AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #21 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Våre fire barn er 8, 10 og 12 år. Ts Anonymkode: c2cf8...7df Da er de ganske gamle og det bør kunne løses mellom barna, men om du ønsker å hjelpe til ville jeg vært konsekvent med å si tydelig ifra og sende hjem barna som lager dårlig stemning. Det krever mye av dere som foreldre i en overgangsfase, men det vil være midlertidig. Anonymkode: fc07f...dd0 15 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #22 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da er de ganske gamle og det bør kunne løses mellom barna, men om du ønsker å hjelpe til ville jeg vært konsekvent med å si tydelig ifra og sende hjem barna som lager dårlig stemning. Det krever mye av dere som foreldre i en overgangsfase, men det vil være midlertidig. Anonymkode: fc07f...dd0 Ja, en skulle tro det, men enkelte av dem lager så mye drama. I går var jeg alene med barna her da mannen var på jobb. Det var til sammen 9 unger hos oss som kranglet om trampolina, huskene og andre leker. I de tre andre husene i umiddelbar nærhet var det to foreldre hjemme i alle sammen, men da 0 unger i hver av dem. De valgte alle 9 å klumpe seg hos den ene aleneforelderen, og forståelig nok, hos de andre er det ingenting å leke med. Ts Anonymkode: c2cf8...7df 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #23 Skrevet 2. juli 2023 Du lå bare være enda mer tydelig. Skrik til dem at de skal gå hjem. Anonymkode: ea87a...b4d 13
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #24 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Enten lar dere alle barna få leke eller så pakker dere det vekk. Dere skaper et enormt og tydelig klasseskille barna rammes av og må tenke litt over hva slags signaler dere sender ut og hvordan dere former egne og andres barn! Anonymkode: 13a9e...adc Klasseskille? Hva lærer du dine barn egentlig? Det er faktisk så dumt at det er utrolig. Her i hagen var det trampoline, disse (huske) og svær sandkasse. Pluss en 10 år gammel Skoda på tunet. Hos ene naboen min var det BMW til nærme millonen, og en campingvogn som kunne vært brukt som hytte. Men ingen trampoline, sandkasse eller så mye som et oppblåsbart badebasseng. Skapte jeg klasseskille med å bruke 10k på leker og morro til ungene mine? Jeg har 3 unger. Anonymkode: d68ce...84b 26 10
cafflatte Skrevet 2. juli 2023 #25 Skrevet 2. juli 2023 Send hjem nabonarna. Din hage er ingen offentlig lekeplass. Hvis du ikke sier noe så skjer det ingen endringer. Dine eiendeler på din eiendom. Frekke nabobarn. 13 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #26 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Enten lar dere alle barna få leke eller så pakker dere det vekk. Dere skaper et enormt og tydelig klasseskille barna rammes av og må tenke litt over hva slags signaler dere sender ut og hvordan dere former egne og andres barn! Anonymkode: 13a9e...adc Sånn fungerer faktisk ikke verden. Du får ta ansvar for dine egne barn, ikke lære dem at det er greit å snylte på andre. Anonymkode: 3c740...a22 25 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #27 Skrevet 2. juli 2023 Av den grunn har vi sånne ting i den inngjerdede delen av hagen😅 Men ja, det er helt innafor å sende nabounger hjem hvis de lager bråk. Anonymkode: e7886...0f0 13
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #28 Skrevet 2. juli 2023 Sånt rent praktisk, hvordan løser jeg det når mine barn, kall dem A, B, C og D har vennene sine, kall dem 1, 2, 3, 4, og 5 på besøk, hvordan løser jeg det når 2 (nabogutt) hopper på trampolina og min B kommer og vil hoppe? Men så står 5 (nabojente) der og venter på ‘sin’ tur, for min A ba henne vente. Men min B ‘eier’ jo trampolina, men må vente fordi to nabobarn var der først. Så skjer det samme med huskene, og så skjer det samme med noen andre leker. Ts Anonymkode: c2cf8...7df
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #29 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sånt rent praktisk, hvordan løser jeg det når mine barn, kall dem A, B, C og D har vennene sine, kall dem 1, 2, 3, 4, og 5 på besøk, hvordan løser jeg det når 2 (nabogutt) hopper på trampolina og min B kommer og vil hoppe? Men så står 5 (nabojente) der og venter på ‘sin’ tur, for min A ba henne vente. Men min B ‘eier’ jo trampolina, men må vente fordi to nabobarn var der først. Så skjer det samme med huskene, og så skjer det samme med noen andre leker. Ts Anonymkode: c2cf8...7df Lær at barn må dele, og ikke minst respektere at de er på/har besøk. Her var det slik at ingen fikk være i vår hage og leke, uten at våre unger var her. Alle leker sammen, og mine unger fikk dele likt med alle som var her på tiden på trampoline. Men nå skal det sies at jeg brydde meg ikke om hvor mange som var på trampolinen. Til tider var det stappfullt av både unger og baller. Eneste regel var å ta hensyn til småttisene. Unger fikser mye selv, om vi bare lar de få muligheten til det. Anonymkode: d68ce...84b 12
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #30 Skrevet 2. juli 2023 Det er da kjekt at de har venner, tenker nå jeg. Men når det blir krangling om tingene, må du gå inn og si at dine barn eier tingene og har førsterett. Eller så må du innføre grense på hvor mange som kan være på besøk av gangen. Anonymkode: 723af...342 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #31 Skrevet 2. juli 2023 Vi har også mye leker i hagen, men dette har løst seg veldig greit med å sette klare regler fra start. Unger som ikke er venner av mine er ikke velkommen. ( dette har jeg forklart med at vi har ansvar for de på vår eiendom, hvilket er sant. Om en unge skader seg på vår trampoline kan vi i teorien risikere erstatningskrav). De i samme alder / vekt får være maks 3 stk på trampolinen og om det skal gjøres salto OL er det kun en om gangen. Disse reglene blir forstått og respektert da jeg har forklart de at det er pga av sikkerhet og så har de jo dunket seg noen ganger😅 hvis det er sånn at ungene bare tar seg til rette ville jeg sendt dem rett ut og blitt sint om det måtte gjentas. Sykler og sparkesykkel har vi ikke opplevd at nabolaget låner.. merkelig å bare forsyne seg med sånt. Anonymkode: a9473...bfe 7 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #32 Skrevet 2. juli 2023 Vi ser noen av de samme tendensene her. Vi har samme regel som tidligere nevnt her, kun barn som mine egne barn har invitert, eller der det er naturlig at vennskap kan oppstå (altså ikke at to halvfremmede 12åringer hopper ute med min 7åring). Jeg ser an situasjonen da jeg synes det er mye god læring i å både si ifra selv, og å vente på tur/dele med andre. De gangene jeg bryter inn er typisk når to halvfremmede 12åringer oppsøker 7åringen på trampolina, eller de barna som ellers ekskluderer 10åringen min trapper opp og jeg vet at dattera mi syns det både er ubehagelig å ha dem der og å gi beskjed selv. Jeg har fått flere foreldre bortom som ikke ser problemet etter at jeg har bortvist barna, og da viser jeg konsekvent til at jeg ikke ønsker å ha ansvar for dem. Merkelig nok har ingen tilbydd seg å bli værende igjen og overvåke egne barn. Anonymkode: 9dd4f...0ba 15 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #33 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi ser noen av de samme tendensene her. Vi har samme regel som tidligere nevnt her, kun barn som mine egne barn har invitert, eller der det er naturlig at vennskap kan oppstå (altså ikke at to halvfremmede 12åringer hopper ute med min 7åring). Jeg ser an situasjonen da jeg synes det er mye god læring i å både si ifra selv, og å vente på tur/dele med andre. De gangene jeg bryter inn er typisk når to halvfremmede 12åringer oppsøker 7åringen på trampolina, eller de barna som ellers ekskluderer 10åringen min trapper opp og jeg vet at dattera mi syns det både er ubehagelig å ha dem der og å gi beskjed selv. Jeg har fått flere foreldre bortom som ikke ser problemet etter at jeg har bortvist barna, og da viser jeg konsekvent til at jeg ikke ønsker å ha ansvar for dem. Merkelig nok har ingen tilbydd seg å bli værende igjen og overvåke egne barn. Anonymkode: 9dd4f...0ba Det finnes visst ingen grenser for hvor frekke enkelte folk er! Anonymkode: 3c740...a22 11
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #34 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det finnes visst ingen grenser for hvor frekke enkelte folk er! Anonymkode: 3c740...a22 Jeg mistenker at vi har ekstra uflaks, for i vårt nabolag er det minst to foreldrepar som ikke bryr seg døyten om at deres barn nærmest flytter inn hos oss hele sommerhalvåret, og når de har hhv to og tre barn hver, blir det tidvis mye på oss. Våre barn får ikke være hos dem, ingen barn får være hos dem, fordi far jobber hos den ene, og mor hos den andre har migrene. Det passer aldri å være der. Når de i tillegg ikke har noen morsomme leker, kommer barna deres løpende til oss hver fridag. Ts Anonymkode: c2cf8...7df 6 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #35 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mistenker at vi har ekstra uflaks, for i vårt nabolag er det minst to foreldrepar som ikke bryr seg døyten om at deres barn nærmest flytter inn hos oss hele sommerhalvåret, og når de har hhv to og tre barn hver, blir det tidvis mye på oss. Våre barn får ikke være hos dem, ingen barn får være hos dem, fordi far jobber hos den ene, og mor hos den andre har migrene. Det passer aldri å være der. Når de i tillegg ikke har noen morsomme leker, kommer barna deres løpende til oss hver fridag. Ts Anonymkode: c2cf8...7df Husk at det er lov å sette grenser. Det er hyggelig at barna har noen å leke med, men det kan bli for mye i slike situasjoner som du beskriver. Hva syns barna deres selv? Anonymkode: 3c740...a22 11
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #36 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg mistenker at vi har ekstra uflaks, for i vårt nabolag er det minst to foreldrepar som ikke bryr seg døyten om at deres barn nærmest flytter inn hos oss hele sommerhalvåret, og når de har hhv to og tre barn hver, blir det tidvis mye på oss. Våre barn får ikke være hos dem, ingen barn får være hos dem, fordi far jobber hos den ene, og mor hos den andre har migrene. Det passer aldri å være der. Når de i tillegg ikke har noen morsomme leker, kommer barna deres løpende til oss hver fridag. Ts Anonymkode: c2cf8...7df Det er enkelte foreldre som synes det er helt tipptopp å ha gratis barnevakt hver dag. Når vi spør om å få komme på besøk, er det tvert nei. Anonymkode: 723af...342 12
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #37 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånt rent praktisk, hvordan løser jeg det når mine barn, kall dem A, B, C og D har vennene sine, kall dem 1, 2, 3, 4, og 5 på besøk, hvordan løser jeg det når 2 (nabogutt) hopper på trampolina og min B kommer og vil hoppe? Men så står 5 (nabojente) der og venter på ‘sin’ tur, for min A ba henne vente. Men min B ‘eier’ jo trampolina, men må vente fordi to nabobarn var der først. Så skjer det samme med huskene, og så skjer det samme med noen andre leker. Ts Anonymkode: c2cf8...7df Her er ikke problemet naboene, men at du har for mange barn ift. trampoliner. Dersom barn 1, 2, 3, 4 og 5 er invitert på besøk av dine fire barn så er det ingenting som heter at ditt barn skal «komme først fordi h*n er eier av trampolina.» Da er det heller at ditt barn skal vente til sist fordi de andre barna er gjester og ditt barn, som tross alt bor der, kan hoppe når som helst. Så utfordringene dine komme av at: 1: Du har FIRE barn og kun 1 trampoline. 2: Du tillater hvert av dine fire barn å ha besøk hver bidige dag. Det naturlige her ville jo ha vært å sende barna til de som kommer på besøk etter tur. Anonymkode: 3cba9...26a 22 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #38 Skrevet 2. juli 2023 Hehe, forstår problemstillingen, men også litt herlig naivt å ikke tenkte at dette kom til å tiltrekke seg barna i gata. Om barna dine må vente er vel ikke det så farlig. Skolen og barnehagen jobber mye med å lære barna køkultur☺️ Anonymkode: 9a0e2...ef6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #39 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er enkelte foreldre som synes det er helt tipptopp å ha gratis barnevakt hver dag. Når vi spør om å få komme på besøk, er det tvert nei. Anonymkode: 723af...342 Da svarer dere jo enkelt når disse barna kommer på besøk at dere allerede har besøk av Per og Pål så det passer litt dårlig i dag, men din Ole kan leke hos de i dag også kan de komme og leke hos dere i morgen. Hvis svaret da er at de ikke får lov til å ha besøk så er jo det dumt, men da får dine barn og de leke sammen i morgen i steden. Anonymkode: 3cba9...26a 10
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2023 #40 Skrevet 2. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånt rent praktisk, hvordan løser jeg det når mine barn, kall dem A, B, C og D har vennene sine, kall dem 1, 2, 3, 4, og 5 på besøk, hvordan løser jeg det når 2 (nabogutt) hopper på trampolina og min B kommer og vil hoppe? Men så står 5 (nabojente) der og venter på ‘sin’ tur, for min A ba henne vente. Men min B ‘eier’ jo trampolina, men må vente fordi to nabobarn var der først. Så skjer det samme med huskene, og så skjer det samme med noen andre leker. Ts Anonymkode: c2cf8...7df Dette er en helt annen problemstilling enn du presenterte i HI. Her er problemet at du har mange barn, lar alle barna invitere med seg venner, lar alle leke ute samtidig, og har for få leker. Da blir det kø. Jeg synes heller ikke dine barn har førsteretten når de faktisk har med seg egne venner i hagen. Hos oss får gjester førstepri. Det er mange grep du kan ta i situasjonen du beskriver, men ingen av dem involverer andre foreldre. Anonymkode: 61cc6...5ad 17 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå