Gå til innhold

Vannskrekk hele livet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå 37 år og har ikke vært i vann på ca 10 år. Da var jeg kun uti på grunna i sjøkanten og svømte inn til land.

Har ikke vært i et basseng siden 2002, da jeg var ferdig på ungdomsskolen. Jeg lærte for så vidt å svømme i 3.klasse, men en traumatisk opplevelse i vann kort tid etter satt meg tilbake. Jeg hadde eget opplegg i svømminga hele grunnskolen, og til og med en privatlærer i en periode. Uansett så ble jeg aldri trygg i vann.

Jeg unngår å prøve finne dame (jeg er mann) eller å få barn, siden jeg ikke kan være forelder med denne angsten. Jeg har generelt angst for mange ting, men vannskrekken tar kaka. Jeg bor ved kysten, som gjør det enda mer flaut og pinlig.

På en måte vil jeg møte frykten, og på en annen måte føler jeg frykten er for sterk og at det er greit å ikke trosse den. Føler jeg heller vil dø enn måte være på dypt vann. For meg er det helt utenkelig å skulle svømme hvor vannet er dypere enn jeg kan stå.

Jeg begynner nesten å grine når jeg ser på videoer om frykt for vannskrekk på youtube. Får nesten angstanfall av å tenke på det.

Tror ikke jeg hadde vært redd for å være i et basseng hvor det er grunt vann og jeg kan stå. Jeg hadde ikke trengt å sitte på bassengkanten og dyppe tærne som første steg, liksom. Og jeg antar at jeg fremdeles kan svømme (kun vanlig bryst).

Tør ikke melde meg på svømmekurs, med sosial angst og tanken på at andre skal se meg.

Kan man leve et liv i Norge uten å kunne svømme?

Anonymkode: 907a3...682

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å leve et normalt familieliv med barn uten å være svømmedyktig . Så begynn på svømmekurs først som sist!

Anonymkode: 930b9...3e9

AnonymBruker
Skrevet

Fobi kan kureres ved hjelp av psykolog, det er faktisk en av de enkleste tilstandene å kurere. Høres ut som du trenger psykolog for den sosiale angsten også, så det er vel bare å bestille seg en time hvis du har et genuint ønske om å bli bedre?

Anonymkode: 79647...6d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke vann, aldri likt å bade. Antageligvis er du mer plaget, men dette har aldri hindret meg i å få barn eller være forelder. Har fint klart å vasse i strandkanten, men andre svømme- og badeaktiviteyer har jeg ned god samvittighet overlatt til andre. Barna har klart deg fint!

Anonymkode: 3a0e5...98e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...