AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 Det er jo liksom de to greie alternativene vi har da😅 Prøver å forklare det at enten må vi tisse på do eller så må vi ha på bleie. Men hun vil bare sprade naken. Virker totalt uinteressert i å gjøre noe på do/potta. Hvor begynner man? Hvordan motivere? Tenkte at sommer og varmt nok til å gå lettkledd skulle gjøre det enklere å trappe ned/slutte med bleier, men det er alltid nei når vi spør om hun vil tisse på do. Anonymkode: 5ed64...afe
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Skrevet 2. juli 2023 Du må ikke spørre om hun vil tisse på do. Du må ha en rutine for dobesøkene og så sier du «kom nå skal vi gå på do å lese boka» Anonymkode: c3597...b05 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #4 Skrevet 2. juli 2023 Ikke spør. Selvfølgelig får du nei om du spør om noe så vanvittig kjedelig som å gå på do! La barnet gå nakent nedentil, følg med på barnet og lær deg tegnene før barnet tisser/bæsjer. Og informer; jeg ser du tripper, kom så setter vi oss på do/potte. Det blir uhell, "neste gang prøver vi å rekke do. Kom så ser vi om det er noen flere dråper som går i do". Vår var bleie fri da hun var 2 år og 3 mnd, bare fjernet bleien og hadde faste rutiner på når vi gikk på do. Spør fremdeles ikke om hun vil eller må på do, sier "jeg ser du klør, kom, så setter vi oss på do". Anonymkode: a9659...c62 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #5 Skrevet 2. juli 2023 "Nå går vi på do og tisser - hvis ikke må du ta på bleia". Gjentas til det kjedsommelige. Det er ikke 2-åringen som bestemmer, hun har rett og slett ikke erfaring, kunnskap og kapasitet til å gjøre den vurderingen selv. Anonymkode: cf288...b92 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #6 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke spør. Selvfølgelig får du nei om du spør om noe så vanvittig kjedelig som å gå på do! La barnet gå nakent nedentil, følg med på barnet og lær deg tegnene før barnet tisser/bæsjer. Og informer; jeg ser du tripper, kom så setter vi oss på do/potte. Det blir uhell, "neste gang prøver vi å rekke do. Kom så ser vi om det er noen flere dråper som går i do". Vår var bleie fri da hun var 2 år og 3 mnd, bare fjernet bleien og hadde faste rutiner på når vi gikk på do. Spør fremdeles ikke om hun vil eller må på do, sier "jeg ser du klør, kom, så setter vi oss på do". Anonymkode: a9659...c62 Haha. Så enkelt? Jeg tenkte at det måtte være lystbetont og noe hun ønsker selv. Men det er kanskje på tide å bare gjøre det systematisk. Som tannpuss, som hun også hater. Anonymkode: 5ed64...afe 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #7 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha. Så enkelt? Jeg tenkte at det måtte være lystbetont og noe hun ønsker selv. Men det er kanskje på tide å bare gjøre det systematisk. Som tannpuss, som hun også hater. Anonymkode: 5ed64...afe Ja, altså for oss var det så vanvittig enkelt. Vi kastet bleiene i søpla sammen, og gjorde det slik. Litt ekstra wohoo når det kom tiss eller bæsj i do/potte. Hadde potte lett tilgjengelig, som hun kunne sette seg på når det passet henne. Hun må alltid tisse før natten, om morgen, før vi går ut etc. Det MÅ hun bare, ingenting skjer før hun har forsøkt å få ut de siste dråpene, som vi sier. Man må bare stå i det, ikke ta av og på bleie, ikke bli sint/irritert ved uhell. Dobesøk er like viktig og naturlig som tannpuss, så behandle det som det. Anonymkode: a9659...c62 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #8 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, altså for oss var det så vanvittig enkelt. Vi kastet bleiene i søpla sammen, og gjorde det slik. Litt ekstra wohoo når det kom tiss eller bæsj i do/potte. Hadde potte lett tilgjengelig, som hun kunne sette seg på når det passet henne. Hun må alltid tisse før natten, om morgen, før vi går ut etc. Det MÅ hun bare, ingenting skjer før hun har forsøkt å få ut de siste dråpene, som vi sier. Man må bare stå i det, ikke ta av og på bleie, ikke bli sint/irritert ved uhell. Dobesøk er like viktig og naturlig som tannpuss, så behandle det som det. Anonymkode: a9659...c62 Jeg er kanskje litt skremt av tantebarna som virkelig brukte en halv evighet på å bli pålitelig tørre. Tisseuhell flere ganger daglig i lang lang tid. Men det kan hende jeg har gjort det mer komplisert i hodet mitt enn det må være. Takk for tips! Anonymkode: 5ed64...afe
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #9 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er kanskje litt skremt av tantebarna som virkelig brukte en halv evighet på å bli pålitelig tørre. Tisseuhell flere ganger daglig i lang lang tid. Men det kan hende jeg har gjort det mer komplisert i hodet mitt enn det må være. Takk for tips! Anonymkode: 5ed64...afe Jeg hadde det helt likt, tantebarna mine var ikke tørre før de var 5 og 6 år, så jeg tenkte det ville bli komplisert, men var også veldig på at jeg ikke orket eller ønsket å ha bleiebarn så lenge. Hadde nullniks tro på at det skulle gå, men det gikk altså veldig bra. Noen dager etter var hun tørr på natten også. Hver tålmodig, prøv å ikke vise frustrasjonen som kan boble noen ganger, og masse lykke til! Det er herlig å slippe å skifte bleier. God sommer! Anonymkode: a9659...c62 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå