Gå til innhold

Vi har kjøpt huskestativ, trampoline og andre morsomme ting til barna våre, og naboene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

hehe... tipper du blir den samme moren som går runden i nabolaget å snakker med alle foreldrene om at ingen av de andre barna vil leke med deres barn om noen år :P 

Anonymkode: 3e3eb...a77

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det høres ut som om du tenker at dine barn har førsterett på lekene. Selv når de leker med andre. Men hvordan tenker du at dette gir grobunn for god lek??

Ville du likt om det var sånn når de var hos andre.. 

Jeg forstår at det fort blir mange i hagen, eller på besøk. Personlig synes jeg det er å investere i barna våre. Men selvsagt kan det bli for mye til tider. Men da er det jo du som må sette grenser.

Dog håper jeg der å vente på tur, å dele, samt å se andre, er og blir en viktig del av alles oppdragelse 

Anonymkode: 1ab61...42e

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker said:

hehe... tipper du blir den samme moren som går runden i nabolaget å snakker med alle foreldrene om at ingen av de andre barna vil leke med deres barn om noen år :P 

Anonymkode: 3e3eb...a77

Fordi hun ikke godtar at egen hage har blitt fellesareal for hele nabolaget? Gi deg. 

Anonymkode: f24db...f36

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Våre fire barn er 8, 10 og 12 år. 
Ts

Anonymkode: c2cf8...7df

Men herregud! De er da store nok til å kunne si fra selv. Her er de 6 og 10. Og de vet at de kan si fra om det blir knuffing eller krangling. 

Det er deres leker, de er snille å deler og blir det krangling så får de gå. Jeg har sagt det slik: Oppfør dere eller stikk!!

Vi har også regler for hvilken type aktiviteter som er ok på trampolinen og antall personer på den. 

Leker barna med ting så skal de rydde etter seg osv.

Vi har inngjerdet tomta, og port, dette gjør at ungene her har lettere for å bare rope Hei og så fortsette med sitt. Før gjerdet kom så var det lettere for naboungene å ta heiet som en innbydelse helt inn i hagen.

Greia er jo det at naboene gidder jo ikke å kaste inn noen slanter når ungene deres ødelegger ting, derfor er det våre unger som skal slite tingene ut og ødelegge det selv.

Anonymkode: f086e...7af

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig med flere her. Jeg synes du, TS sliter med å se det reelle problemet, nemlig at du og dine barn ikke har satt noen klare regler for lekene og besøk som dere kan leve med alle sammen. 
Ja, det høres ut som om dere har selvsentrerte og vanskelige naboer. Men dere må sette grenser for dere selv. Spesielt når dere sliter med at naboene setter grenser for seg selv. (Og ikke vil ha besøk hjem) 

Du må snakke med barna dine, og bli enig med dem om regler på: 

• Hvor mange besøkende er det greit å ha samtidig?  (Er det forskjell på inne og ute? Er det antall totalt, eller er det pr barn?) 
  • Hvordan skal besøk avtales? (Hvis det er max 3 besøkende samtidig, hvem får ha besøk hvis den ene avtalte dagen før, mens den andre fikk besøk på døra, Og det allerede er 2 på besøk. Hvem får da ha besøk?) 
  • Hva er reglene når noen vil leke med andre barn, og det er "fullt" hos dere?  Er det å gå et annet sted å leke? Er det å avtale en annen dag? Er det å spre seg, så noen har besøk inne og noen har besøk ute? 
  • Hvis du som forelder synes det blir for mye krangling? Hva er dere enige om at du skal gjøre da? Sende hjem alle? Sende hjem siste som kom? Sende hjem den som ikke klarer å oppføre seg? 

Og så må dere ha regler for lekene: 

• Den som har besøk, kan sammen med besøket kun ha hevd på EN leke. Altså dersom A har besøk av 1, og de vil bruke trampolina, så kan de gjerne bestemme seg for at det er trampolina de leker med. Om det kommer flere og vil leke, er trampolina opptatt, men alle andre leker er ledige. 
    Om B da får besøk av 2, må disse leke med noe annet. Kanskje de vil huske. 
  • Om noen blir ferdige med en leke, og vil gjøre noe annet, mens det andre er opptatt, kan de forsøke å bytte. Altså: A og B snakker sammen, og A spør B om "Vi har mer lyst til å leke med huskene enn trampolina. Vil dere bytte med oss?". 
  • Det kan godt være en kø-ordning. Men da er det søsknene som stiller seg i kø. Altså om A og 1 har trampolina, og B kommer med 2, kan B fortelle A at "Vi vil ha trampolina når dere er ferdige." Da må A respektere det, og kan ikke bytte bort trampolina med C. Men C kan, med eller uten gjest, stille seg i (muntlig) kø, og si, "Da vil jeg ha trampolina etter B". 
  • Gjester som ikke leker sammen med den de er på besøk hos, kan sendes hjem. I starten bør det nok være dere voksne som sender hjem. "Nå leker ikke du lengre med A, 1, så da tenker jeg det er på tide at du går hjem." (Unntak hvis 1 da har begynt å leke med et av de andre søsknene istedenfor.) 
    Ettersom regelen blir etablert, kan barna selv begynne å håndheve den. (Når 3 sier det er urettferdig at A hopper på trampolina, mens D, som 3 er på besøk hos, kjører sparkesykkel. Da kan A si at "Du 3, det ser ikke ut som du leker med D mer, så da tror jeg egentlig at du skal hjem nå.") 

Og, JA, det er litt mas i starten, når reglene skal etableres. 
Og, JA, det krever en del av dere foreldre å stå i det, og forklare reglene til egne barn og nabobarn. 

Men fordelen blir at det er lettere for dere på sikt. Når barna faktisk kan reglene og følger dem. 

For slik jeg oppfatter det nå, så har dere veldig få regler pr nå. Og dere har testet såpass mange forskjellige løsninger, at det er litt uklart for ungene hva som gjelder. 

Når det gjelder frekke unger som låner deres leker men ikke deler sine egne, så ville jeg nok satset på at barna tok det med sin "selvjustis". Altså at de opplevde dette som urettferdig selv, og sa ifra. (Om vi bruker ditt eksempel: "Hvis du ikke vil låne bort ballen din, så får ikke du låne VÅR trampoline! Da kan du heller komme hit og bruke ballen din selv.")

Anonymkode: 2b08b...482

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler med trådstarter her. Vi har hatt noe av de samme problemene med vårt basseng. Det ble kjøpt inn under koronakrisen. 7000 liter og oppvarmet vann. så ikke all verden, men mer enn de fleste hagebasseng.  

Vi har måtte ha klare kjøreregler. 1) ingen får bade uten oss ( det er jo sikret), men jeg har måttet jage unger faktisk. Bassenget er vårt, det sørger vi for at det ikke er tvil om. Eierskap må respekteres. 2) barna våre må fordele bruken. Hvis en har venner oppi, så må den andre spørre om det er greit, og ikke minst akseptere svaret. 3) barna må se litt på hvem som er venner og hvem som kun utnytter de for en dukkert i bassenget. Hvis de bare kommer til oss hele tiden, aldri inviterer andre veien, så kan det være et rødt flagg for mine barn. 

Vi ønsker å være et åpent hjem, men vi setter likevel grenser. 

Anonymkode: 78195...5dc

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg føler med trådstarter her. Vi har hatt noe av de samme problemene med vårt basseng. Det ble kjøpt inn under koronakrisen. 7000 liter og oppvarmet vann. så ikke all verden, men mer enn de fleste hagebasseng.  

Vi har måtte ha klare kjøreregler. 1) ingen får bade uten oss ( det er jo sikret), men jeg har måttet jage unger faktisk. Bassenget er vårt, det sørger vi for at det ikke er tvil om. Eierskap må respekteres. 2) barna våre må fordele bruken. Hvis en har venner oppi, så må den andre spørre om det er greit, og ikke minst akseptere svaret. 3) barna må se litt på hvem som er venner og hvem som kun utnytter de for en dukkert i bassenget. Hvis de bare kommer til oss hele tiden, aldri inviterer andre veien, så kan det være et rødt flagg for mine barn. 

Vi ønsker å være et åpent hjem, men vi setter likevel grenser. 

Anonymkode: 78195...5dc

Det siste der er et godt poeng. Det er ikke noen trivelig følelse at vennene kun henger med en pga. fordeler som det.

Anonymkode: e7886...0f0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en av grunnene til at vi flyttet vekk fra boligfelt. Unger i hagen som brukte våre barns leker og utstyr. Ikke alltid vi var hjemme engang. Det verste var jo at ihht norsk lov, så var det vi som hadde ansvaret dersom en av disse ungene skadet seg på vår eiendom.

Anonymkode: 461c3...ce9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Enten lar dere alle barna få leke eller så pakker dere det vekk. Dere skaper et enormt og tydelig klasseskille barna rammes av og må tenke litt over hva slags signaler dere sender ut og hvordan dere former egne og andres barn!

Anonymkode: 13a9e...adc

Absolutt ikke enig! Det skal ikke være slik at egne barn ikke skal få leke med lekene sine uten at "hele nabolaget" skal få være med! Helt alvorlig, for en tankegang! 

Det er ikke bare å la andre barn leke heller - man har et sikkerhetsansvar også hvis noen skader seg. 

Mener du også at hvis en jente i gaten har fått ny sykkel, så SKAL hun dele den med andre, ellers så får hun holde seg inne? 

Det er 100 prosent innenfor å si at de barna er med, kan komme inn i hagen å leke! De barna som bare går rundt i gaten, har ingen rett til å oppholde seg i en annens hage kun fordi det er trampoline etc. der! Hjelpes!

Anonymkode: 45e37...d9a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Lær at barn må dele, og ikke minst respektere at de er på/har besøk. Her var det slik at ingen fikk være i vår hage og leke, uten at våre unger var her. Alle leker sammen, og mine unger fikk dele likt med alle som var her på tiden på trampoline. Men nå skal det sies at jeg brydde meg ikke om hvor mange som var på trampolinen. Til tider var det stappfullt av både unger og baller. Eneste regel var å ta hensyn til småttisene. Unger fikser mye selv, om vi bare lar de få muligheten til det. 

Anonymkode: d68ce...84b

Da håper jeg ikke det skjedde noen skader. Du har ansvar når DU lar barn hoppe på DERES trampoline. 

Hvis min sønn er med en klassekamerat som han har invitert hjem, så er det totalt ugreit at alle naboungene som er 5-6 år yngre skal være på trampolinen. Vår nabo mente også at så lenge våre barn brukte sin trampoline, skulle den være åpen for ALLE..... De glemte at mine barn av og til bare ville være ute å øve på trampolinen helt alene og ikke hadde lyst å være med noen alltid. Null forståelse fra naboen... De mente også at 14-åringer skulle leke med deres 7-8-åringer med 4-åring på slep....

Anonymkode: 45e37...d9a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, AnonymBruker said:

Sånt rent praktisk, hvordan løser jeg det når mine barn, kall dem A, B, C og D har vennene sine, kall dem 1, 2, 3, 4, og 5 på besøk, hvordan løser jeg det når 2 (nabogutt) hopper på trampolina og min B kommer og vil hoppe? Men så står 5 (nabojente) der og venter på ‘sin’ tur, for min A ba henne vente. Men min B ‘eier’ jo trampolina, men må vente fordi to nabobarn var der først. 
Så skjer det samme med huskene, og så skjer det samme med noen andre leker. 
Ts

Men hva er det som skjer, er du eneste som eier trampoline i en kilometer omkrets? 🙈

jeg ser frustrasjonen din men klarer ikke å forestille meg situasjonen. Vi bor i et veldig barnerik område også, men det er også hvert andre hus som har trampoline her. Hvordan har det skjedd at det er 9 barn som samles hos deg hver eneste gang?

jeg har forøvrig satt grensa på hvor mange som skal være på trampoline hos oss, fordi jeg ser selv at <5 er kaos. 

Du har fore barn, og alle fire har venner, ikke sant. Kan ikke du dele de slik da, at hvis A har venner på besøk, og de er på trampolinen, så må B, C og D gå til sine venner, For jeg tror det sier selv at du ikke kan ha A + venner, B + venner, C + venner og D pluss venner hjemme hos deg samtidig. Da er det faktisk ikke nok trampoliner og husker til alle, ja.. Du må først og fremst dele dine egne barn, de kan jo ikke få lov alle ha venner på besøk samtidig. 

Anonymkode: 83d50...dae

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det høres veldig merkelig ut å si at deres barn skal ha forrang på lekene når de faktisk leker sammen med andre. Da må man dele, og det kan ikke være sånn at den som eier leken skal ha forrang. Da lærer jo ikke barna seg å dele og leke sammen. Som du sier: dere har tre barn, og det blir håpløst hvordan det forrangs prinsippet skal behandles mellom deres barn og andre barn som barna leker sammen med. 

Løsningen må heller ligge i å ikke få alle disse barna over til dere. 

Anonymkode: 26cd1...0ae

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har absolutt alle hus trampoliner og masse leker så det er ingen som gidder å bruke lekene. Inkludert mine egne barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har hatt litt samme problem med vårt basseng. Vi har klare regler. Kun de barna som leker med vårt barn, får lov til å bade. Det er også jeg som bestemmer når bassenget er åpent, siden jeg faktisk må passe på dem. Det betyr at det ikke alltid er bading. Barn som kommer bare for å bade blir avvist. Etter litt innkjøring, flyter dette greit. 

Anonymkode: 40804...17b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2023 den 12.14):

Send naboens unger hjem hver eneste gang.

Anonymkode: 49d79...0d7

ja og be de ringe på å be om å få være med å leke neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er en av grunnene til at vi flyttet vekk fra boligfelt. Unger i hagen som brukte våre barns leker og utstyr. Ikke alltid vi var hjemme engang. Det verste var jo at ihht norsk lov, så var det vi som hadde ansvaret dersom en av disse ungene skadet seg på vår eiendom.

Anonymkode: 461c3...ce9

Jeg vet at mange er konfliktskye men dette må jo være toppen? Å selge og flytte istedenfor å lage regler for bruk av egen hage? 🙈😬

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis barna deres leker med disse ungene, så er det bare rett og rimelig at de deler på, at alle må få lov og at dine også må vente på tur. Er ikke dine barn i lek med disse ungene, så sendes de hjem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva er det som skjer, er du eneste som eier trampoline i en kilometer omkrets? 🙈

jeg ser frustrasjonen din men klarer ikke å forestille meg situasjonen. Vi bor i et veldig barnerik område også, men det er også hvert andre hus som har trampoline her. Hvordan har det skjedd at det er 9 barn som samles hos deg hver eneste gang?

jeg har forøvrig satt grensa på hvor mange som skal være på trampoline hos oss, fordi jeg ser selv at <5 er kaos. 

Du har fore barn, og alle fire har venner, ikke sant. Kan ikke du dele de slik da, at hvis A har venner på besøk, og de er på trampolinen, så må B, C og D gå til sine venner, For jeg tror det sier selv at du ikke kan ha A + venner, B + venner, C + venner og D pluss venner hjemme hos deg samtidig. Da er det faktisk ikke nok trampoliner og husker til alle, ja.. Du må først og fremst dele dine egne barn, de kan jo ikke få lov alle ha venner på besøk samtidig. 

Jo, stemmer det. Tidvis har alle mine fire venner på besøk, men i og med at mange venner går på tvers mellom mine, leker de av og til alle sammen sammen. 
Nei, ingen av de i umiddelbar nærhet har trampoline til sine. De aller nærmeste har, men har valgt å ikke ta den frem i år, og de litt lenger nedi gata droppet å kjøpe ny da snøen ødela deres i vinter. Dermed kommer deres til sammen fire barn til oss daglig og hopper på vår. Huske/klatrestativ har ingen, foreldrene til de nærmest mener at det er unødvendig og at barna kan klatre i trærne i skogen. Sandkasse med småbiler hadde vi og det var veldig populært, men vi fjernet den fordi nabokatten brukte den som do. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LivetErEnLek skrev (1 time siden):

Hvis barna deres leker med disse ungene, så er det bare rett og rimelig at de deler på, at alle må få lov og at dine også må vente på tur. Er ikke dine barn i lek med disse ungene, så sendes de hjem.

Selvfølgelig deler de! (Noe jeg også har skrevet opptil flere ganger.)

Men. Innimellom kommer en nabounge eller to og leker med et av mine barn, de går på trampolina, min sønn går inn for å spise, gå på do, hente vann eller et eller annet, og naboungen blir igjen på trampolina. Så kommer datteren min og vil hoppe, men blir jaget av naboungen fordi hun var der først. Flere av nabobarna tror de har like mye rett på trampolina og huskene, de tror de eier de. Samtidig har jeg tatt hun ene spesielt i å ikke ville dele noe med mine, ballen sin f.eks. Eller hun kommer rekende over med en svær is.

Problemet mitt er at alt vårt er visstnok deres, men det går aldri andre veien, noe jeg begynner å bli litt lei.

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig deler de! (Noe jeg også har skrevet opptil flere ganger.)

Men. Innimellom kommer en nabounge eller to og leker med et av mine barn, de går på trampolina, min sønn går inn for å spise, gå på do, hente vann eller et eller annet, og naboungen blir igjen på trampolina. Så kommer datteren min og vil hoppe, men blir jaget av naboungen fordi hun var der først. Flere av nabobarna tror de har like mye rett på trampolina og huskene, de tror de eier de. Samtidig har jeg tatt hun ene spesielt i å ikke ville dele noe med mine, ballen sin f.eks. Eller hun kommer rekende over med en svær is.

Problemet mitt er at alt vårt er visstnok deres, men det går aldri andre veien, noe jeg begynner å bli litt lei.

Ts

Da sier du det. "Nei, den isen får du spise opp hjemme og ikke ta med hit". Nei, nå som Petter ikke hopper her med deg, må lillesøster få trampolina, den er hennes, du er bare på besøk". "Du kan ikke ta med deg ballen hit når du ikke vil dele, nå får du gå hjem med den. Og trampolina deler vi på, og Petter bestemmer hvem sin tur det er". "Regelen er at når ikke Petter har trampolina, kan lillesøster ha den. Du må vente på Petter."
Det er som noen sa over her, det er søsknene som står i eventuell kø, ikke de besøkende.

Anonymkode: d5f2a...712

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...