ungelev Skrevet 2. juli 2023 #1 Del Skrevet 2. juli 2023 Hei, Jobber for tiden i en bedrift med samme lønn for alle med samme erfaring, som også har felles og automatisk justering av lønn for alle ansatte. Vært litt sløv og ikke sjekket ut hva jeg har krav på i oppsigelsestiden, men leverte en oppsigelse for et par dager siden. Fant nå ut at jeg verken får lønnsjustering (i juli) eller bonus (i august) i oppsigelsesperioden (jada jada, jeg burde visst det, men det gjorde jeg ikke). Jeg vil ikke si at det frister veldig å jobbe noe nå. I tillegg har jeg oppspart ferie og flextimer som tilsvarer over 2 mnd som jeg må ta ut, med mindre det kommer arbeid inn til bedriften. Da er de villige til å betale feriedagene som er igjen mot at jeg jobber for dem - ja, enten ta ut 2 mnd ferie eller jobbe for en billigere penge - jeg får ikke velge selv hva jeg skal. Spørsmålet er: er det greit å spørre om å få slutte 1-1.5 mnd tidligere mot den ferien jeg uansett må ta ut? Er det noen som har noe kunnskap om krav/rettigheter ++ rundt dette? Har ikke lyst til å ta ferie en måned i september når jeg ikke har noe å gjøre + at jeg kan jobbe den mnd med høyere lønn og ny erfaring. Takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #2 Del Skrevet 2. juli 2023 Du har ikke krav på å få slutte tidligere. Du kan ta ut feriedagene dine i fellesferien, men du har ikke krav på å ta ut fleksitiden. Det er helt vanlig å verken få lønnsjustering og bonus det året man slutter. Anonymkode: 178d6...554 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Del Skrevet 3. juli 2023 Hos oss får de heller ikke lønnsjustering som gjøres 1. juli hvis de er i oppsigelse, men de får bonus siden det er på etterskudd og opptjent i perioden de har jobbet. Ingen bonus opptjenes i oppsigelsestiden. Vi strekker oss imidlertid langt for å la folk slutte tidligere hvis det passer seg slik kapasitetsmessig, noe det ofte gjør. Anonymkode: 2dbe7...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ungelev Skrevet 3. juli 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 3. juli 2023 Jeg må bare poengtere at jeg blir tvunget til å ta ut ferien siden det ikke er så mye arbeid, ikke at jeg vil snike meg unna mer arbeid. Hadde det vært mulig å jobbe , hadde ejg valgt det. Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ungelev Skrevet 3. juli 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hos oss får de heller ikke lønnsjustering som gjøres 1. juli hvis de er i oppsigelse, men de får bonus siden det er på etterskudd og opptjent i perioden de har jobbet. Ingen bonus opptjenes i oppsigelsestiden. Vi strekker oss imidlertid langt for å la folk slutte tidligere hvis det passer seg slik kapasitetsmessig, noe det ofte gjør. Anonymkode: 2dbe7...ace Takk for svar. Jeg har mer forståelse for at lønnsjusteringen ikke gis enn at jeg ikke får bonus. Hele grunnlaget for bonusen er fjorårets resultat og det var jeg med på å jobbe for. Kanskje jeg må undersøke nærmere om det faktisk finnes noen rettigheter på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #6 Del Skrevet 3. juli 2023 ungelev skrev (54 minutter siden): Takk for svar. Jeg har mer forståelse for at lønnsjusteringen ikke gis enn at jeg ikke får bonus. Hele grunnlaget for bonusen er fjorårets resultat og det var jeg med på å jobbe for. Kanskje jeg må undersøke nærmere om det faktisk finnes noen rettigheter på det. Ville startet med å se hva som står i avtalen din, bør være regulert der Anonymkode: 2dbe7...ace Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 3. juli 2023 #7 Del Skrevet 3. juli 2023 (endret) Ta en prat med lederen din du. Det er helt normalt å spørre om å få forlate tidligere. Og på mange måter kan det være av arbeidsgivers interesse å la ansatte forlate tidligere, men de tar aldri initiativ til det fordi oppsigelsestiden er lovpålagt. Hva enn dere blir enige utover det blir opp til dere. Mange ganger fylles oppsigelsestiden med mye avspasering og ferie, og arbeidsgiver kjenne nok ekstra på at det er fare for sykemelding i oppsigelsestiden. Sistnevnte skjer oftere enn man skulle tro, for motivasjonen og lojaliteten er på sitt laveste, samt at oppsigelsestid kan oppleves som ubehagelig for ansatte. Særlig for ansatte som allerede kjenner på ting som ikke fungerer optimalt ved arbeidsplassen. Jeg for min del hadde nesten 4 måneders oppsigelsestid, men forlot etter 1,5 måned fordi jeg framforhandlet meg en avtale om det, herav at jeg påtok meg ansvaret for opplæring av ny mann i min stilling uten at jeg fikk ekstra for det. Etter 1,5 måned fikk jeg slutte mot at jeg fullførte et par oppgaver ekstra på kveldstid iløpet av 14 dager. Fikk selvfølgelig betalt for det, og jeg jobbet dermed i 140% i 14 dager for å få det til. Oppsigelsestid handler om å være fleksibel. Av begge parter, men kanskje særlig deg da du har mest å "tjene" på det. Endret 3. juli 2023 av Bombasi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå