Gå til innhold

Normalt at en 4,5-åring ikke har interesse av å gå på do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 4,5 år som virker totalt likegyldig til dette med å gå på do. 
Eller, hun har gått på do flere ganger og det virker som hun blir stolt av å få det til. Men hun prøver ikke å gå på do når hun kjenner det presser på men lar det bare stå til slik at alt ender i trusa og på gulvet. Virker ikke særlig plaget av at det skjer heller. Bæsjer hun i bleien sier hun heller ikke ifra, men leker videre og bryr seg ikke.  De gangene hun faktisk har tisset på do er når jeg følger med på tiden og tar henne med på do. Men det kommer bare noen få dråper. Så kan det gå kun et par minutter, så tisser hun seg ut midt på gulvet, og står og plasker i DEN dammen. 

Dette er mildt sagt veldig frustrerende fordi hun har ingen motivasjon til å slutte med bleie. Vi her ingenting å motivere henne med fordi hun synes ikke det er så veldig ekkelt å tisse seg ut og hun har ikke kjempestor glede av å slutte. Hun er eldst i hennes avdeling i bhg og de aller fleste har nå sluttet med bleie. Begynner jo å tro vi gjør noe galt, eller er redd de voksne i barnehagen tror vi er dårlige og late foreldre. 

Hva skal vi gjøre? Belønning fungerer ikke. Å bli irritert fungerer ikke heller, det gjør heller ikke positiv oppmuntring. 

Synes hun er så stor nå og de bæsjebleiene hun leverer begynner å bli orntlig voldsomme, det føles nesten som å skifte bleie på en voksen person. Det legges svære kabler, for å si det sånn.
Hun ligger på stellebordet som en svær baby når hun blir skiftet på og det begynner bare å føles ganske feil. 
I dag har hun hatt uhell ved hver gang hun har tisset og bæsjet så det har gått 4 truser allerede. 

Kan det være noe galt med henne eller noe vi har gjort feil i oppveksten? 
Helsesøster og dem i barnehagen stresser ikke, men det begynner jeg å gjøre nå. Det bekymrer meg at hun ikke synes at uhell er ubehagelige og at hun virker til å ha null interesse av å gjøre fra seg på do. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tileggsppplysning: hun har vært sein til å prate, om det kan ha noen sammenheng. Hun snakker ganske reint nå, men begynte ikke å snakke før i fjor. 

Skrevet

Syntes det er rart de ikke reagerer når hun snart nærmer seg 5. Hadde nok prøvd å ta en tur til legen og be om videre bistand💐

• Liker 5
Skrevet

Er hun utredet i forbindelse med forsinket språk? Hvis hun har vært sen med språket, kan det tenkes at hun er umoden ift. tarm- og blærekontroll også. Det kan variere veldig fra barn til barn. Noen får kontroll når de er to år, andre bruker lengre tid. Jeg ville bedt om henvisning til barnelege, for å få en second opinion der. 4,5 år er ganske sent for bleieslutt. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg syns heller ikke det høres normalt ut at hun er så likegyldig. 

Til sammenligning hadde min datter en venninne som fortsatt ikke klarteså gå på do i den alderen, men hun var synlig opprørt når hun tisset på seg, gråt og så videre. 

Anonymkode: 3917f...b03

• Liker 1
Skrevet

Hun blir ikke forvirret av at dere tar av og på bleia, da? Kan dere si at fra lørdag av har du sluttet med bleie på dagtid, og så gjennomføre dette uansett hvor lang tid det tar? Være mest mulig ute i hagen de dagene. Lokke med «du får en kjempestor gave når det har gått tre dager uten uhell» (noe hun ønsker seg). Stå opp med en gang hun står opp og ta bort bleia. Ikke ta på nattbleie før hun legger seg i senga. Og ta henne med på do hver time/annenhver time de første dagene, uansett om det kommer noe eller ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt rart, hun er veldig stor nå. Stusser litt på at barnehage og helsesøster ikke stresser. Sønnen min er 4,5 og kommenterer det til meg hvis han ser store barn med bleie, så jevnaldrende barn legger merke til det... Ville prøvd å fått litt fart på dette, synes tipset i posten over var fint! Ta av bleie og stå i det noen dager, det vil gå seg til dersom barnet har normal utvikling.

Anonymkode: 124dd...1a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er litt rart, hun er veldig stor nå. Stusser litt på at barnehage og helsesøster ikke stresser. Sønnen min er 4,5 og kommenterer det til meg hvis han ser store barn med bleie, så jevnaldrende barn legger merke til det... Ville prøvd å fått litt fart på dette, synes tipset i posten over var fint! Ta av bleie og stå i det noen dager, det vil gå seg til dersom barnet har normal utvikling.

Anonymkode: 124dd...1a9

Da burde du lære barnet ditt å ikke kommentere det, holdningene for han fra dere.

Vi har hatt flere i bhg som har brukt bleie langt over 4 år, ingen har kommentert negarivt på det

Anonymkode: 5d1d5...9e6

• Liker 2
Skrevet (endret)
La Luna skrev (2 timer siden):

Hun blir ikke forvirret av at dere tar av og på bleia, da? Kan dere si at fra lørdag av har du sluttet med bleie på dagtid, og så gjennomføre dette uansett hvor lang tid det tar? Være mest mulig ute i hagen de dagene. Lokke med «du får en kjempestor gave når det har gått tre dager uten uhell» (noe hun ønsker seg). Stå opp med en gang hun står opp og ta bort bleia. Ikke ta på nattbleie før hun legger seg i senga. Og ta henne med på do hver time/annenhver time de første dagene, uansett om det kommer noe eller ikke.

TS her:)

Vi har for det meste ikke hatt på bleie men noen ganger har vi «skjeiet ut» og tatt på henne bleie i frustrasjon etter mange uhell på rad. Gjorde oss selv en bjørnetjeneste sikkert. Men skjønner det er lurt å bare stå i det. Men barnehagen er så avslappet når det kommer til dette. De vil jo se barna ta initiativ selv og la dem styre den skuta på egen hånd. Greit nok for de fleste sikkert, men har ikke tro på at det funker for datteren vår. Hun trenger et dytt bak for å få dette i gang. 

Jeg har sett henne holde seg et par ganger, så jeg tror nok hun har blærekontroll. Men tror det er vanskelig å legge fra seg en vane hun har hatt hele livet sitt; nemlig å bare gjøre fra seg der hun er. Skulle gjerne ønske mer motivasjon fra henne, og at hun hadde mislikt slike uhell, det hadde gjort ting litt enklere tror jeg. 

Hun har en lillesøster som gjerne også vil tisse på do nå når hun ser at storesøster gjør det (selv om det skjelven kommer noe ut), kanskje om storesøster ser henne gå på do, at det får igang motivasjon og ønske om å også få dette til når lillesøster gjør det? Altså at vi prøver å avvenne lillesøster samtidig? Det er jo sommer, kan jo være verdt et forsøk 🤷‍♀️

Tar gjerne også imot flere tips :) 

Endret av Sizz-
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her gikk vi for den politisk korrekte varianten; barn over 4 år får ikke lov å gå med bleie. Punktum. Ferdig snakka. 

Tok forøvrig samme taktikk på smokk da de var 3 år. De fikk tid til å forberede seg på at det ble slutt på bursdagen, og vi fulgte tett opp. Når ikke noe funker, kanskje dette kan? Våre kunne fint gå uten bleie, men de var ikke veldig interessert i å slutte. 

Anonymkode: 3301e...f2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sizz- skrev (1 minutt siden):

Vi har for det meste ikke hatt på bleie men noen ganger har vi «skjeiet ut» og tatt på henne bleie i frustrasjon etter mange uhell på rad. Gjorde oss selv en bjørnetjeneste sikkert. Men skjønner det er lurt å bare stå i det. Men barnehagen er så avslappet når det kommer til dette. De vil jo se barna ta initiativ selv og la dem styre den skuta på egen hånd. Greit nok for de fleste sikkert, men har ikke tro på at det funker for datteren vår. Hun trenger et dytt bak for å få dette i gang. 

Jeg har sett henne holde seg et par ganger, så jeg tror nok hun har blærekontroll. Men tror det er vanskelig å legge fra seg en vane hun har hatt hele livet sitt; nemlig å bare gjøre fra seg der hun er. Skulle gjerne ønske mer motivasjon fra henne, og at hun hadde mislikt slike uhell, det hadde gjort ting litt enklere tror jeg. 

Hun har en lillesøster som gjerne også vil tisse på do nå når hun ser at storesøster gjør det (selv om det skjelven kommer noe ut), kanskje om storesøster ser henne gå på do, at det får igang motivasjon og ønske om å også få dette til? Altså at vi prøver å avvenne lillesøster også? Det er jo sommer, kan jo prøve. 

Tar gjerne også imot flere tips :) 

Ja, dere burde absolutt pottetrene lillesøster også nå! Mye enklere med bleieslutt når de er 1,5-2,5 år, enn når de er så store som din eldste... Ikke vent for lenge med lillesøster også! 

Anonymkode: e3da1...667

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, dere burde absolutt pottetrene lillesøster også nå! Mye enklere med bleieslutt når de er 1,5-2,5 år, enn når de er så store som din eldste... Ikke vent for lenge med lillesøster også! 

Anonymkode: e3da1...667

Ja det kan være en ide. 

Må bare få sagt at det er ikke sånn at vi har ventet lenge, for vi har introdusert henne for toalettet for lenge siden. Hun har bare ikke hatt noen interesse, uansett hva vi har gjort.
Ville bare påpeke det :)  

• Liker 1
Skrevet

Vi har en på snart 5..hun tisser i doen hjemme og i barnehagen...men hun nekter å tisse i doen til bestemor og farmor/ farfar ( uten oss tilstede). Sp når hun er hos bestemor og skal sove over må vi opp ditt før hun skal legge seg og tisse med henne ( bestemor bor 2 minutter unna) hun vil heller ikke bæsje i doen her hjemme...hun bæsjer forsatt i bleie 

Vi har prøvd alt...alt..men hun forklarer at hjernene hennes sier at hun ikke kan...og da holder hun seg.

Men hun sier at når hun begynner i barnehagen etter sommerferien da skal hun begynne å bæsje på doen. Da hun begynner i skole avdeling. 

Og nei...det er ikke lett....

AnonymBruker
Skrevet

Min sluttet med bleie når han var 3 år, så ikke helt det samme. Men det jeg gjorde var at jeg kjøpte en stor gave som jeg pakket inn og satte høyt på en hylle på badet slik at han så den hver dag. «Den får du når du har vært uten bleie i x antall dager». Da ble han påmint hver dag om at hvis han klarte å gå på do, så fikk han den til slutt. Kanskje det hjelper barnet å se fysisk at hun får faktisk en gave om hun klarer det? Min sønn var forøvrig redd får å bruke toalettet, så derfor måtte vi motivere han litt ekstra

Anonymkode: 6c71f...82b

AnonymBruker
Skrevet

Hun synes ikke det er ubehagelig eller flaut å tisse på gulvet eller bæsje i bleia. På et vis er det jo fint at dere/barnehagen ikke har skapt noe skamfølelse rundt dette. Man kan jo skjønne at det er diggere å bare kunne leke videre/slippe å bli avbrutt i leken av noe så trivielt som kroppslige avfallsstoffer. 

Men kan det gi noe motivasjon om hun også må tørke opp etter seg selv? Og også må være med å kaste posen med  bæsjebleie i i den store søppelkassa? Da blir det brått mer styr for henne kanskje, enn om hun bare trenger en kort vask og ny truse liksom. 

Belønning er fint, men gi belønning for det å sitte på doen, ikke  om hun klarer det eller ikke - bare som et tips... 

Anonymkode: e5c8a...bed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt ikke normalt nei, selv i treige Norge er de aller fleste bleietørre når de er 3.

Jeg hadde krevd utredning.

Anonymkode: 187bb...8c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er selvsagt ikke normalt nei, selv i treige Norge er de aller fleste bleietørre når de er 3.

Nei absolutt ikke de fleste 

Anonymkode: 5d1d5...9e6

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har barn på 2-4 årsavdeling. Det er absolutt ikke alle som er tørre når de er 3 år. Min opplevelse er heller at de blir tørre når de nærmer seg 4 år. 4,5 år er litt sent, men ikke så uvanlig at man trenger utredning. Det virker ikke som barnet til ts er motivert, og da er det vanskelig å jobbe mot bleieslutt. Jeg ville tatt sommerferien til hjelp. Slutt med bleie i ferien, se hvordan det går. Kanskje venner hen seg til å gå på do. Man kan si at nå er vi så store at vi må prøve å slutte. 

Anonymkode: eed14...4c5

AnonymBruker
Skrevet

Datteren til min venninne blir fem år i september, bruker fortsatt bleie og viser absolutt null interesse for å gå på do. Hun var tidlig ute med alt annet, men hun plent nekter å gå på do. De har prøvd lenge, begynte vel sommeren før hun fylte to år å tilby potte/do, brukte belønninger og de har egentlig prøvd det meste. De har tatt det opp med lege og helsestasjon, det er absolutt ingenting galt - hun bare nekter å bruke do. Her er en dag hadde venninnen min sittet med datteren sin i over en time på badet for at hun skulle prøve å bruke doen. Det kom tilslutt noen få små dråper tiss, og da fikk hun masse skryt og hun var veldig stolt. Så gikk hun bort, fant seg en bleie, tok den på og tisset og bæsjet ferdig i den. Hun er bare voldsomt sta, og når hun først har bestemt seg for noe er det umulig for mor/far å få henne på andre tanker. 
De har satt seg som mål at hun skal være bleiefri før skolestart om et år, og neste skritt blir å bare fjerne bleiene. De har prøvd det en gang før, men da holder hun seg bare til hun får vondt i magen, og går fort en hel dag uten å gå på do. Legen anbefalte de derfor å ikke gjøre det på den måten. 

Det er ikke så unormalt at en på 4,5 år fortsatt bruker bleier, men at det er flere på hennes alder uten bleier enn med er det ingen tvil om. 

Anonymkode: dabc1...916

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt på 5 år. Han sluttet å bruke bleie for å tisse da han var 3. Men bæsj? Ikke faen. Nektet å bæsjei bleien, og holdt seg så han fikk alvorlig forstoppelse gang på gang på gang. Så da han var nesten 5 begynte det å gå seg til, og han bæsjet i do. 

Men nå i sommer har han begynt ånekte igjen og holder seg og får forstoppelse og småbæsjer i bokseren femten-tyve ganger om dagen.

Det er helt fortvilende, og ingenting av konsekvenser eller lokking eller noe som virker. 

Det ER ikke "bare" når unger er så sta at de holder seg til forstoppelse og ukontrollert bæsjevann som renner ut rundt den harde proppen, kontinuerlig.

Anonymkode: 14245...c10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...