Gå til innhold

Vi har kjøpt huskestativ, trampoline og andre morsomme ting til barna våre, og naboene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke lest alt, men dette er jo veldig enkelt:

- hvis barna dine har besøk av venner, så må de dele. 

- avvis unger som kommer uinvitert for å bruke hagen deres som lekeplass. Ville dog vært raus med barnas jevnaldrende, siden dette påvirker dem sosialt. Send dem hjem på en hyggelig måte hvis du ikke orker andres barn i hagen. 

- gi frekke naboforeldre tilsnakk om de kommer inn i hagen og tar seg til rette. 

- hvis det ikke passer med besøk, så sier du akkurat det til ungene som kommer. Det tåler barn. Hvis de er velkomne en annen gang, så sier du det. Send dem hjem. 

- hvis dine barn skal ut og leke, men du synes ikke at det passer med besøk, si det til ungene dine. Da vet de hva de har å forholde seg til. 

- snakk med naboene dine. Si at det ikke alltid passer. Send dine barn avgårde til andre noen ganger. 

På generelt grunnlag synes jeg det høres snålt ut at dine barn skal ha førsterett til å bruke lekene når de har besøk de selv har invitert. Hvis folk kommer uanmeldt blir det noe annet, men da må de avvises med at det ikke passer. Så snart det er flere innenfor gjerdet så er det turtaking som gjelder. 

Endret av Surriball
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg så ikke komma i overskrifta og trodde du hadde kjøpt til barna og nabobarna 😂 send hjem de som ikke er bedt! 

Anonymkode: b02dc...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å bo på liten plass ser jeg. Her har alle trampoline, og det er tilfeldig hvor gjengen ender opp. Her er det ingen venner som blir jagd bort, lærer ungene å finne på noe annet om de blir for mange. Syns det er fint at ungene har venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si til barna som kommer at de er velkommen sammen med sine foreldre. Husk at det er ditt ansvar om naboungen skader seg på trampolinen. Det kan du også si til barnas foresatte at du ikke vil ta ansvar for det. Viss dine barn inviterer og du godkjenner, så er det du som har ansvaret. 

Anonymkode: d07bf...289

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde selv trampoline mens kidsa var små. Ble kun brukt av andre unger om mine egne barn var med.

Anonymkode: f8cdf...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet at mange er konfliktskye men dette må jo være toppen? Å selge og flytte istedenfor å lage regler for bruk av egen hage? 🙈😬

Anonymkode: 83d50...dae

Nei det føltes faktisk problematisk at det ringte på døra mange ganger hver ettermiddag når vi var opptatte med lekser, middagslaging og forberedte kjøring til og fra aktiviteter. Men nå har jeg vokst opp nærmest uten naboer, og det var nok først og fremst for meg at dette ble veldig forstyrrende. Det var i tillegg slik at det kun var mitt ene barn som alltid ble spurt etter, og aldri det andre 💔  Men vi opplevde flere ganger at andre barn hadde lekt i vår hage og f eks rotet i lekestua om vi var borte en helg. 

Anonymkode: 461c3...ce9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Si til barna som kommer at de er velkommen sammen med sine foreldre. Husk at det er ditt ansvar om naboungen skader seg på trampolinen. Det kan du også si til barnas foresatte at du ikke vil ta ansvar for det. Viss dine barn inviterer og du godkjenner, så er det du som har ansvaret. 

Anonymkode: d07bf...289

Ingen inviterer, naboungene bare kommer, fra tidlig morgen til sen kveld. Det er et konstant rush til og fra huset og hagen vår. 
Digger forresten det som nettopp skjedde, det bare understreker hvor hvordan enkelte foreldre er. Jeg kom nettopp hjem til huset fullt. Kun to av mine egne var hjemme, i tillegg til fire nabobarn. Greit nok det. Jeg jaget dem ut, og gikk ut i hagen der jeg kjente lukten av grilla pølser fra nabohagen. Hørte guttene mine der sammen med naboguttene, og to minutter etterpå kommer mine gutter hjem alene. Da var de sendt hjem av nabofaren siden deres unger skulle spise pølser. Hallo? Her har huset vårt vært sfo for deres barn hele dagen mens de har vært hjemme, de har drukket opp sjokolademelken og laget toast, mens når mine er der borte i to minutter, blir de jaget hjem. 
Ts

Anonymkode: c2cf8...7df

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen inviterer, naboungene bare kommer, fra tidlig morgen til sen kveld. Det er et konstant rush til og fra huset og hagen vår. 
Digger forresten det som nettopp skjedde, det bare understreker hvor hvordan enkelte foreldre er. Jeg kom nettopp hjem til huset fullt. Kun to av mine egne var hjemme, i tillegg til fire nabobarn. Greit nok det. Jeg jaget dem ut, og gikk ut i hagen der jeg kjente lukten av grilla pølser fra nabohagen. Hørte guttene mine der sammen med naboguttene, og to minutter etterpå kommer mine gutter hjem alene. Da var de sendt hjem av nabofaren siden deres unger skulle spise pølser. Hallo? Her har huset vårt vært sfo for deres barn hele dagen mens de har vært hjemme, de har drukket opp sjokolademelken og laget toast, mens når mine er der borte i to minutter, blir de jaget hjem. 
Ts

Det jeg først og fremst leser ut av den episoden er at  naboen setter grenser for seg og sitt - det du burde ta til deg av dette er lærdom. Så enkelt kan det gjøres, og det er helt greit å gjøre det. Sannsynligvis forventer naboene at du gjør det samme i ditt eget hus og hage.

Anonymkode: aa915...2c4

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Det er jo helt normalt det. De hadde sikkert ikke mat til alle

Anonymkode: b5c13...4b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gi barna dine myndighet til å sende uinviterte barn hjem selv. 

Anonymkode: 50c28...ff6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Jammen, herregud kvinne, sett grenser i deres hjem! Lag regler med barna, lær dem de, og hold de! Eller, oppdra barna dine, rett og slett! 

Anonymkode: c3de2...b77

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2023 den 14.33):

Jeg mistenker at vi har ekstra uflaks, for i vårt nabolag er det minst to foreldrepar som ikke bryr seg døyten om at deres barn nærmest flytter inn hos oss hele sommerhalvåret, og når de har hhv to og tre barn hver, blir det tidvis mye på oss. Våre barn får ikke være hos dem, ingen barn får være hos dem, fordi far jobber hos den ene, og mor hos den andre har migrene. Det passer aldri å være der. Når de i tillegg ikke har noen morsomme leker, kommer barna deres løpende til oss hver fridag. 
Ts

Bor vi i samme nabolag eller?😂 har også ei som er her og ikke kan ha besøk fordi moren har migrene 😂 her er det alltid mange barn, og jeg syns det er superkoselig. Har trampoline, basseng og leker. Elsker at de kan være en stor gjeng. Men jeg er ganske tydelig på at de skal høre på mine regler, og gjør de ikke det er det rett hjem. Alle må dra når det er middagstid og kvelden. Jeg ber dem ellers ordne opp selv. Jeg har ikke noe antallsbegrensning på hverken trampoline eller hage. Alle er velkomne så lenge de ikke er stygge i munn eller gjør det motsatte av det jeg sier. Og jeg har nulltoleranse for utestenging. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.7.2023 den 14.39):

Her er ikke problemet naboene, men at du har for mange barn ift. trampoliner.

Dersom barn 1, 2, 3, 4 og 5 er invitert på besøk av dine fire barn så er det ingenting som heter at ditt barn skal «komme først fordi h*n er eier av trampolina.» Da er det heller at ditt barn skal vente til sist fordi de andre barna er gjester og ditt barn, som tross alt bor der, kan hoppe når som helst.

Så utfordringene dine komme av at:

1: Du har FIRE barn og kun 1 trampoline.

2: Du tillater hvert av dine fire barn å ha besøk hver bidige dag. Det naturlige her ville jo ha vært å sende barna til de som kommer på besøk etter tur.

Anonymkode: 3cba9...26a

Hva med å si at nå er det barn 1 (2,3 etc) med venner som får bruke trampolinen? 

Anonymkode: 3afb6...3b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og skjer det en trampolineulykke er det ditt ansvar.

Anonymkode: c8784...18d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du snakke med dine egne barn. Slik det høres ut så er dine barn ute, andre barn kommer bort og de er sammen/leker, for så at barna dine tar over leken/krever lekene/trampolinen alene…

Enten så tillater de lek fra start og med det som innebæres med å dele og bytte på. Eller så må de si at de ikke ønsker besøk nå eller avslutte besøket på en fin måte. Eventuelt med hjelp av dere som foreldre.

De andre barna har garantert en opplevelse av å være med på leken. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/2/2023 at 1:15 PM, AnonymBruker said:

Sånt rent praktisk, hvordan løser jeg det når mine barn, kall dem A, B, C og D har vennene sine, kall dem 1, 2, 3, 4, og 5 på besøk, hvordan løser jeg det når 2 (nabogutt) hopper på trampolina og min B kommer og vil hoppe? Men så står 5 (nabojente) der og venter på ‘sin’ tur, for min A ba henne vente. Men min B ‘eier’ jo trampolina, men må vente fordi to nabobarn var der først. 
Så skjer det samme med huskene, og så skjer det samme med noen andre leker. 
Ts

I den situasjonen der må ditt varm vente. Trodde det var slik at de tok over jeg. Det her er jo forventet 

Anonymkode: 5edb6...bfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ts

Hva er problemet ditt? 

Anonymkode: 5edb6...bfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vi og der vi bodde før, ble så plaget av nabobarn at jeg lånte foreldrene mine sine store belgerhunder og hadde de med meg i hagen mens ungene mine lekte på trampoline:)  Da kom ikke naboungene over og plaget oss mere!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.7.2023 den 12.12):

tror det er fritt fram å sende barna sine hit for å leke. Våre egne barn må vente i kø for å huske, hoppe eller sparkesykle på sine egne ting, og hvis de er ‘duster’ og krever sine egne saker, får de jammen høre det. Det er blitt så utfordrende at jeg vurderer å pakke det bort, for jeg orker ikke være politi og delegere hvem sin tur det er på trampolina.
Åh, sliten og lei. Flere som opplever dette?

(Og før dere begynner, vi har snakket med foreldrene, vi har snakket med ungene, men det gjentar seg og gjentar seg og gjentar seg.)

Vi har lås på trampolina med kode. 

Anonymkode: e506a...756

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2023 den 15.30):

Det er sammensatt og ikke svart hvitt. Det ene utelukker ikke det andre. Selv om jeg har mange barn, har jeg også et problem med at alle skal komme til oss og leke. 
Jeg syns også det er litt merkelig av de andre foreldrene, selv om de ser og vet at jeg har mange, lar sine løpe over til oss og leke, uten å foreta seg noe. Dag etter dag, uke etter uke, år etter år. Som i går f.eks, da jeg var alene med mine fire, lot de sine løpe rett over til oss etter frokost, herje rundt både ute og inne, uten å gjøre noe for å gjøre det hyggelig å være hos dem. De så oss, de hørte oss, men de gjorde ingenting for å avlaste. Tre foreldrepar i umiddelbar nærhet hadde hele dagen for seg selv, mens jeg var stuck med 9 barn. 
Ts

Her må du jo be dine unger gå ta med seg vennen de har besøk av og dra til de, fordi det blir for mange. Blir det for mye må du regulere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...