Gå til innhold

Vi har kjøpt huskestativ, trampoline og andre morsomme ting til barna våre, og naboene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med en tekstmelding til naboene? «Hei, i dag har det blitt litt mange barn i hagen her. Kanskje A og 2 kan leike hjemme hos dere i morgen?». Samme til foreldrene til 1,3 og 4… Da bør de gå i seg selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, jeg vet ikke. Hvilke råd har jeg fått som jeg ikke allerede har forsøkt? Jeg har snakket med både foreldre og barn, jeg har stått vakt, jeg har delt dem inn i grupper, jeg har bedt dem gå hjem ved for mye krangling, jeg har gitt fullstendig beng, jeg har latt de krangle og gjøre seg ferdig. Alle råd er forsøkt. Jeg må vel bare la dem vokse opp og bli ferdig med leker.
En dag av gangen, en dag av gangen. 
Forhåpentligvis vil de se tilbake på barndommen og huske huset og hagen som et morsomt sted å leke og være. Et sted de hadde masse venner og gøy. Ts

Anonymkode: c2cf8...7df

Hvis du sier til et barn som bare dukker opp, det passer ikke at du leker her i dag, hva svarer barnet da? 

Hovedproblemet tror jeg at du ønsker at dine barn skal ha førsteretten til apparatene, uavhengig av om nabobarna er på invitert/ avtalt besøk eller ikke. Det er jo helt fjernt 

Anonymkode: 84833...6f7

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sett en maxgrense på barn i hagen, uavhengig om det er dine eller andres (åpenbart ingen barn i hagen om alle dine er borte). Da får ungene bli enige om hvem som har med venner hvilken dag, og de kan henvise til regel om max 7 (f.eks) i hagen på én gang om flere kommer til. Når de er så tett i alder er det kanskje litt flytende hvem som er hvem sin venn?

Er barn A med en venn hjem kan de andre tre ha med én venn hver. Ev. gi dem én dag hver med max to venner per dag. Fre/lør kan være litt friere, søn. (eller annen dag som foretrekkes) er vennefri hjemme, de får ev. gå på besøk.

Antar det går seg til når skolen starter igjen, de går kanskje på noen aktiviteter? Ellers er jeg enig i at det er vanlig kø-kutyme som gjelder når alle har invitert besøk, dvs. at i eksemplet du ga så måtte ditt barn vente til 5 hadde fått sin tur. 

Anonymkode: dcb4c...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lærer ikke barn folkeskikk lengre? Det var da ikke snakk om å leke i naboene sin hage når de ikke er hjemme. Merkelige foreldre det er i dag.

Det sier jo seg selv at man ikke sender barna sine it for å hoppe på naboens trampoline i hytt og pine. Spesielt når ingen er hjemme.  Det kan jo skje skader.  

Anonymkode: 0f68a...4ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig merkelig -men vi har også naboer som bare kommer inn i Hagen og hopper på trampoline. Vi har sagt til foreldrene for en stundsiden at det er ok å bruke dem, men da først ringe på hos oss og høre om sønnen min vil være med og hoppe. At den kan brukes i lek med m8n sønn. 
Men dette er visst vanskelig å huske. Og nå ser jeg ofte at nabogutten MED far hopper sammen på trampolina vår! De har en trampoline selv også, men den er litt mindre. Vi har en helt vanlig en fra Biltema. Det er så ubehagelig å si fra igjen… det er jo viktig med godt naboskapet, vil ikke ødelegge det. Men jeg synes det er VELDIG merkelig at folk bare tar seg til rette sånn. Det er ikke noen felles hage vi har, så han må gå gjennom oppkjørselen vår og inn i bakhagen vår for å komme dit. 

Anonymkode: f5b8e...e5d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette høres jo helt sykt ut hvor i landet er dette? Vi setter opp klatrestativ, huske, sandkasse og trampoline denne uka og håper virkelig ikke slikt skjer her. Vi har inngjerdet hage så håper det hjelper. 

Anonymkode: f24db...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette høres jo helt sykt ut hvor i landet er dette? Vi setter opp klatrestativ, huske, sandkasse og trampoline denne uka og håper virkelig ikke slikt skjer her. Vi har inngjerdet hage så håper det hjelper. 

Anonymkode: f24db...f36

Østlandet, relativt sentralt. Spredt eneboligbebyggelse, rekkehus, småblokker, alt mulig. Dessverre ingen felles lekeplass her, det har vært mast på i veltet, men det skjer ingenting. Det var derfor vi satte opp huske/klatrestativ i hagen, noe det tydeligvis var et stort behov for. Hagen er delvis inngjerdet, delvis hekk, ser ikke ut til å hindre noen i å ta seg inn, de på andre siden av hekken har laget seg et hull de kryper gjennom.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Enten lar dere alle barna få leke eller så pakker dere det vekk. Dere skaper et enormt og tydelig klasseskille barna rammes av og må tenke litt over hva slags signaler dere sender ut og hvordan dere former egne og andres barn!

Anonymkode: 13a9e...adc

Du lar alle naboene bruke den nye bilen din slik at de ikke skal føle på klasseskille? Hva med den kjekke mannen din? Ingen i hele gata er som ham.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du lå bare være enda mer tydelig. Skrik til dem at de skal gå hjem. 

Anonymkode: ea87a...b4d

Skriker man får man alltid respekt.

#ironivarsel

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er fremst dine egne unger som er problemet her.

Nei, det er andre pøbelumger som ikke forstår forskjellen på mitt og ditt og som ikke kan oppføre seg og som her et par mobbere blant seg. 
Har du ikke lest tråden?

Jeg er enig i at TS’ barn kan ta litt mer ansvar. Men de er faktisk ikke problemet.

Skjerp deg!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre barn. Yngste er liten, så han har ingen venner over uten at det er foreldre med. De to andre derimot :) 

Eldste har en venn som av en eller annen merkelig grunn ikke liker yngste. Når hen blir ufin mot yngste, så sier jeg at hen får gå om ikke yngste får leke i egen hage. Ellers gjelder «vente i kø» for alle. Også egne barn. Vil de ikke ha besøk, så må de si ifra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Greia er at de ser våre barn på trampolina, huskene eller hva det må være, og kommer i snakk og lek med dem på eget initiativ. Jeg kan ikke stå som vakt på eiendommen og jage barna fordi jeg ikke har invitert dem. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få det til i praksis. Jeg har allerede snakket med foreldrene, og jeg har allerede snakket med barna. Problemet melder seg først når de utenforstående barna krever huska, eller krever trampolina, fordi det er ‘URETTFERDIG!’ at min sønn hopper og han han må vente. 
Ts

Hvis barna dine har invitert dem med på trampolinen så må de tåle å dele. En kan ikke invitere og så forvente at gjestene skal se på. Det er litt utydelig her hvordan nabo barna ender opp i deres hage. Men du sier de kommer i lek med dem på eget initiativ. Da må de tåle å dele. Sp fortell ungene dine at de ikke skal leke med  nabobarn dersom de ikke ønsker å dele tingene. Enkelt 

Anonymkode: b5c13...4b6

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men dette er visst vanskelig å huske. Og nå ser jeg ofte at nabogutten MED far hopper sammen på trampolina vår!

WTF!!!

Det skulle skjedd hos meg.

Han hadde fått høre det!

😂😂😂😂😘😘😂😘

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sånt rent praktisk, hvordan løser jeg det når mine barn, kall dem A, B, C og D har vennene sine, kall dem 1, 2, 3, 4, og 5 på besøk, hvordan løser jeg det når 2 (nabogutt) hopper på trampolina og min B kommer og vil hoppe? Men så står 5 (nabojente) der og venter på ‘sin’ tur, for min A ba henne vente. Men min B ‘eier’ jo trampolina, men må vente fordi to nabobarn var der først. 
Så skjer det samme med huskene, og så skjer det samme med noen andre leker. 
Ts

Barna dine må jo lære seg å dele de også, og at av og til må man vente i kø. Også i eget hus og hage. Hvordan løser du det hvis A, B, C og D krangler? Går du etter hvem som ble født først på året, hvem du er gladest i eller den som kan løse en gitt oppgave raskest? 

Hvis barna dine vil ha venner på besøk, må de være med på leken, som innebærer å vente. Hvis de heller vil sende vennene hjem, være den kjipe fyren som ikke deler på lekene, så kjør på, lær de det. Barna tar til seg sånt, og vil etterhvert ikke komme på besøk, for de må alltid avbryte leken så fort et annet barn vil ta over. 

Det er forskjell på å ha venner i hagen for å leke, og at nabounger kommer/sendes til hagen deres, slik du insinuerer i hovedinnlegget. Barn som bare kommer å bryter seg på er en uting, men når barna dine vil ha vennene sine der - men bare som publikum mens de leker alene med sine leker, ja, da er det barna dine som er utingen. 

Anonymkode: c3de2...b77

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er sammensatt og ikke svart hvitt. Det ene utelukker ikke det andre. Selv om jeg har mange barn, har jeg også et problem med at alle skal komme til oss og leke. 
Jeg syns også det er litt merkelig av de andre foreldrene, selv om de ser og vet at jeg har mange, lar sine løpe over til oss og leke, uten å foreta seg noe. Dag etter dag, uke etter uke, år etter år. Som i går f.eks, da jeg var alene med mine fire, lot de sine løpe rett over til oss etter frokost, herje rundt både ute og inne, uten å gjøre noe for å gjøre det hyggelig å være hos dem. De så oss, de hørte oss, men de gjorde ingenting for å avlaste. Tre foreldrepar i umiddelbar nærhet hadde hele dagen for seg selv, mens jeg var stuck med 9 barn. 
Ts

Men kjære vene - send de hjem??? Selvsagt gjør ikke foreldrene noe, de tror jo barna har det helt fantastisk gøy sammen (og de har jo det!?) og at du står i det tolker jo en hver som at du syns det er hyggelig. Ærlig alt, du er vel ikke helt tiltaksløs? 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men kjære vene - send de hjem??? Selvsagt gjør ikke foreldrene noe, de tror jo barna har det helt fantastisk gøy sammen (og de har jo det!?) og at du står i det tolker jo en hver som at du syns det er hyggelig. Ærlig alt, du er vel ikke helt tiltaksløs? 

Ts skrev jo at hun har snakket med foreldrene til nabobarna! Unødvendig å være så ufin i tonen nør du ikke vet hva du kommenterer engang. 

Anonymkode: 3c740...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lærer ikke barn folkeskikk lengre? Det var da ikke snakk om å leke i naboene sin hage når de ikke er hjemme. Merkelige foreldre det er i dag.

Det sier jo seg selv at man ikke sender barna sine it for å hoppe på naboens trampoline i hytt og pine. Spesielt når ingen er hjemme.  Det kan jo skje skader.  

Anonymkode: 0f68a...4ed

Hva er det du snakker om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts skrev jo at hun har snakket med foreldrene til nabobarna! Unødvendig å være så ufin i tonen nør du ikke vet hva du kommenterer engang. 

Anonymkode: 3c740...a22

Ts skriver tydelig i innlegget jeg siterer at de (nabo-foreldre) så de, hørte de, men gjorde ingenting. Hun skriver ikke at hun pratet med foreldrene til de aktuelle barna den dagen den situasjonen hun skisserer hendte. 

Hvis slike situasjoner er gjentakende, er løsningen lik hver gang. Send. Barna. Hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags sosioøkonomisk område bor dere i hvis dere er de eneste i nabolaget som har huske og trampoline? Er ikke det noe "alle" har? 

Anonymkode: 2de3b...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...