Gå til innhold

«Forje» Er det mulig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lærer man ikke å skrive ordentlig lenger? Eller er det det at folk ikke leser lenger?

Det er vanskelig å ta folk på alvor når man finner på ord eller bruker dem helt feil. Jeg tenker automatisk at man da har begrensede evner eller er veldig ung. Det er selvsagt fordomsfullt, men det er ikke til å unngå.

Anonymkode: d9513...28b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vanskelig å ta folk på alvor når man finner på ord eller bruker dem helt feil.

Enig! 

Anonymkode: 674ca...4f1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva er "forje"?

Anonymkode: d2e7e...f97

Ut av sammenhengen kan man forstå at det skal bety «forrige». Det må kontekst til, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo mange som skriver på dialekt, sms-språk osv. Mange synes rett og slett ikke det er så nøye å skrive rett.

Men ja, jeg dømmer også. Synes det vitner om lav intelligens. 

Anonymkode: 4ba75...5ba

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leste nettopp «ødla».

»grøss».

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar dere Erna Solberg mindre seriøst? Var Albert Einstein mindre intelligent? Kong Harald? Jamie Oliver, whoopi Goldberg? Jennifer Aniston?Det er mange kjendiser jeg kan referere til som har dysleksi og som garantert har gjort verre skrivefeil enn forgje..

Jeg har selv dysleksi men både leser og skriver mye men samme hvor mange som skal lære (belære) meg om mine skrivefeil går det ikke inn. Det kommer aldri til å gå inn. Det er ganske mange med dysleksi og en av de tingene med dysleksi er at en skriver ofte slik en prater. Ofte når jeg skriver her inne bruker jeg Google for å sjekke skrivingen, fordi jeg vet at det alltids finnes noen glupinger som skal være bælærende (spesielt viss de er uenig av en eller annen snodig grunn..) Men jeg ble ikke medlem av kg for å sitte å Google hvert ord jeg skriver.. Forgje er et ord jeg kunne fint skrevet og hjernen min ville ikke ha registrert at det skurret nok til at jeg skulle bla det opp i en ordbok.

Jeg vet at jeg har forvillet meg inn på språkforumet, at jeg nå er i lølen løve, men dere som sier at dere har ikke respekt for, mennesker med små feil må være stokk dum, aldri kan ha lest en bok, lav intelligens... Ta å tenk dere litt om. Det er mennesker med langt større feil i språket som har kommet mye lengre i livet enn dere, døm alt dere vil men dette er fakta. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Lærer man ikke å skrive ordentlig lenger? Eller er det det at folk ikke leser lenger?

Det er vanskelig å ta folk på alvor når man finner på ord eller bruker dem helt feil. Jeg tenker automatisk at man da har begrensede evner eller er veldig ung. Det er selvsagt fordomsfullt, men det er ikke til å unngå.

Skrevet litt for fort?

Dysleksi?

Ikke norsk som morsmål?

Det kan være mange grunner til at en skriver ord feil, og alle de 3 punktene over stemmer i det minste på meg og sikkert flere med meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (På 3.7.2023 den 4.34):

Tar dere Erna Solberg mindre seriøst? Var Albert Einstein mindre intelligent? Kong Harald? Jamie Oliver, whoopi Goldberg? Jennifer Aniston?Det er mange kjendiser jeg kan referere til som har dysleksi og som garantert har gjort verre skrivefeil enn forgje..

Jeg har selv dysleksi men både leser og skriver mye men samme hvor mange som skal lære (belære) meg om mine skrivefeil går det ikke inn. Det kommer aldri til å gå inn. Det er ganske mange med dysleksi og en av de tingene med dysleksi er at en skriver ofte slik en prater. Ofte når jeg skriver her inne bruker jeg Google for å sjekke skrivingen, fordi jeg vet at det alltids finnes noen glupinger som skal være bælærende (spesielt viss de er uenig av en eller annen snodig grunn..) Men jeg ble ikke medlem av kg for å sitte å Google hvert ord jeg skriver.. Forgje er et ord jeg kunne fint skrevet og hjernen min ville ikke ha registrert at det skurret nok til at jeg skulle bla det opp i en ordbok.

Jeg vet at jeg har forvillet meg inn på språkforumet, at jeg nå er i lølen løve, men dere som sier at dere har ikke respekt for, mennesker med små feil må være stokk dum, aldri kan ha lest en bok, lav intelligens... Ta å tenk dere litt om. Det er mennesker med langt større feil i språket som har kommet mye lengre i livet enn dere, døm alt dere vil men dette er fakta. 

Når man finner på ord og ellers skriver greit, så er ikke det dysleksi.

»Forje» og «ødla» skyldes latskap eller uvitenhet.

Man kan ikke dra dysleksi-kortet som forsvar her. Det norske skriftspråket blir dårligere og dårligere pga latskap. Et presist språk gir den mening som er ment. Her overlater man, i for stor grad, til andre å tolke meningen bak egne setninger. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I fjord

Borretslag

Og/å

Jeg spyr.

Anonymkode: c8ed0...92d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (På 3.7.2023 den 5.03):

Skrevet litt for fort?

Dysleksi?

Ikke norsk som morsmål?

Det kan være mange grunner til at en skriver ord feil, og alle de 3 punktene over stemmer i det minste på meg og sikkert flere med meg.

Ingen av de punktene er gyldig i de innleggene jeg har lest. Det som regel ganske tydelig.

Man skriver ikke «forje» fordi man skriver for fort. «Forrige» inneholder ikke «j» og er ikke ved siden av «g» på tastaturet engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå vet jeg ikke konteksten. 

Men jeg sier forje, som i forje helg. Helt ordinært dialekt ord her jeg kommer fra. 

Men jeg skriver stort sett sist, som i sist helg. Evt forrige helg. Skal jeg bare svare fort ut til noen i en uformell setting kan jeg nok finne på og skrive dialekt. 

Anonymkode: 4e092...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I fjord

Borretslag

Og/å

Jeg spyr.

Og/å kan jeg forsatt ikke, selv med mastergrad i ryggsekken. Sannsynligvis grunnet dysleksi, alt annet kan jeg stort sett " se " hva som er rett men og/å har aldri satt seg på tross av illsinte Norsklærere i 13 år. 

Men ble menneske av meg og, så sannsynligvis ingen grunn til å spy.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stavekontroll er der av en grunn.

Anonymkode: 4a1f7...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen av de punktene er gyldig i de innleggene jeg har lest. Det som regel ganske tydelig.

Man skriver ikke «forje» fordi man skriver for fort. «Forrige» inneholder ikke «j» og er ikke ved siden av «g» på tastaturet engang.

Med mindre det er en formell setting det er skrevet i så vil jeg anta at vedkommende har brukt dialekt. 

Noen har lav terskel for å skrive dialekt andre har høyere. Ingen dør av den grunn. Personen gjorde seg forstått. Pust med magen å nyt dagen i stedfor å irritere deg 😊

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og/å kan jeg forsatt ikke, selv med mastergrad i ryggsekken. Sannsynligvis grunnet dysleksi, alt annet kan jeg stort sett " se " hva som er rett men og/å har aldri satt seg på tross av illsinte Norsklærere i 13 år. 

Men ble menneske av meg og, så sannsynligvis ingen grunn til å spy.

Hva jeg spyr av er ene og alene min sak.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her har dere et godt tiår med irritasjon dere kan erge dere over 🤯🤯🤯🤯

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

10/10 menneske du altså 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

10/10 menneske du altså 😂

Noe annet er fysisk umulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenk på tennene dine om du skal drive å spy av skrive feil. Uff de må jo være råttent for lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...