 time før jeg blør gjennom tamponger. Når jeg tar ut tampongen er den stappfull, pluss dekket av tykke, sorte klumper med blod. I tillegg kan det ofte renne blod fra skjeden når jeg skifter, og det ligger sorte klumper i doskålen på størrelse med en plomme (i diameter) eller enda litt større. Har noen andre opplevd dette...? Jeg har bestilt legetime, men pga sommerferie fikk jeg ikke før i begynnelsen på september (ukesvis venting normalt sett hos fastlegen...), og kjenner jeg er litt småbekymret 😏 Og før noen nevner det; her hvor jeg bor er det ikke mulighet for å dra til privat gynekolog uten å måtte vente enda lenger 🫤 Jeg er for øvrig 43, så mulig det kan være perimenopause (vet ikke om det har et ord på norsk)...? Anyway...Jeg ønsker altså bare å høre fra andre som har opplevd lignende blødninger og/eller har kunnskap om dette kan være noe alvorlig 🙃 Siste celleprøve tok jeg for 2 år siden, og den var normal. Anonymkode: c47b7...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Skrevet 2. juli 2023 Ppiller som fjerner mensen 🙌 Anonymkode: a031c...627
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #3 Skrevet 2. juli 2023 Etter at jeg fikk barn har jeg ikke hatt store blødninger, bruker menskopp og har pleid å blø ca. 40 ml. Inntil i fjor sommer, da tok det helt av 🙈 Over en drøy to-ukers periode mistet jeg rett i underkant av en liter blod, med store koagler. Hos gynekologen fikk jeg vite at det var aldersrelatert, og koaglene rett og slett var et resultat av at jeg blødde mye (hadde ikke opplevd det siden jeg fødte). De neste gangene blødde jeg fremdeles mye sammenlignet med tidligere, men det har gått nedover og nå stabilisert seg på 50-60 ml. Mener at 80 ml regnes som en rikelig blødning… Anonymkode: 36273...a79
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #4 Skrevet 2. juli 2023 Just now, AnonymBruker said: Etter at jeg fikk barn har jeg ikke hatt store blødninger, bruker menskopp og har pleid å blø ca. 40 ml. Inntil i fjor sommer, da tok det helt av 🙈 Over en drøy to-ukers periode mistet jeg rett i underkant av en liter blod, med store koagler. Hos gynekologen fikk jeg vite at det var aldersrelatert, og koaglene rett og slett var et resultat av at jeg blødde mye (hadde ikke opplevd det siden jeg fødte). De neste gangene blødde jeg fremdeles mye sammenlignet med tidligere, men det har gått nedover og nå stabilisert seg på 50-60 ml. Mener at 80 ml regnes som en rikelig blødning… Anonymkode: 36273...a79 Jeg er forøvrig 41… Anonymkode: 36273...a79
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #5 Skrevet 2. juli 2023 Har det helt likt, blør gjennom grønn tampong og nattbind på under 1 time, både store klumper med blod og rennende blod. Legen ville sette meg på prevensjon men jeg blir kraftig deprimert så takket nei. Har fått noen tabletter man kan ta av og til som skal gi mindre blødning, skal prøve det neste mens. De kan gi blodpropp så skal brukes med forsiktighet Anonymkode: ca684...ab6
AprilLudgate Skrevet 2. juli 2023 #6 Skrevet 2. juli 2023 Få tranexamsyre De reduserer greit. Bruker de dagene med kraftigst blødning. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #7 Skrevet 3. juli 2023 Har det helt likt. Fikk påvist Adenomyose. Jeg blør og blør. Gjennom alt! Og av og til kjennes det ut som en fødsel når de største klumpene kommer ut. Jeg ble tilbudt spiral,fjerning av slimhinner eller noe sånt eller fjerne livmoren. Jeg vil ikke noen av delene fordi jeg er så pyse men hver mnd får jeg helt åndenød av at jeg har det sånn. Jeg er 42 men har hatt det i mange år. Anonymkode: db9e4...f68
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #8 Skrevet 3. juli 2023 Jeg hadde mye da jeg hadde kobberspiral og også som ungdom. Spesielt de to første dagene. Det ble løst ved å få hormonspiral. Nå har jeg bare småblødninger. Av og til så lite at jeg er usikker på om det er menstruasjon eller mellomblødninger. Anonymkode: 9f825...47d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #9 Skrevet 3. juli 2023 AprilLudgate skrev (13 timer siden): Få tranexamsyre De reduserer greit. Bruker de dagene med kraftigst blødning. Enig! Jeg bruker Cyklokapron👍 Anonymkode: 26d05...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #10 Skrevet 3. juli 2023 Har fjernet livmorslimhinnen og fått et nytt liv. Krever at du er ferdig med eventuelle barn, bare. Anonymkode: 7fe32...31d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #11 Skrevet 3. juli 2023 Det spørs hva jeg spiser. Jo mer karbohydrater jeg spiser, jo mer blør jeg. Jeg bruker menskopp og fyller den opp på 4-5 timer de to dagene det blør mest hvis jeg spiser "normalt norsk kosthold". Hvis jeg spiser ren carnivore (kun animalsk), så blør jeg kanskje to fulle av disse totalt. Jeg blør mindre når jeg blør og jeg blør i kortere tid. Anonymkode: 14ef0...7e4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #12 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det spørs hva jeg spiser. Jo mer karbohydrater jeg spiser, jo mer blør jeg. Jeg bruker menskopp og fyller den opp på 4-5 timer de to dagene det blør mest hvis jeg spiser "normalt norsk kosthold". Hvis jeg spiser ren carnivore (kun animalsk), så blør jeg kanskje to fulle av disse totalt. Jeg blør mindre når jeg blør og jeg blør i kortere tid. Anonymkode: 14ef0...7e4 Hvis du fyller opp menskopp på 4-5 timer blør du ikke mye. Jeg tømmer minst hver time de første to dagene. Anonymkode: ab78b...c43 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #13 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du fyller opp menskopp på 4-5 timer blør du ikke mye. Jeg tømmer minst hver time de første to dagene. Anonymkode: ab78b...c43 Jeg visste ikke at vi målte "pikker". Da blør du ekstremt mye. Gratulerer? Å blø over 80 ml regnes som kraftig blødning. Jeg blør mer enn 80 ml i løpet av mensperioden når jeg spiser "normalt norsk kosthold". Anonymkode: 14ef0...7e4 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #14 Skrevet 4. juli 2023 Høres ut som meg. Jeg blør 100 ml daglig, de tre første dagene under menstruasjon. Er under utredning nå for å fjerne livmorslimhinnen. Er 40 år. Anonymkode: b0d4b...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #15 Skrevet 4. juli 2023 Jeg hadde det likt som deg, og det ble verre og verre etter fylte 40 (er 48 nå). Måtte være hjemme fra jobb da det sto på som verst, for jeg blødde gjennom grønn ob+nattbind på timen. Gikk til gynekolog, og fikk påvist adenomyose. Kosthold utgjør ingen forskjell hos meg, men Cyklokapron reduserte blødningene betraktelig! Det ble er nytt liv etter det. Etter noen år ble det vurdert å fjerne livmoren pga knutene, men ble istedet satt på Ryeqo. Det satte meg i kunstig overgangsalder. Jeg har ingen bivirkninger av den, og har ingen blødninger lengre. Selv om du skriver at det er lengre ventetid til gynekolog, så vil jeg anbefale deg å prøve det. Min erfaring er at de har bedre greie på dette enn fastlegene. Lykke til - håper du får god hjelp 😊 Anonymkode: 761dd...e3d 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #16 Skrevet 4. juli 2023 Stakkars dere. Jeg har opplevd det en gang i vinter. Skulle på kjøpesenter og det bare rant. Men kun opplevd det så ille en gang. må da kunne snakke med en gynekolog og gjøre noe med det? Det er jo invalidiserende første dagene Anonymkode: 53bff...057 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2025 #17 Skrevet 7. april 2025 AnonymBruker skrev (På 4.7.2023 den 4.15): Jeg hadde det likt som deg, og det ble verre og verre etter fylte 40 (er 48 nå). Måtte være hjemme fra jobb da det sto på som verst, for jeg blødde gjennom grønn ob+nattbind på timen. Gikk til gynekolog, og fikk påvist adenomyose. Kosthold utgjør ingen forskjell hos meg, men Cyklokapron reduserte blødningene betraktelig! Det ble er nytt liv etter det. Etter noen år ble det vurdert å fjerne livmoren pga knutene, men ble istedet satt på Ryeqo. Det satte meg i kunstig overgangsalder. Jeg har ingen bivirkninger av den, og har ingen blødninger lengre. Selv om du skriver at det er lengre ventetid til gynekolog, så vil jeg anbefale deg å prøve det. Min erfaring er at de har bedre greie på dette enn fastlegene. Lykke til - håper du får god hjelp 😊 Anonymkode: 761dd...e3d Håper du ser dette men hvor lang tid tok det før du sluttet å blø på Ryeqo? Bivirkninger her er muskelsmerter,hodepine ,vektøkning og jeg har blødd brunt 1 mnd i strekk. Og nå fikk jeg mensen igjen. Anonymkode: db9e4...f68
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå