Gå til innhold

Unger som ikke vil være med på noe i ferien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn på 12 og 13 år som trives best inne. Vi har lang ferie, vennene er bortreist, og vi skal nå være hjemme i en måned.

Jeg vil gjerne at vi skal finne på ting, men de liker ikke stranda, markaturer, Tusenfryd, klatrepark, biblioteket eller noe som helst.

De liker brettspill og tegning, men blir fort lei, og da sitter vi igjen med gaming…

Hva gjør dere hele sommeren, om barna ikke er så ivrig på klassiske sommerferieaktiviteter?

Anonymkode: 00e21...4b4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn vil helst være inne, helt til vi kommer på aktiviteten.  Dere får jobbe mer med ungene og lære de at de får bare ikke sitte inne

Anonymkode: c3f63...e3c

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de koser seg inne, så la de gjøre det. 

Anonymkode: 86423...cf4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om de koser seg, er det en dum ide å spare penger på å ikke dra ut på ting 😅 Man må faktisk ikke ut på ting når der er sommer.

Anonymkode: e9c3a...b8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Jeg må legge til: Problemet er at det blir veldig mye gaming. De kan holde på litt med andre ting, men så blir det fort mas om å få spille igjen.

Og hva fyller man 14 daglige timer med liksom, uke etter uke?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har to barn på 12 og 13 år som trives best inne. Vi har lang ferie, vennene er bortreist, og vi skal nå være hjemme i en måned.

Jeg vil gjerne at vi skal finne på ting, men de liker ikke stranda, markaturer, Tusenfryd, klatrepark, biblioteket eller noe som helst.

De liker brettspill og tegning, men blir fort lei, og da sitter vi igjen med gaming…

Hva gjør dere hele sommeren, om barna ikke er så ivrig på klassiske sommerferieaktiviteter?

Våre blir med, de får ikke velge å sitte inne hver dag. Og de blir gjerne med. Har det gøy og!

Anonymkode: 2645e...b5b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjør en avtale med de. 2 dager i uken skal dere finne på noe sammen. Og da får de styre de andre dagene selv 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett en daglig grense for gaming. Synes godt at de kan få litt ekstra spilletid sammenlignet med hverdager, men ligger litt i kortene her at spillingen fenger litt vel mye om de ikke er interessert i å gjøre noe som helst utenfor husets vegger. 

For å fylle tiden der det ikke spilles kan jo du komme med noen forslag, men hvis dine forslag avvises synes jeg de kan få ansvaret for å fylle tiden selv. ;) 

Anonymkode: 3226a...d86

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta bort gamingen som alternativ, så skal du se de er mer interessert i å finne på andre ting.

Anonymkode: 8defd...f62

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Gjør en avtale med de. 2 dager i uken skal dere finne på noe sammen. Og da får de styre de andre dagene selv 

Dette

Anonymkode: eb151...333

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om de koser seg, er det en dum ide å spare penger på å ikke dra ut på ting 😅 Man må faktisk ikke ut på ting når der er sommer.

Anonymkode: e9c3a...b8b

Man blir noe tussete av å gå hjemme dag ut og dag inn som voksen også. Vært/er i samme situasjon selv med egne barn. Frustrerende. Har dessverre ingen løsning til TS. Her har det gått i bølgedaler. De er alltid fornøyd når de først har kommet seg ut, men dørstokkmila er lang. Prøv å minne dem på forrige gang de ble med og de hygget seg kanskje. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine har aldri bare fått sitte inne hjemme med en passiv aktivitet. Innimellom MÅ de være med på ting, selv om de i utgangspunktet ikke har lyst. Tusenfryd og klatrepark er ikke steder for oss som ikke liker ting som foregår i høyden, så liker ingen av dere slike steder bruker dere ikke penger på det. Men innimellom synes jeg likevel man stiller opp for andre i familien, og det bør også barna lære seg. Jeg har selv mange timer i slike parker for barnas skyld og selv om jeg tør å delta på minimalt selv, har vi hvertfall tid sammen som familie.

Det finnes masse aktiviteter som ikke nødvendigvis trenger å være så tidkrevende,  f eks piknik, badetur, nattbad, yatzy eller kortspill ute i sommernatta, krabbefiske, fisketur, bær eller maisplukking på gård, åpen bondegård, bibliotek, Teknisk museum. 

Anonymkode: f074d...b76

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis DU faktisk ønsker at dere skal dra ut på opplevelser så gjør dere det. Å la barna ha en ekstremt inaktiv livsstil hvor de vegeterer foran pc 14 timer i døgnet er noe dere alle kommer til å svi for på sikt. Og da tenker jeg på alt fra overvekt til sosiale vansker.

Anonymkode: 13f65...35b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tving dem med innimellom, selv om de synes at det er mest komfortabelt å være inne. De kommer til å sette pris på minnene uansett.  

Har vært nødt til å gjøre dette selv innimellom og det har alltid blitt en positiv opplevelse, selv om de har vært trege å få i gang. Nå er de fleste av dem store og refererer til både fisketurer, fjellturer og grilling i fjæra som jeg egentlig tvang dem med på ( men det har de glemt) som de har positive minner fra. 

Anonymkode: f09ae...fd9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis de koser seg inne, så la de gjøre det. 

Verdens dårligste foreldrestil! La ungene gjøre nøyaktig som de vil hele tiden, still for all del ingen krav, ikke lær dem at det finnes andre mennesker i verden å ta hensyn, andre mennesker med andre ønsker de kan føye seg for, legg for all del ikke opp til at familien skal bli sammensveiset med felles opplevelser. Lag heller en selvopptatt, overvektig unge uten empati, det viktigste er tross alt at ungen ikke plager deg med sin tilstedeværelse, du vil jo tross alt helst være i fred. 🙄

Anonymkode: f074d...b76

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kor mange timar får dei spele per dag?

Anonymkode: 20a04...ca4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De har  2 timer med spilletid hver dag i sommeren. Resten av tiden finner de på andre ting. 

Jeg krever at de blir med på ting. Hjemme får de ikke være. Ikke snakk om at en 10 og 14 åring her i hus hadde diltet hjemme i en hel måned. 

Setter de seg på bakbeina er nett, mobil, spilletid osv videre borte i 2 dager. 

Når de kommer seg ut døra så koset de seg altid, men i sitt hodet er alt grusomt før de faktisk blir dratt med ut på ting. 

Anonymkode: 8f8f1...36d

• Liker 6
Skrevet

Ville ikke laget dette til en kamp og krangel men satt meg ned med dem og planlagt en uke av gangen. Ville sagt at 2-3 dager skulle vi laget planer som de fikk være med å bestemme. F eks pakke med lunsj og dra å bade, dratt på hengekøye/telt overnatting, dra på kino, museum osv. De andre dagene hadde jeg latt dem gjøre som de vil men invitert til litt brettspill, baking,  kort luftetur osv innimellom. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Jeg må legge til: Problemet er at det blir veldig mye gaming. De kan holde på litt med andre ting, men så blir det fort mas om å få spille igjen.

Og hva fyller man 14 daglige timer med liksom, uke etter uke?

Hadde gaming-gutter jeg også i den alderen, verst fra de var 13-14. Gikk mange runder med meg selv og etter en sommer med bare «krangling» med barna, begynte jeg å la de gjøre det de selv ville rundt gaming så lenge skole gikk ok. Hverdagen var mye hyggeligere for alle. De har blitt 2 veldig fornuftige voksne unge menn «til tross for» de ikke var med på aktiviteter og satt mye inne og gamet i den aldern. Det foregår mye sosialt og hyggelig for de på nett.

Anonymkode: 35603...c1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør om det er noe de har lyst til. Hvis de ikke kommer med noe, inviterer jeg dem med på noe jeg har lyst til. Når de er store nok til å være hjemme alene, får de det. Hvis ikke blir de med meg.

Husker godt hjemmeferier fra egen barndom med glede. Lange, late dager, sove lenge. Jeg er helt uenig med alle kommentarer her om at det gir overvektige, uempatiske og egoistiske barn. 

Anonymkode: c7e9d...43e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...