AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 Hei! Har nylig søkt på husbanklån. Ser at formålet med lån fra Husbanken er: Lån fra Husbanken skal bidra til enten å fremme og utvikle viktige boligkvaliteter i ny og eksisterende bebyggelse, eller et godt boligtilbud for vanskeligstilte på boligmarkedet og studenter. Vil si jeg faller innunder vanskeligstilte, med bakgrunn i at jeg sliter med å holde på jobb og å få fast jobb og har langvarige utfordringer med helse som gjør at jeg ikke jobber fullt. Slik har det vært så lenge jeg har vært yrkesaktiv, dessverre. Følgelig har jeg ganske lav inntekt, og har derfor vanskelig å få lån i vanlige banker. På tross av dette har jeg spart opp en del i EK (600k vet at det ikke er så mye), så det er ikke kravet til 15% EK som er en begrensende faktor (ønsker å kjøpe en bolig til 1,3mil), men dette med lav lønn. Fikk avslag fra Husbanken med bakgrunn i at jeg kan spare opp mer; "Fordi vi vurderer du ikke har benyttet mulighetene du har til å spare penger." Med lønn som har titrert under fattigdomsgrensa i fem år så har jeg likevel spart opp en god del, er ikke dette en veldig rar begrunnelse? Anonymkode: 9965e...275
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Skrevet 2. juli 2023 Hvordan ser budsjettet ditt ut ellers? Hva får du i måneden? Anonymkode: cecb4...ca1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #3 Skrevet 2. juli 2023 Du har tydeligvis mulighet til å spare, så da får du spare. Du har klart over en halv million selv om du har vært under fattigdomsgrensen (ifølge deg selv), da er du ikke vanskeligstilt. Sparer du litt mer så får du lån i bank Anonymkode: bdc5c...275 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #4 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du har tydeligvis mulighet til å spare, så da får du spare. Du har klart over en halv million selv om du har vært under fattigdomsgrensen (ifølge deg selv), da er du ikke vanskeligstilt. Sparer du litt mer så får du lån i bank Anonymkode: bdc5c...275 Alle bankene jeg har vært i kontakt med har gitt begrunnelse at det er pga jeg har for lav inntekt og ikke fast stilling som er grunnen til at jeg ikke får lån. Å spare kommer til å ta hundre år. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvordan ser budsjettet ditt ut ellers? Hva får du i måneden? Anonymkode: cecb4...ca1 Inntil nylig fått 19000. Men pga. helseproblemer har stillingen min blitt redusert, vil nå få 15700. Leie 5500, forsikringer 200, bil (forsikring+drivstoff) 2000, mat 2000, kos 500, 600 i helseutgifter (nå frikort, men blir fortsatt noe på medisiner). Har en buffer på 50 000, men før dette satte jeg av 1000 til uforutsatt. Resten til sparing. Ikke hatt ferie på flere år. Et boligkjøp ville drevet budsjettet opp, men ikke mye, samt at det ville vært mulighet for utleie. I følge ganske generelle tall ville utgiftene (kom. avg., strøm, lån, forsikring, internett, vedlikehold, -skattefradrag) blitt 8600 på objektet jeg har sett på, og da med "vanlig" rente og ikke husbanken. Så er det jo dette om en håndterer renteøkning og lignende... Men nevnte objekt ville kunne gitt meg en fast skattefri leieinntekt på 4000kr/mnd (og evt mer om jeg heller ville gjort korttids, men ville nok valgt langtids for mer fast). Ellers vet jeg kommunen leier alt med plass til en bostand til 10000 i mnd... Samt at jeg har en AAP-søknad inne, og da vil jeg jo få litt høyere inntekt. Anonymkode: 9965e...275
ThereGoesBob Skrevet 2. juli 2023 #5 Skrevet 2. juli 2023 (endret) Tror Husbanken er Veldig spesifikke på hvem eller hva de låner ut, altså et ganske trangt nåløye å forsere. De bruker Sifo budsjett for å regne ut. Har du fått avslag er du nok ikke kandidat heller. Eier du bolig nå og har du boliglån? Vet at de låner ut til de som skal bygge nytt evnt. hjelpe vanskeligstilte med å få seg tak over hodet. Pr. definisjon så har du vel allerede tak over hodet for å si det slik. https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Endret 2. juli 2023 av ThereGoesBob 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #6 Skrevet 2. juli 2023 ThereGoesBob skrev (8 minutter siden): Tror Husbanken er Veldig spesifikke på hvem eller hva de låner ut, altså et ganske trangt nåløye å forsere. De bruker Sifo budsjett for å regne ut. Har du fått avslag er du nok ikke kandidat heller. Eier du bolig nå og har du boliglån? Vet at de låner ut til de som skal bygge nytt evnt. hjelpe vanskeligstilte med å få seg tak over hodet. Pr. definisjon så har du vel allerede tak over hodet for å si det slik. https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Ja, hadde også for lav lønn til å få lånet (dog vet jeg at jeg har råd til å betjene det). Lurer på hvor lav høy lønn man evt må ha? fra husbanken.no Du kan søke startlån i din kommune/bydel hvis du er i en, eller flere av disse situasjonene: Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig. Du får ikke lån i vanlig bank og kan ikke spare penger til egenkapital. Du mottar trygd/offentlige ytelser. Du kan miste boligen ved tvangssalg på grunn av boliggjeld. Du har særlige sosiale eller helsemessige utfordringer. Du er eldre og bor i en uegnet bolig. Du har nedsatt funksjonsevne og må tilpasse boligen din. Du ønsker å kjøpe, bygge, utbedre eller tilpasse bolig i en distriktskommune. Der jeg oppfyller; får ikke lån i vanlig bank, mottar trygd/offentlige ytelser, har helsemessige utfordringer (og forøvrig ønsker å kjøpe i en distriktskommune) Anonymkode: 9965e...275
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #7 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Alle bankene jeg har vært i kontakt med har gitt begrunnelse at det er pga jeg har for lav inntekt og ikke fast stilling som er grunnen til at jeg ikke får lån. Å spare kommer til å ta hundre år. Inntil nylig fått 19000. Men pga. helseproblemer har stillingen min blitt redusert, vil nå få 15700. Leie 5500, forsikringer 200, bil (forsikring+drivstoff) 2000, mat 2000, kos 500, 600 i helseutgifter (nå frikort, men blir fortsatt noe på medisiner). Har en buffer på 50 000, men før dette satte jeg av 1000 til uforutsatt. Resten til sparing. Ikke hatt ferie på flere år. Et boligkjøp ville drevet budsjettet opp, men ikke mye, samt at det ville vært mulighet for utleie. I følge ganske generelle tall ville utgiftene (kom. avg., strøm, lån, forsikring, internett, vedlikehold, -skattefradrag) blitt 8600 på objektet jeg har sett på, og da med "vanlig" rente og ikke husbanken. Så er det jo dette om en håndterer renteøkning og lignende... Men nevnte objekt ville kunne gitt meg en fast skattefri leieinntekt på 4000kr/mnd (og evt mer om jeg heller ville gjort korttids, men ville nok valgt langtids for mer fast). Ellers vet jeg kommunen leier alt med plass til en bostand til 10000 i mnd... Samt at jeg har en AAP-søknad inne, og da vil jeg jo få litt høyere inntekt. Anonymkode: 9965e...275 Tipper du fikk avslag ikke fordi du kunne ha spart mer hittil (budsjettet du beskriver er absolutt stramt), men at du har mulighet til å fortsette å spare? Anonymkode: dc1ae...b1e 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #8 Skrevet 2. juli 2023 Jeg er ufør på minstesats, og fikk avslag fra husbanken. Fordi jeg hadde egenkapital. Så jeg fikk lån i vanlig bank, fikk 1 mill i lån. Men i vanlig bank, så er nok problemet at du ikke har sikker inntekt. Uføretrygden er tross alt sikker inntekt, selv om den er lav. Anonymkode: 3f788...418 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #9 Skrevet 2. juli 2023 Fikk nylig innvilget husbanklån uten å ha egenkapital. Tjener rundt 650000 i året. Fikk lån på 3,4 mill Anonymkode: 132c3...016
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #10 Skrevet 2. juli 2023 Du kan be om å få innsyn i Husbankens utregninger Anonymkode: abc92...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #11 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tipper du fikk avslag ikke fordi du kunne ha spart mer hittil (budsjettet du beskriver er absolutt stramt), men at du har mulighet til å fortsette å spare? Anonymkode: dc1ae...b1e Ja. Problemet med sparing kontra å kjøpe nå er jo at prisene øker, men ikke lønnen, og det er jo helt umulig å øke sparinga proporsjonalt med prisstigningen. Jeg oppfyller jo 15% kravet i boliglånsforskriften og mer til.. Anonymkode: 9965e...275
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #12 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan be om å få innsyn i Husbankens utregninger Anonymkode: abc92...3bf Det hadde jeg ikke tenkt på, takk, skal gjøre det! Anonymkode: 9965e...275
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #13 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fikk nylig innvilget husbanklån uten å ha egenkapital. Tjener rundt 650000 i året. Fikk lån på 3,4 mill Anonymkode: 132c3...016 Oi, på bakgrunn av hva da? En er jo ikke vanskeligstilt med den inntekten akkuratt Anonymkode: 9965e...275 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #14 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Har nylig søkt på husbanklån. Ser at formålet med lån fra Husbanken er: Lån fra Husbanken skal bidra til enten å fremme og utvikle viktige boligkvaliteter i ny og eksisterende bebyggelse, eller et godt boligtilbud for vanskeligstilte på boligmarkedet og studenter. Vil si jeg faller innunder vanskeligstilte, med bakgrunn i at jeg sliter med å holde på jobb og å få fast jobb og har langvarige utfordringer med helse som gjør at jeg ikke jobber fullt. Slik har det vært så lenge jeg har vært yrkesaktiv, dessverre. Følgelig har jeg ganske lav inntekt, og har derfor vanskelig å få lån i vanlige banker. På tross av dette har jeg spart opp en del i EK (600k vet at det ikke er så mye), så det er ikke kravet til 15% EK som er en begrensende faktor (ønsker å kjøpe en bolig til 1,3mil), men dette med lav lønn. Fikk avslag fra Husbanken med bakgrunn i at jeg kan spare opp mer; "Fordi vi vurderer du ikke har benyttet mulighetene du har til å spare penger." Med lønn som har titrert under fattigdomsgrensa i fem år så har jeg likevel spart opp en god del, er ikke dette en veldig rar begrunnelse? Anonymkode: 9965e...275 Du har mulighet til å jobbe mer og dermed øke inntekt og spare. Anonymkode: ab187...0a5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #15 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Oi, på bakgrunn av hva da? En er jo ikke vanskeligstilt med den inntekten akkuratt Anonymkode: 9965e...275 De begrunnet det med økte renter og at per nå får ingen, her i kommunen, som har lav inntekt/er ufør el. innvilget lån som er stort nok til å kjøpe seg noe ok. Så da fikk jeg da det enda var penger igjen på årets budsjett 😊 Anonymkode: 132c3...016
ThereGoesBob Skrevet 2. juli 2023 #16 Skrevet 2. juli 2023 Herre min gud og skaper, hvordan klarer folk å holde styr på hvem som er hvem her når alle brukerne er anonyme??? 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #18 Skrevet 2. juli 2023 ThereGoesBob skrev (1 minutt siden): Er det startlån du har søkt om? Tror det, lån til å kjøpe bolig i alle fall Anonymkode: 9965e...275
ThereGoesBob Skrevet 2. juli 2023 #19 Skrevet 2. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror det, lån til å kjøpe bolig i alle fall Anonymkode: 9965e...275 Tror sifo budsjettet legger til grunn at man skal sitte igjen med minimum 11.300,- eller noe i den gata der etter at regninger/faste utgifter er betalt. Noe slingringsmonn kan legges til grunn. Mulig det har blitt noe lettere å få lån etter at kravet til egenandel gikk ned, eller noe i den gata der. Var vel et eller annet som ble justert nå nylig? Endret 2. juli 2023 av ThereGoesBob
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #20 Skrevet 2. juli 2023 ThereGoesBob skrev (7 minutter siden): Tror sifo budsjettet legger til grunn at man skal sitte igjen med minimum 11.300,- eller noe i den gata der etter at regninger/faste utgifter er betalt. Noe slingringsmonn kan legges til grunn. Mulig det har blitt noe lettere å få lån etter at kravet til egenandel gikk ned, eller noe i den gata der. Var vel et eller annet som ble justert nå nylig? Startlån kan gå utifra eget budsjett og se bortifra sifo. Anonymkode: ab187...0a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå