Gugglo Skrevet 2. juli 2023 #1 Skrevet 2. juli 2023 I følge forskere så er ChatGPT venstrevridd fordi den er opptatt av fakta og ikke følelser. Noe som stemmer godt med mitt inntrykk, høyresiden slenger ofte ut en masse påstander basert på hva de føler, uten at de har noe faktagrunnlag bak (bare se på eks. münecat vs JustPerlyThings-videoen - https://www.youtube.com/watch?v=kzK0kpl62KE). ChatGPTs politiske slagside kan være uunngåelig. Den er til og med ønskelig, mener forskere. ... Retorikk-ekspert og USA-kjenner Kjell Terje Ringdal ved Høyskolen Kristiania peker på at fakta betyr ulike ting for ulike deler av befolkningen. – Typiske Trump-aktige appeller er følelsesbaserte. De er som regel ikke belagt med fakta. Mottagerne av en slik appell etterlyser ikke argumenter. De ser bare på hvem som kommer med påstanden, sier han. Ringdal har ikke sansen for å gjøre prateboten mer følelsesorientert, selv om dette ville kommet konservative velgere i møte. https://www.aftenposten.no/kultur/i/GMXrl6/chatgpts-politiske-slagside-kan-vaere-uunngaaelig-den-er-til-og-med-oenskelig-mener-forsker Burde ChatGPT programmeres med følelser rent kunstig, for å komme de konservative velgerne i møte? Burde ChatGPT programmeres litt irrasjonell og faktaresistent, slik at den blir politisk mer nøytral? Eller har forskerne rett i at det er ønskelig at ChatGPT baserer seg på fakta og ikke følelser? 2
Millinea Skrevet 2. juli 2023 #2 Skrevet 2. juli 2023 Blir ille leit for alle studentene/elevene, som ikke lenger kan bruke det til å skrive oppgaver når det ikke lenger er basert på fakta.... Forskerne har rett. Vi har nok av andre ting som sprer desinformasjon og faktafeil basert på følelser og "sunn fornuft" 2
Kokeplate Skrevet 2. juli 2023 #3 Skrevet 2. juli 2023 ChatGPT sliter veldig med enkle mattestykker. Det er venstreorientert.
Gugglo Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #4 Skrevet 2. juli 2023 Kokeplate skrev (8 minutter siden): ChatGPT sliter veldig med enkle mattestykker. Det er venstreorientert. Er det at det er venstreorientert noe du har en fakta-kilde bak eller er det noe du føler er venstreorientert? 6 1 3
Kokeplate Skrevet 2. juli 2023 #5 Skrevet 2. juli 2023 Gugglo skrev (17 minutter siden): Er det at det er venstreorientert noe du har en fakta-kilde bak eller er det noe du føler er venstreorientert? At det er venstresiden som sliter med å forholde seg til tall er meget velkjent. Følelser tilllegges ingen verdi i strukturelle spørsmål herfra.
A-hunter Skrevet 2. juli 2023 #6 Skrevet 2. juli 2023 Syns det er litt søtt - men også grenseløst naivt - at voksne mennesker, i 2023, går rundt og tror det er noe som heter fakta. Nei. Fakta finnes ikke. Det eksisterer ingen absolutte sannheter! Ikke her. Ikke der. Ingen steder. 2
Gugglo Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #7 Skrevet 2. juli 2023 A-hunter skrev (6 minutter siden): Syns det er litt søtt - men også grenseløst naivt - at voksne mennesker, i 2023, går rundt og tror det er noe som heter fakta. Nei. Fakta finnes ikke. Det eksisterer ingen absolutte sannheter! Ikke her. Ikke der. Ingen steder. Er det en absolutt sannhet? 6 1 2
Gugglo Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #8 Skrevet 2. juli 2023 Kokeplate skrev (10 minutter siden): At det er venstresiden som sliter med å forholde seg til tall er meget velkjent. Altså har du ikke noen faktakilde. At det er velkjent at folk på høyresiden føler det er slik tviler jeg ikke på. Men jeg er tilbøyelig til å forholde meg til fakta fremfor følelser. 3 2
Kokeplate Skrevet 2. juli 2023 #9 Skrevet 2. juli 2023 Gugglo skrev (Akkurat nå): Altså har du ikke noen faktakilde. At det er velkjent at folk på høyresiden føler det er slik tviler jeg ikke på. Men jeg er tilbøyelig til å forholde meg til fakta fremfor følelser. Faktakilden ser du på hjordan venstresiden forholder seg til spørsmål om tall. Stort sett er det kun ignoranse. Du innbiller nok deg at du er tilbøyelig tildet, ja. Men all erfaring viser alle andre det motsatte.
A-hunter Skrevet 2. juli 2023 #10 Skrevet 2. juli 2023 Gugglo skrev (1 minutt siden): Er det en absolutt sannhet? Selvsagt ikke, jeg fortalte deg jo akkurat at det ikke finnes...
Gugglo Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #11 Skrevet 2. juli 2023 Kokeplate skrev (Akkurat nå): Faktakilden ser du på hjordan Det finnes de som mener at jorden er flat. Faktakilden deres er at når de ser rundt seg så ser det flatt ut. Det betyr ikke at jorden er flat. Selv om ens øyne kan få en til å tro det. Derfor er forskning og fakta langt viktigere enn subjektive inntrykk. 4 1
Kokeplate Skrevet 2. juli 2023 #12 Skrevet 2. juli 2023 Gugglo skrev (Akkurat nå): Det finnes de som mener at jorden er flat. Faktakilden deres er at når de ser rundt seg så ser det flatt ut. Det betyr ikke at jorden er flat. Selv om ens øyne kan få en til å tro det. Derfor er forskning og fakta langt viktigere enn subjektive inntrykk. Ja. Og de er gjerne venstreorienterte. Forstår man tall, skjønner man bedre.
Gugglo Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #13 Skrevet 2. juli 2023 A-hunter skrev (2 minutter siden): Selvsagt ikke, jeg fortalte deg jo akkurat at det ikke finnes... Skjønner. Men det er ikke absolutt sant altså kan vi ikke ta det for absolutt sant at noen absolutt sannhet ikke finnes. 2
Gugglo Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #14 Skrevet 2. juli 2023 Kokeplate skrev (1 minutt siden): Ja. Og de er gjerne venstreorienterte. Forstår man tall, skjønner man bedre. Nei, det er poenget med artikkelen som er skrevet om forskere som henviser til at ChatGPT er venstrevridd fordi den er opptatt av fakta, ikke følelser. Venstresiden er opptatt av fakta. Jeg har etterlyst fakta fra din side, det eneste du har er "det føles slik". Ha en god dag. ❤️ 3 1
Kokeplate Skrevet 2. juli 2023 #15 Skrevet 2. juli 2023 (endret) Gugglo skrev (10 minutter siden): Nei, det er poenget med artikkelen som er skrevet om forskere som henviser til at ChatGPT er venstrevridd fordi den er opptatt av fakta, ikke følelser. Venstresiden er opptatt av fakta. Jeg har etterlyst fakta fra din side, det eneste du har er "det føles slik". Ha en god dag. ❤️ Venstresiden er opptatt av å ignorere fakta. Vi ser det i spørsmål om økonomi, kriminalitet, innvandring, levekår etc. Der at du påstår ting er annerledes enn de er er din feil, ikke min. Omtrent som når du forsvarer kriminalitet. Endret 2. juli 2023 av Kokeplate
Hank Amarillo Skrevet 2. juli 2023 #16 Skrevet 2. juli 2023 Gugglo skrev (1 time siden): I følge forskere så er ChatGPT venstrevridd fordi den er opptatt av fakta og ikke følelser. Noe som stemmer godt med mitt inntrykk, høyresiden slenger ofte ut en masse påstander basert på hva de føler, uten at de har noe faktagrunnlag bak (bare se på eks. münecat vs JustPerlyThings-videoen - https://www.youtube.com/watch?v=kzK0kpl62KE). ChatGPTs politiske slagside kan være uunngåelig. Den er til og med ønskelig, mener forskere. ... Retorikk-ekspert og USA-kjenner Kjell Terje Ringdal ved Høyskolen Kristiania peker på at fakta betyr ulike ting for ulike deler av befolkningen. – Typiske Trump-aktige appeller er følelsesbaserte. De er som regel ikke belagt med fakta. Mottagerne av en slik appell etterlyser ikke argumenter. De ser bare på hvem som kommer med påstanden, sier han. Ringdal har ikke sansen for å gjøre prateboten mer følelsesorientert, selv om dette ville kommet konservative velgere i møte. https://www.aftenposten.no/kultur/i/GMXrl6/chatgpts-politiske-slagside-kan-vaere-uunngaaelig-den-er-til-og-med-oenskelig-mener-forsker Burde ChatGPT programmeres med følelser rent kunstig, for å komme de konservative velgerne i møte? Burde ChatGPT programmeres litt irrasjonell og faktaresistent, slik at den blir politisk mer nøytral? Eller har forskerne rett i at det er ønskelig at ChatGPT baserer seg på fakta og ikke følelser? Artikkelen er bak betalingsmur. Hvilke forskere mener den er venstrevridd fordi den er opptatt av fakta? 2 1
herzeleid Skrevet 2. juli 2023 #17 Skrevet 2. juli 2023 Det spørs om ikke ‘ekspertisen’ (retorikk-ekspert) selv har en viss slagside. Hvilken ‘side’ som er medt faktaorientert og følelsesorientert er nok svært avhengig av tema. Eksempelvis vil nok de færreste anklage venstresiden for å ha vært særskilt faktaorientert i innvandringsspørsmålet eller karakterisert retorikken fra den siden som kjølig og følelsesløs. BLM protestene og opptøyene i USA, samt politikerne som omtalte forholdene, fremstår ikke heller akkurat som blottet for følelser. Det mest hensiktsmessige tror jeg er om botten forholder seg til forskningsstatus, med kilder, så vil nok den politiske slagsiden variere med tema. Kanskje bør fagfelt også vektes, slik at ‘hard science’ trumfer ‘soft science’. Det vil kanskje føre til en viss slagside mot høyre. 2 1
A-hunter Skrevet 2. juli 2023 #18 Skrevet 2. juli 2023 Gugglo skrev (45 minutter siden): Skjønner. Men det er ikke absolutt sant altså kan vi ikke ta det for absolutt sant at noen absolutt sannhet ikke finnes. Skjønner forsvarsbehovet ditt etter den famøse trådstarten, men det toget har gått for lengst. Spør den programmerte roboten du mener vet alt om hva det betyr. 1
Gugglo Skrevet 2. juli 2023 Forfatter #19 Skrevet 2. juli 2023 Hank Amarillo skrev (26 minutter siden): Artikkelen er bak betalingsmur. Hvilke forskere mener den er venstrevridd fordi den er opptatt av fakta? Selv bak betalingsmur får du med deg begynnelsen på artikkelen. En rekke ferske forskningsstudier ga samme resultat: ChatGPT utgir seg for å være nøytral. Men den er klart politisk venstrevridd. Det henvises videre til forskning utført av Stanford der de (en gruppe forskere, ikke nærmere spesifisert) har kommet frem til at ChatGPTs meninger helt klart er venstrevridde, fordi de baserer seg på fakta. Meningene er også sammenfallende med høyt utdannede forskere. Altså faktabaserte. Microsoft har oppdaget det samme. De har programmert sin versjon av AI Chatbot til å være mer menneskelig. Før det var den helt klart venstrevridd. Etter å ha blitt mer diffus og mindre intelligent ble den også mer høyrevridd, i følge artikkelen. En annen forsker det er henvist til er Petter Törnberg, som forsker på nettopp kunstig intelligens (han er ansatt ved et universitet i Amsterdam). Han gir uttrykk for at det ikke er ønskelig at ChatGPT er mer menneskelig, men forholder seg til fakta, og dermed får en politisk slagside. Så har du Kjell Terje Ringdal ved Høyskolen Kristiania som er sitert lenger opp. Han sier langt mer i artikkelen og går dupere i det. Men det er begrenset hvor mye det er lov å sitere her. Derfor har jeg tatt ut det tydeligste. 1
ltfutt Skrevet 2. juli 2023 #20 Skrevet 2. juli 2023 Kokeplate skrev (1 time siden): ChatGPT sliter veldig med enkle mattestykker. Det er venstreorientert. Eller kanskje det er høyreorientert å trenge hjelp til enkle mattestykker? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå