Gå til innhold

Låne barnestol til bilferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to gutter på 12 (143 cm) og 10 (134 cm) år, og vi bor ganske sentralt på Østlandet. Derfor blir det som regel ganske lite kjøring, og den kjøringen vi gjør er småturer. På grunn av dette og logistikk med tanke på venner i bilen har vi ikke noe barnesete i bilen. Jeg vet egentlig at yngste er litt under grensa for å sitte uten, men litt for ofte hadde vi ikke plass til venner på grunn av at det ble stående et tomt sete som ingen satt i. 

Tidligere sommere har vi pleid å fly til ulike destinasjoner i Europa, men i år kom vi frem til at vi skulle kjøre istedenfor. Da blir turen en reise i seg selv, og man får opplevd litt mer enn på et fly. Dette har vi fortalt til mange, og de fleste synes det virker som en god ide. 

Det som har gitt meg litt klump i magen er det et vennepar har sagt. De synes det høres ut som en god ide, men har påpekt at trafikken i Europa er mye skumlere enn i Norge, og at det er uansvarlig å ta turen uten barnesete. Jeg vet at de er veldig opptatt av trafikksikkerhet, og de holder sine barn i barneseter så lenge der er seter på markedet som passer. De har derfor tilbudt oss å låne barneseter til turen. Altså tenker de ikke bare at han på 10 bør sitte i sete, men også han på 12. Først tenkte jeg at det var unødvendig, men sa jeg skulle tenke på det. Etter hvert som vi har snakket sammen er jeg mer usikker. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: ec7de...6ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnesete til en gutt på 10 år?!? Og han på 12 også? Jeg tror det blir veldig vanskelig å selge inn hos gutta! Jeg ser heller ikke behovet om dere har en relativt ny og trafikksikker bil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke problemet. Du blir tilbudt å låne barneseter og det blir tryggere for både dem og deg. Burde vært lett å svare ja på det. 

Anonymkode: 61a2c...cd4

AnonymBruker
Skrevet

Følte meg ikke mye klokere nå. En som sier ja og 1 som sier nei. Har dere noen begrunnelser?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt hatt sete til han på 10 iallfall. Du får jo låne gratis til og med? Les litt om kravene for å sitte trygt med kun bilens setebelte på Trygg Trafikk sine hjemmesider. Les gjerne litt om skjelett til de på 10 år og test bilstolvelgeren til Trygg Trafikk med sønnens mål og alder. Er en grunn til at han feks er for liten til å sitte i forsetet med airbag. 

Anonymkode: 80dd6...48b

AnonymBruker
Skrevet

Får låne gratis ja. Sjekket velgeren, og der sto det faktisk at begge burde bruke beltestol. Vet ene stolen deres går opp til 150 cm, så den passer jo. Er flere år siden han satt i noe, så begynner jo å lure på om det er velgeren som er ekstrem eller jeg som tok ut stolen for tidlig.

AnonymBruker
Skrevet

12åringen er ikke høyere enn at han fortsatt passer i en beltestol. Jeg hadde gladelig takket ja😊 Riktig belteføring er vanskelig å få til når de er så lave, og beltekammen er ikke ferdig utviklet.

Litt stress å drasse på, men helt klart verdt det om ulykken først skjer.

Anonymkode: 916ea...da9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

12åringen er ikke høyere enn at han fortsatt passer i en beltestol. Jeg hadde gladelig takket ja😊 Riktig belteføring er vanskelig å få til når de er så lave, og beltekammen er ikke ferdig utviklet.

*hoftekammen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stolen blir jo bare i bilen, så akkurat det er ikke noe problem. Er mer det om det er nødvendig. Han er født sent på året, og blir 13 til høsten. Er ikke det meste utviklet da?

Merker jeg skal takke ja til yngste, men føler fremdeles det er litt ekstremt for eldste. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gjort det med begrunnelse i at det er betydelig lettere å angre på at man gjorde det enn motsatt tilfelle. I verste fall har du brukt sikkerhetsutstyr uten å trenge det og det er ikke noe grusomt scenario i alle fall. 

Selg det inn til gutta som økt komfort. Selene vil sitte bedre og ikke stramme på feil sted (som barn på 90-tallet satt jeg usikret fra tidlig barneskole og husker fortsatt hvordan selene strammet seg ved hals/nakke) og de vil komme høyere opp og få bedre utsikt til Europa. :) 

Anonymkode: 3e7d8...8cd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig smart med slike seter dersom barna sovner i bilen, noe som er mer sannsynlig på en slik tur enn til vanlig. 

Anonymkode: 83da2...92c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de er for store for beltestoler, men ville vurdert kun bilpute til den minste. På Trygg trafikk sin side står det at bilpute kan brukes fra 22 kg/125 cm, og at barn bør sikres frem til de er 10-12 år pga hoftekammen. Det er krav til sikring i bil frem til 135 cm i Norge, men hvordan reglene er andre land i Europa kjenner jeg ikke til. Kan du undersøke det før du kjører?

Anonymkode: 6afe2...2fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...