AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 American Medical Association (AMA) har bedt medlemmene sine (Nesten alle leger i USA) om å slutte å bruke BMI. Meget bra. Metoden er utdatert og full av feil. Norge og andre land vil følge etter. https://www.nrk.no/trondelag/amerikanske-leger-blir-bedt-om-a-bruke-bmi-skalaen-i-mindre-grad-1.16462195 "Den amerikanske legeforeningen har gitt ut en egen rapport i forbindelse med de nye bestemmelsene. Her skriver de blant annet at BMI-skalaen ikke skiller mellom fett og annen kroppsmasse. Og at den heller ikke tar hensyn til hvor på kroppen fettet befinner seg. Studier har vist at fett som samler seg rundt magen kan være farligere enn fett på lårene. Derfor mener foreningen at det å måle omkrets rundt midjen, eller å måle forholdet mellom midje og hofte, kan være like nyttig. Noe gruppen særlig legger vekt på er at skalaen ikke tar hensyn til hvilken opprinnelse man har. Altså aner og genetikk." Anonymkode: 2e7fe...47a 3 5 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Skrevet 2. juli 2023 Det er bra at de gjør tror jeg. BMI/KMI syns jeg er et ganske dårlig verktøy. De fleste helsepersonell vet jo også det nå og sier at det egentlig kun brukes "som en indikasjon". Hofte-midje mål gir jo et mye bedre bilde på om man har mye usunt visceralt fett som ligger rundt organene. En som er slank i midjen og har lite visceralt fett på magen kan jo ifølge en BMI/KMI kalkulator være overvektig om de har store lår eller en stor rumpe liksom. Og hos kvinner i fertil alder skal jo det egentlig være bra sier de, altså at man har litt fett på rumpe og lår. Det skal visst være bra for fruktbarheten for oss kvinner eller et tegn på høy fruktbarhet. Anonymkode: c8cfe...e01 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #3 Skrevet 2. juli 2023 Herlig! Jeg har BMI over 40 og hadde en operasjon i magen og da kommenterte kirurgen etterpå at alt fettet mitt var i huden og ikke mellom organene. Innvendig var jeg slank, og jeg har mye muskler. Han kalte meg feit-tynn, altså motsatt av tynn-feit hvor de er normalvektig etter BMI, men har mye innvendig fett. Han hadde aldri sett det så lite innvendig fett hos en feit person før. Jeg var også en såkalt superhealer fordi jeg kom utrolig fort etter operasjonen, så jeg har tydeligvis god helse. Og de var bekymret for at jeg hadde for dårlig helse til å gjøre operasjonen... Så viste det seg at jeg var sunnere enn mange normalvektige. Anonymkode: db8a8...7c6 3 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #4 Skrevet 2. juli 2023 ENDELIG!!!! Har venter lenge på at BMI skal fjernes! Anonymkode: 23d3b...922 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Skrevet 3. juli 2023 BMI var aldri ment brukt på individnivå. Det er hovedproblemet. Målet ble utviklet for populasjonsstudier, hvor en ca indikator var godt nok. Det var en belgisk matematiker som laget formelen, ikke en lege eller noen med medisinsk bakgrunn. BMI var aldri ment å si noe om enkeltpersoners helse. Den tar ikke hensyn til medisinsk viten om kropp og helse, fordi det var aldri hensikten. Det eneste overraskende her, er at det har tatt legestanden 200 år å innse at de misbruker et mål som aldri var ment å brukes medisinsk. For alle de grunnene som AMA nå fremmer. The person who dreamed up the BMI said explicitly that it could not and should not be used to indicate the level of fatness in an individual. https://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=106268439 Anonymkode: 10957...279 5 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #6 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 2.7.2023 den 15.13): American Medical Association (AMA) har bedt medlemmene sine (Nesten alle leger i USA) om å slutte å bruke BMI. Meget bra. Metoden er utdatert og full av feil. Norge og andre land vil følge etter. https://www.nrk.no/trondelag/amerikanske-leger-blir-bedt-om-a-bruke-bmi-skalaen-i-mindre-grad-1.16462195 "Den amerikanske legeforeningen har gitt ut en egen rapport i forbindelse med de nye bestemmelsene. Her skriver de blant annet at BMI-skalaen ikke skiller mellom fett og annen kroppsmasse. Og at den heller ikke tar hensyn til hvor på kroppen fettet befinner seg. Studier har vist at fett som samler seg rundt magen kan være farligere enn fett på lårene. Derfor mener foreningen at det å måle omkrets rundt midjen, eller å måle forholdet mellom midje og hofte, kan være like nyttig. Noe gruppen særlig legger vekt på er at skalaen ikke tar hensyn til hvilken opprinnelse man har. Altså aner og genetikk." Anonymkode: 2e7fe...47a strengt tatt burde man bare måle fettprosent. Utrolige mange liksom normalvektige hadde nok fått et sjokk om de gjorde det. Folk flest har alt for mye fettmasse sammenlignet med muskelmasse. Det er SÅ mange flere som er tynnfeite og dvaske, enn supertrente muskelberg som er overvektige på BMI mens de har sixpack. Anonymkode: 9e9f7...d03 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #7 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): BMI var aldri ment brukt på individnivå. Det er hovedproblemet. Målet ble utviklet for populasjonsstudier, hvor en ca indikator var godt nok. Det var en belgisk matematiker som laget formelen, ikke en lege eller noen med medisinsk bakgrunn. BMI var aldri ment å si noe om enkeltpersoners helse. Den tar ikke hensyn til medisinsk viten om kropp og helse, fordi det var aldri hensikten. Det eneste overraskende her, er at det har tatt legestanden 200 år å innse at de misbruker et mål som aldri var ment å brukes medisinsk. For alle de grunnene som AMA nå fremmer. The person who dreamed up the BMI said explicitly that it could not and should not be used to indicate the level of fatness in an individual. https://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=106268439 Anonymkode: 10957...279 Hvorfor bruker helsevesenet et mål som ikke er ment på individnivå ? Anonymkode: 23d3b...922
Viktualia Skrevet 4. juli 2023 #8 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor bruker helsevesenet et mål som ikke er ment på individnivå ? Anonymkode: 23d3b...922 Fordi det er billig, raskt og innebærer lite ubehag for pasienten, og BMI kombinert med et blikk på den som sitter der vil si ganske mye. Hvis man i tillegg tar et midjemål vet man omtrent hvor landet ligger. 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #9 Skrevet 4. juli 2023 10 hours ago, Viktualia said: Fordi det er billig, raskt og innebærer lite ubehag for pasienten, og BMI kombinert med et blikk på den som sitter der vil si ganske mye. Hvis man i tillegg tar et midjemål vet man omtrent hvor landet ligger. Jeg vil våge å påstå at 'et blikk' er tilstrekkelig for å vurdere hvor over/under/normalvektig patienten er, og at BMI/midjemål ikke bidrar med ekstra informasjon i det hele tatt. Anonymkode: 4a02e...2b1 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #10 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vil våge å påstå at 'et blikk' er tilstrekkelig for å vurdere hvor over/under/normalvektig patienten er, og at BMI/midjemål ikke bidrar med ekstra informasjon i det hele tatt. Anonymkode: 4a02e...2b1 Nei. Det holder ikke. Jeg er blitt sendt på vekten av flere leger fordi de tror jeg er undervektig. Jeg har en Bmi på ca 20 og er mange kilo fra undervekt.De hadde gjerne sett at jeg er normalvektig om de så meg uten klær, men tror de færreste hadde ønsket kle av seg for at legen ikke skal bruke utregninger. Bmi er ett godt verktøy, selv om en boler fort blir overvektig på BMI. For vanlige folk gir det en god pekepinn. Anonymkode: 5ba7f...a79 3
Bombasi Skrevet 4. juli 2023 #11 Skrevet 4. juli 2023 (endret) Joda. Okei. Men da må det komme inn en ny skala som erstatter BMI-skalaen. Man kan ikke bare late som om at BMI-skalaen ikke har et formål og lager retningslinjer, herav droppe den helt. En ny skala må på plass før at man slutter å bruke BMI som retningslinjer. For øvrig vet absolutt alle at BMI'en må sees på med sunn fornuft og hverken er presis eller veiledende. Det sier seg selv at en muskuløs og tung idrettsbodybuilder på 120 kg ikke lider av alvorlig fedme grad II, men har ekstrem muskelmasse. Herav burde vel aldri BMI som veiledning mot forsikringer vært et tema fra dag èn, men det betyr likevel ikke at BMI-skalaen ikke har et greit formål generelt sett. Endret 4. juli 2023 av Bombasi 2
enkefru Skrevet 4. juli 2023 #12 Skrevet 4. juli 2023 Han der overlegen fra Tønsberg Sykehus som ALLTID blir intervjuet når det er snakk om overvekt, sa på Dagsrevyen forleden at det overhodet IKKE er aktuelt å skrote BMI i det norske helsevesenet per nå, selv om Usa gjør det 1 1
DMS Skrevet 4. juli 2023 #13 Skrevet 4. juli 2023 Bombasi skrev (6 minutter siden): Joda. Okei. Men da må det komme inn en ny skala som erstatter BMI-skalaen. Man kan ikke bare late som om at BMI-skalaen ikke har et formål og lager retningslinjer, herav droppe den helt. En ny skala må på plass før at man slutter å bruke BMI som retningslinjer. For øvrig vet absolutt alle at BMI'en må sees på med sunn fornuft og hverken er presis eller veiledende. Det sier seg selv at en muskuløs og tung idrettsbodybuilder på 120 kg ikke lider av alvorlig fedme grad II, men har ekstrem muskelmasse. Herav burde vel aldri BMI som veiledning mot forsikringer vært et tema fra dag èn, men det betyr likevel ikke at BMI-skalaen ikke har et greit formål generelt sett. Britane ser ut til å ha gått for ratio mellom midjemål og høgde, og at midjemålet bør vere under halvparten av høgda. Eg er grenseland til feit på bmi, men kan glede meg over at eg er godt innafor på dette målet😅https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/vi-bor-male-midjemalet/ 1
Snok1 Skrevet 4. juli 2023 #14 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg vil våge å påstå at 'et blikk' er tilstrekkelig for å vurdere hvor over/under/normalvektig patienten er, og at BMI/midjemål ikke bidrar med ekstra informasjon i det hele tatt. Anonymkode: 4a02e...2b1 Med BMI som måling kan man gjøre visuelle observasjoner og koble det opp mot en måling for å trende utvikling over tid. Folk som argumenterer mot BMI er ofte feite folk som er ubekvemme med at legen påpeker at de er feite, eller de er kroppsbyggere. Kroppsbyggerne har et poeng for sin egen del. Det vet alle, inkludert fastlegen deres. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #15 Skrevet 4. juli 2023 DMS skrev (20 minutter siden): Britane ser ut til å ha gått for ratio mellom midjemål og høgde, og at midjemålet bør vere under halvparten av høgda. Eg er grenseland til feit på bmi, men kan glede meg over at eg er godt innafor på dette målet😅https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/vi-bor-male-midjemalet/ Da kan heldigvis kvinner på 180 cm ha midjemål opptil 90cm! Anonymkode: 23d3b...922
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #16 Skrevet 5. juli 2023 Fjugur skrev (13 timer siden): Han der overlegen fra Tønsberg Sykehus som ALLTID blir intervjuet når det er snakk om overvekt, sa på Dagsrevyen forleden at det overhodet IKKE er aktuelt å skrote BMI i det norske helsevesenet per nå, selv om Usa gjør det Nå har jeg sett den gubben sikkert 50+ ganger på nyheter, i debatter og i aviser. Og HVER gang er han NEGATIV og AVFEIENDE til et eller annet. Hver eneste gang. Anonymkode: 2e7fe...47a 5
I Grosny Skrevet 6. juli 2023 #17 Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 4.7.2023 den 11.08): Hvorfor bruker helsevesenet et mål som ikke er ment på individnivå ? Anonymkode: 23d3b...922 Fordi det er lettvint, krever bare høyde, vekt og en tabell.
Yodas Skrevet 6. juli 2023 #18 Skrevet 6. juli 2023 On 7/4/2023 at 11:08 AM, AnonymBruker said: Hvorfor bruker helsevesenet et mål som ikke er ment på individnivå ? Anonymkode: 23d3b...922 Fordi det gir mening på gruppenivå. Hvis bmi i en befolkning øker er vi sannsynligvis blitt feitere i gjennomsnitt. Det er ikke så mange av oss som er body buildere at det gir utslag på gruppenivå. 2
I Grosny Skrevet 6. juli 2023 #20 Skrevet 6. juli 2023 (endret) Dersom man bruker BMI på individer som indikasjon på perfekt vekt/høydeforhold, så må man legge idealtallet forskjellig fra person til person. Det finnes folk som har best BMI på 27, og det finnes folk som har best BMI på 19. Marc Cavendish har klart høyere ideal-bmi enn Jonas Vingegaard. Om Cavendish skulle hatt samme BMI som Vingegaard (19,5)så hadde han vært pinglete og sykelig tynn og sjanseløs til å følge Vingegaard på sykkel. Om Vingegaard skulle hatt Cavendish sin BMI (23) så ville han vært i passe godt hold, men sjanseløs til å følge han noe sted på sykkel dersom Cavendish hadde kjørt for fullt. Både Cavendish og Vingegaard har lavere BMI enn det som er best for helsa. De er helt skrapa og er så lette som det går fordi de vil vinne sykkel-løp. Jeg har BMI som er høyere enn min ideelle, og er spent på hva BMI blir når jeg lander på mitt ideal. Muligens 26? Man kan bruke BMI tabellen som et signal på om det er noe å være obs på. Er BMI oppe på 35 så bør man sjekke blodtrykk og blodsukker. Er BMI på 17 så bør man sjekke om man er avmagret. Begge deler kan ende opp i en kostholdsplan og muligens livstilsjustering. Endret 6. juli 2023 av I Grosny 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå